Uszczelnienie bijącego wałka - czym?

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

Autor tematu
c64club
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 350
Rejestracja: 22 sie 2011, 21:26
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Uszczelnienie bijącego wałka - czym?

#1

Post napisał: c64club » 23 mar 2015, 15:42

Czynię coś w stylu wałka odbioru (niedużej) mocy do silnika spalinowego. Wał korbowy zakończony jest gwintowanym otworem, w niego jest wkręcony bardzo prosty wałek fi 20 z gwintem na jednym końcu (wkręcanym w ów gwint w wale korbowym) i odpowiednio do odbiornika obrobiony z drugiej. O taki:
Obrazek
(rys. "surowego", czyli tylko z gwintem w wał)

A tutaj rysunek całości, rzut od czoła, przekrój i poglądowy:
Obrazek

Wnętrze silnika jest "nienaruszalne", WOM ma być montowany w sposób odwracalny i bez śladu, w dowolnym egzemplarzu.

WOM wystaje z silnika przez otwór w ścianie, gwintowany pod jakiś "chiński" korek M28 niekoncentryczny z osią wału. Można przyjąć, że otwór ma nieregularny kształt. Ściana (ta zagłębiona eliptyczna część) na szczęście jest prostopadła do osi wału, ma 4 otwory M5, rozmieszczone symetrycznie względem osi.

Sprawdziłem na 3 silnikach pracujących i jednym kręconym z rozrusznika - na wszystkich WOM ma bicie (mimośrodowość) 0,2-0,3 mm w miejscu, w którym przechodzi przez ściankę. Odległość między osią wału i otworu w ścianie dla każdego egzemplarza silnika jest nieco inna (zawsze w granicach 2 mm). Ot, taka wesoła konstrukcja. Chodzi to wszystko w zakresie 1500-7000 obrotów na minutę, w rzadkich porywach do 9000. Bicie mi nie przeszkadza w przeniesieniu napędu, po drodze do odbiornika (alternator samochodowy) będzie odpowiednie gumiane sprzęgło, obciążeń promieniowych nie będzie, poza tymi, które da sprzęgło wraz z biciem. Nawet bez uszczelnienia , oleju tam wiele nie wypływa, ot nieco więcej niż potrzeba do smarowania uszczelniacza. Wałek jest szlifowany.

I pojawia się pytanie CZYM TO CHOLERSTWO USZCZELNIĆ, ŻEBY WAŁEK NIE "ROZBIŁ" USZCZELNIENIA. Będzie tego kilka egzemplarzy, więc każde uszczelnienie będę musiał/mógł wykonać ręcznie. Ułatwienie czy utrudnienie - sie zobaczy.
Projekt jest calkowiciea amatorski i jeśli tylko będzie działał właściwie, to uszczelnienie może trącić druciarstwem (a nawet śmierdzieć nim na milę).

Wpadło mi do głowy kilka pomysłów:
1. "na żywym organizmie", z zaolejonym WOM, napchać w przestrzeń między wałkiem a gwintem po korku jakiegoś bezkwasowego silikonu. Problem - gwint jest prawy a silnik kręci w lewo. Prawdopodobnie wypluje uszczelnienie wykręcając je. Możnaby temu zapobiec docinając pasującą do zagłębienia w ścianie eliptyczną płytkę z otworem, przez który ledwo wystaje wał, ale wtedy może zmielić ów silikonowy odlew w środku.
2. Dociąć płytkę j.w., przykręcić czterema zaolejonymi wkrętami, na wał nabić posmarowany olejem silikonowym simmering i pozycjonując go w ten sposób "wylepić" gniazdo simmeringa z żywicy (np. testowo z Poxipolu)
3. Sposób j.w., płytka stalowa, toczone stalowe gniazdo pod simmering i smarknąćje w 3 punktach TIGiem do płytki, potem po demontażu poprawić i uszczelnić.
4. "Na retro desperata". Jak sposób nr 1, ale ze sznurem konopnym i płytką odporową. Zanim pan Simmer wymyślił swój pierścień, stosowało się uszczelnienia konopne, ale nie na takim bijącym wałku.

Simmer by mi najbardziej odpowiadał, ale czy wytrzyma takie bicia?



Tagi:


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 5775
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

#2

Post napisał: jasiu... » 23 mar 2015, 16:15

Czasem na wałkach robi się inaczej. Nacina się dwa rowki, w kształcie V obok siebie (można i więcej w niektórych rozwiązaniach, ale VV wystarczy), tak żeby w środku mieć ostry kant. Jeśli wałek się kręci, to olej dojdzie do tego kantu i na tym kancie siła odśrodkowa odklei kolejne krople i wyrzuci je do jakiejś obudowy, która te krople będzie zbierała.

Bo jakiekolwiek uszczelnienie ma jedną wadę. Opór podczas kręcenia takim mimośrodowym uszczelnieniem będzie zamieniany na ciepło, a poza tym całość umrze ze zmęczenia materiału.

Awatar użytkownika

Autor tematu
c64club
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 350
Rejestracja: 22 sie 2011, 21:26
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#3

Post napisał: c64club » 23 mar 2015, 16:20

Rolę "bariery", jak rozumiem, spełnia krawędź łaczoąca powierzchnię walcową ze stożkową ścianą rowka. Dno tego V powinno być okrągłe? Chyba tak, nie chciałbym ukręcić wałka dokładnie na rowku


Zaomniałem jeszcze o jednej roli, jaką ma to uszczelnienie spełnić. Ma ochronić silnik przed dostaniem się wody i brudu. W pojeżdzie odrzutnik chyba nie wystarczy do tego :/ oś wałka jest zamocowana poziomo, ~30cm nad powierzchnią drogi.

O, taki silnik:
Obrazek
Po odkręceniu klapki ukazuje się ścianka z rysunku w poprzednim poście.

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#4

Post napisał: ALZ » 23 mar 2015, 17:39

Jeśli bicie zawsze mieści się w tych camych granicach to może założyć na wał dodatkowy pierścień mimośrodowy który zniweluje bicie. Uszczelnienie takiego bijącego wału z góry jest skazane na niepowodzenie.


GumiRobot
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 689
Rejestracja: 21 mar 2005, 18:51
Lokalizacja: Trójmiasto

#5

Post napisał: GumiRobot » 23 mar 2015, 19:57

A uszczelnić to uszczelnieniem mechanicznym ślizgowym jak w pompach, na pokrywie zamocować na stałe "kołnierz" z np teflonu a na wałku tulejkę hartowaną wraz ze sprężyną dociskową.


lukasz.radomski
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 456
Rejestracja: 06 maja 2010, 15:32
Lokalizacja: Częstochowa

#6

Post napisał: lukasz.radomski » 23 mar 2015, 20:35

na stronie skf'a jest taka tabelka, więc podejrzewam że każdy producent simmeringów może coś zaproponować dla takiego nieosiowego wału
Obrazek

Awatar użytkownika

Autor tematu
c64club
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 350
Rejestracja: 22 sie 2011, 21:26
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#7

Post napisał: c64club » 24 mar 2015, 10:26

@lukasz.radomski - dzięki za podpowiedź. Pojadę do Albeco i zobaczymy, czy coś mają ciekawego.

@GumiRobot - a tulejka z teflonu i kołnierz z teflonu? Smarowane to będzie cały czas oleum silnikowym.


GumiRobot
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 689
Rejestracja: 21 mar 2005, 18:51
Lokalizacja: Trójmiasto

#8

Post napisał: GumiRobot » 24 mar 2015, 10:32

może być, tutaj nie ma dużych nacisków mogących spowodować płynięcie teflonu

Awatar użytkownika

Autor tematu
c64club
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 4
Posty: 350
Rejestracja: 22 sie 2011, 21:26
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

#9

Post napisał: c64club » 24 mar 2015, 10:35

To nawet mam z czego zrobić. Popróbuję i dam znać
Usługi ślusarskie, spawanie (MAG, TIG) Katowice.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”