koło zamachowe

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

koło zamachowe

#1

Post napisał: 251mz » 13 mar 2005, 20:39

jak obliczyc koło zamachowe dla danego silnika krokowego??




Mariusz H.
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 241
Rejestracja: 15 cze 2004, 18:59
Lokalizacja: KrakĂłw/Bia?ystok

re koło

#2

Post napisał: Mariusz H. » 14 mar 2005, 09:17

Najłatwiejszym sposobem jest wykonanie koła z materiału wmiarę ciężkiego (ołów, miedź)
Co do obliczeń jest to dosyć długi wzór całkowy (jeśli chce się wykonać je dosyć dokładnie) wchodzi do niego napięcie zasilania, prąd silnika, masa rotora, indukcyjność cewek i jeszcze kilka innych elementów. Dla chętnych mogę przesłać cały wzór.

Ale w praktyce wystarczy przybliżone większe koło. A do obliczeń wystarczy masa silnika i jego średnica.
Wystarczy że wykonamy koło o średnicy równej zewnętrznemu wymiarowi silnika i o masie 1/3(1/2) masy silnika.
Takie koło najlepiej zamontować do silnika na jakimś przegubowym układzie (polecam węże chydrauliczne samochodowe)
Układ taki powinien znacznie podnieść efektywność pracy układu i jego prędkość obrotową.
Po za tym dodatkowa masa wirujące zapewni że chwilowe przeciążenie będą mniej odczuwane dla silnika i nie zgubi on kroków.


mawwo
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 239
Rejestracja: 12 wrz 2004, 14:19
Lokalizacja: Pabianice

#3

Post napisał: mawwo » 15 mar 2005, 10:23

Tylko czy zawsze koło zamahowe jest wskazane?
Obrabiając przedmiot który składa się z krótkich odcinków , może okazać się że koła zamahowe spowodują wydłużenie czasu obróbki.
Koła zamahowe OK , ale według mnie tylko przy długich przebiegach i mocnych silnikach inaczej będziemy pracować na bardzo małych przyspieszeniach i opóźnieniach.
?
pozdrawiam
Wojtek
mawwo

504-045-238


Mariusz H.
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 241
Rejestracja: 15 cze 2004, 18:59
Lokalizacja: KrakĂłw/Bia?ystok

koło zamachwe

#4

Post napisał: Mariusz H. » 15 mar 2005, 11:01

W brew pozorom koło zamachowe nie zwalnia tak bardzo silnika krokowego
Przy małych obrotach silnik krokowy ma duży zapas mocy i przyspieszanie przy małej prędkości jest dosyć dynamiczne. A ma jedną podstawową zaletę stabilizuje pracę silnika.


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#5

Post napisał: 251mz » 15 mar 2005, 21:10

ale gdzie umocowac kolo zamachowe?? czy mozna sie przymocowac do sruby pociągowej po przeciwległym koncu mocowania silnika??


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1345
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#6

Post napisał: pltmaxnc » 15 mar 2005, 21:33

Już kiedyś temat ten był poruszany więc pozwolę sobie przytoczyć to co porzednio napisałem.
Koła zamachowe lub jak kto woli tłumiki drgań rzeczywiście pozwalają na uzyskanie płynniejszej pracy silnika i większej prędkości obrotowej. Powodem tego jest zwiększenie mometu bezwładności wirnika a tym samym częstotliwości rezonansu własnego silnika.
W praktyce widziałem dwa rodzaje tłumików :
------ pierwszy to krążek z gumy z obręczą metalową założony na oś silnika .
------ drugi ,występuje w ofercie firmy WOBIT tu cytat.............tłumik magnetyczny jest jedną prostych i tanich metod pomagających tłumić rezonanse silników krokowych. Wprowadzając dodatkowo masę bezwładnościową zamocowaną magnetycznie względem osi silnika. Tłumi rezonanse w niskich i średnich częstotliwościach a dla wysokich obrotów podnosi stabilną granicę rozpędzania silnika krokowego. Tłumik magnetyczny stosuje się głównie dla małych i średnich silników, (seria 40 i seria 56) gdy silnik ma dodatkowo wyprowadzoną oś z tyłu...............( rysunek jest na stronie http://www.silniki.pl/tlumiki/tlumiki_magnetyczne.htm )
Wpływ koła jest najbardziej widoczny w silnikach z przekładnią paskową lub na kołach zębatych. Przy śrubach tocznych o większych średnicach i dużej masie własnej wpływ takiego rozwiazania jest znikomy i może być taka instalacja niecelowa.


Autor tematu
251mz
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 4440
Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
Lokalizacja: Polska

#7

Post napisał: 251mz » 15 mar 2005, 21:36

aha a w mojej sytuacji sruba trapezowa skok 4mm oraz silniki okolo 1,3Nm i przelozenie 1;1 silnik sruba byloby sensowne zakladanie tego kola zamachowego??


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1345
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#8

Post napisał: pltmaxnc » 15 mar 2005, 21:50

Jeżeli śruba jest o średnicy < 12mm można spróbować ,jeżeli średnica jest >16mm można sobie darować. Moment bezwładności jest iloczynem masy i kwadratu odległości, można więc łatwo obliczyć moment bezwładności tłumika i samej śruby. Ponieważ wymiary tłumika są ograniczone może okazać sie że moment bezwładności śruby znacznie przekroczy bezwładność tłumika i jego stosowanie nic nie wniesie.
Jeżeli masz jakieś wątpliwości spróbuj dośwadczalnie, rozpędzając silnik z tłumikiem + śruba oraz z samą śrubą , jeżeli max obroty będą się rożniły to warto stosować.


Mariusz H.
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 241
Rejestracja: 15 cze 2004, 18:59
Lokalizacja: KrakĂłw/Bia?ystok

re kolo zamachowe

#9

Post napisał: Mariusz H. » 20 mar 2005, 13:12

Należy pamiętać jeszcze o typie sterowania przy sterowaniu mikrokrokowym (1/4 czy 1/8) razonans prawie nie występuje albo jest na tyle mały że można go przeskoczyć przy bezwładności samej śruby.
Jednak przy sterowaniu pół krokowym czy nawet pełnokrokowym osobiście radzę zastosowanie koło zamachowego.
Przedewszystkim dla lepszej kultury pracy silnika.
Jeszcze 1 sprawa.
Generalizowanie że przy średnicy fi12 nie będzie potrzebna śruba a przy fi 16 będzie jest z lekka przegienciem.
Tak jak pisałem wcześniej rozmiar i masa tłumika w głównej mierze zależy od mocy silnika, rodzaju sterownika, rozdzielczości silnika, i bezwładności wirnika w silniku ( a nie średnicy śruby)

Mając te dene można konkretnie określić moment bezwładności układu i zastosować odpowiedni tłumik drgań.


pablo004
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 2
Posty: 76
Rejestracja: 14 paź 2004, 22:14
Lokalizacja: warszawa

#10

Post napisał: pablo004 » 08 kwie 2005, 18:37

Mariusz H napisał cytuję------------ Co do obliczeń jest to dosyć długi wzór całkowy (jeśli chce się wykonać je dosyć dokładnie) wchodzi do niego napięcie zasilania, prąd silnika, masa rotora, indukcyjność cewek i jeszcze kilka innych elementów.----------------
Szanowny Kolego zapomniałeś że w tym "długim wzorze" należy jeszcze uwzględnić nr kołnierzyka i grupę krwi osoby obsługującej silnik.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”