materiał na koło zębate

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
weld
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 1
Posty: 46
Rejestracja: 08 paź 2007, 21:56
Lokalizacja: lublin

materiał na koło zębate

#1

Post napisał: weld » 07 sty 2008, 23:37

Witam :)
jaki będzie najlepszy materiał na koło zębate, fi ok 350 mm, liczba zębów 41
wymagana twardość - chyba ok 50 HRC no i właśnie tutaj drygie pytanie jaka twardość bedzie optymalna
pozdr weld



Tagi:

Awatar użytkownika

DZIKUS
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1243
Rejestracja: 10 kwie 2005, 14:18
Lokalizacja: STALOWA WOLA W-WA
Kontakt:

#2

Post napisał: DZIKUS » 08 sty 2008, 02:20

z tego co mozna bez wiekszych problemow kupic to stal 45 - (jak sie ma szczescie to wycisnie sie z niej ponad 40HRC) albo 40H lub 40HM (mozna osiagnac ponad 50HRC).
ja bym raczje myslal o tej drughiej lub trzeciej stali, ktora bym zahartowal na jakies 40-45HRC. zeby zbyt twarde duzo wolniej sie docieraja i moga powodwac wiekszy halas w poczatkowym etapie uzytkwoania przekladni.
-mamo, czy jestem Twoją małą księżniczką?
-nie, nie jesteś synu


kubuuss
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 167
Rejestracja: 14 cze 2007, 08:06
Lokalizacja: Wrocław

#3

Post napisał: kubuuss » 08 sty 2008, 06:42

18HGT, 18HGM czy 17HNM lub ich odpowiedniki.
W skrzyniach biegów stosuje się 18H2N2.
Na mniej obciążone koło można zastosować 16HG.
W tych stalach uzyskasz twardość powierzchni większą niż 56 HRC i twardość rdzenia na poziomie 32-38 HRC.


Tiwer
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 69
Rejestracja: 03 sty 2006, 00:16
Lokalizacja: Wrocław

#4

Post napisał: Tiwer » 08 sty 2008, 23:10

Przy tej ilości zembów jesli zrobisz koło zębate z jednolitego materiału i zachartujesz to bedzie ono strasznie głośne przy tym module a napewno będzie on większy niż 12 bedzie dzwonić i chałasować moja sugestia jest taka żeby środek zrobić żeliwny bądź z miękiej stali a sam wieniec zachartować a najlepiej było by nawęglić z 18HGT lub bardziej dostępną 16HG , 15HN wtedy zęby się nie wyłamują
inaczej sprawa wygląda jeśli chodzi o koła łancuchowe te już tak nie chałasują mniej dokładne można wyciąć laserem już z twardszej blachy
W razie jakiś wątpliwosci pisz, jak wiem to pomogę !!


SACZI
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 370
Rejestracja: 07 sie 2005, 11:06
Lokalizacja: z tego ?wiata

#5

Post napisał: SACZI » 23 mar 2017, 17:11

Uf, bardzo stary kotlecik :D
kubuuss pisze:18HGT, 18HGM czy 17HNM lub ich odpowiedniki.
W skrzyniach biegów stosuje się 18H2N2.
Na mniej obciążone koło można zastosować 16HG.
W tych stalach uzyskasz twardość powierzchni większą niż 56 HRC i twardość rdzenia na poziomie 32-38 HRC.
Ponawiam pytanie, chociaż to bardziej o opinie mi chodzi.
Mam rysunek koła zębatego wykonanego ze stali X210Cr12, czyli z 1.2080 = NC11.
Z tego co wiem, koło zębate w tym zastosowaniu wykorzystywane jest jako pewnego rodzaju hamulec, czyli bardzo duże naciski powierzchniowe, niewielkie albo zerowe prędkości obrotowe.
Czy robić to koło z NC, czy zmieniać materiał na bardziej typowy, czyli 20HG, 18HGT?
W obydwóch przypadkach wymagane min HRC58.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”