Strona 1 z 3

Ruch posuwisto-zwrotny z zatrzymaniem lewo prawo.

: 03 mar 2015, 10:02
autor: titleDe
Cześć,
mam następujące zagadnienie do rozwiązania:
Załóżmy sobie listwę zębatą, zamocowana jest w taki sposób, że porusza się swobodnie w lewo i prawo, do jej napędu użyć trzeba koła (kół) zębatych, zamieniając w ten sposób ruch obrotowy na ruch posuwisto-zwrotny, obracając kołem zębatym w jedną i/lub drugą stronę.
Założenie jest następujące:
W jaki sposób uzyskać ruch koła (kół) zębatych w lewo, prawo i z zatrzymaniem listwy, tak aby napęd stanowiło jedno źródło, obracające się stale, tylko w jednym kierunku?
Czy istnieje mechanizm, zespół kół odpowiednio zmodyfikowany do takiej pracy?
Czy któryś z użytkowników ma jakiś pomysł?

Pozdrawiam. :)

: 03 mar 2015, 13:03
autor: koala.g
zarzuciłem filmiki

Re: Ruch posuwisto-zwrotny z zatrzymaniem lewo prawo.

: 03 mar 2015, 13:13
autor: oprawcafotografii
Patrz silnik spalinowy? ;)

q

: 03 mar 2015, 18:33
autor: numerek
2 krzyże maltańskie

: 04 mar 2015, 07:52
autor: titleDe
Czy mogę prosić o zdjęcie, źródło lub krótki opis przedstawionych rozwiązań?

: 04 mar 2015, 08:37
autor: cnccad
korbowód ... silnik spalinowy ... koledzy Ci nasuwają proste rozwiązania. Skok uzależnisz od wykorbienia
hehe ...
gotowe rozwiązania w sex shopie też kupisz :wink:

: 04 mar 2015, 08:38
autor: RomanJ4
oprawcafotografii pisze:Patrz silnik spalinowy? ;)
titleDe pisze:Czy mogę prosić o zdjęcie, źródło lub krótki opis przedstawionych rozwiązań?
Obrazek
Zgodnie z tym co napisał kolega oprawcafotografii w punkcie A tego układy podczepiasz listwę zębatą, i masz jej ruch posuwisto-zwrotny...
Długość skoku listwy równa się średnicy koła zataczanego przez punkt B korby R (S=2•R), zmieniając długość korby R zmieniasz skok listwy..

Lub stosując mechanizm stosowany w strugarkach, przy czym ruch postępowy(pracy - struganie) jest w takim układzie wolniejszy niż ruch zwrotny(powrót) długość skoku regulujemy jak wyżej - długością ramienia korby..
Obrazek Obrazek
numerek pisze:2 krzyże maltańskie
wystarczy nawet jeden mechanizm jarzmowy

[youtube][/youtube]

: 04 mar 2015, 16:24
autor: numerek
rozwiązania ok ale przypominam o zatrzymaniu listwy

moim skromnym zdaniem 2 krzyże niesymetryczne można tak ustawić że zatrzymanie nastąpi na dowolny okres czasu

przy korbowodach nie da się - należy zatrzymać koła

jażmo również - choć można zrobić większą szczelinę i regulować tym czas stopu ale będzie bębnić

co do gotowców :
dostałeś słowa klucze - nie leń się ale do roboty

: 04 mar 2015, 18:01
autor: oprawcafotografii
Eeee chyba nie da sie zwmienic kierunku ruchu na przeciwny bez zatrzymania? ;)

Pytacz nie pisal na jak dlugo listwa ma sie zatrzymac :)

q

: 05 mar 2015, 09:07
autor: titleDe
Rozmyślam nad tym zagadnieniem od paru ładnych tygodni, internet przeszukuję na bieżąco, jednak wpisanie frazy jak w tytule, nie oznacza, że takie wyniki się ukarzą :)
Jeśli chodzi o ruch w przód i tył (lewo i prawo), nie stanowi to problemu, prezentowane rozwiązania są mi znane. Problemem właśnie jak wspomniał kolega numerek jest zatrzymanie się listwy.
Dla przykładu.
Listwa swobodnie przesuwa się na odcinku 5 [cm] w przód oraz tył, to rozwiązanie przestawiacie koledzy powyżej, jednak co zrobić aby listwa przesunęła się maksymalnie do przodu zatrzymała się na 2 [s], wróciła maksymalnie do tyłu i od razu bez zatrzymania powróciła do przodu z ponownym zatrzymaniem 2 [s], gdzie źródło napędu nie przerywa swojej pracy i obraca się stale w jednym kierunku? Dodatkowo dodam, że listwa powinna pozostać w swoim położeniu w końcowych punktach czyli być zablokowana na ten czas 2 [s] bez możliwości przesunięcia. :wink: