Budowa wału korbowego dla małego silnika 2 suwowego
: 16 lis 2014, 15:14
Witam, jest to mój pierwszy post na forum. Zarejestrowałem się tutaj już jakiś czas temu, jednak odpowiedzi na wszelkie pytania mnie nurtujące, znajdowałem w tematach innych użytkowników. Jednak temat jaki chciałem teraz poruszyć jest dość obszerny i specyficzny dlatego aby uniknąć błędów, lub chociaż zmniejszyć możliwość ich wystąpienia postanowiłem zasięgnąć porad szanownych kolegów. Może zacznę od początku:
Jestem w trakcie przebudowy silnika d50b0 (50ccm, dwu suw, chłodzony cieczą, 6 biegów, zasilany gaźnikiem przez membranę bezpośrednio do skrzyni korbowej) mającej na celu zwiększenie jego pojemności do ~100ccm. Do osiągnięcia tego celu oprócz zmiany średnicy tłoka z D 40 na D 52,5mm jestem zmuszony zastosować wał o zwiększonym skoku (46 zamiast 40mm). O ile cylinder jest już na ukończeniu i z nim nie mam prawie żadnych problemów, o tyle wał nadal mnie niepokoi. Co prawda można kupić gotowy produkt, jednak mechanika (nie tylko samochodowa ale także obróbka skrawaniem) jest moim hobby i chciałem sprawdzić czy podołam temu zadaniu. Poniżej model oryginalnego wału wykonany w Solid Edge ST2:
Moja koncepcja na jego wykonanie jest następująca:
-czopy główne i przeciwwagi zostaną wykonane jako osobne części połączone na wcisk na średnicy mniejszej niż średnica łożysk (np. 19mm)
-przeciwwagi będą wyglądał troche inaczej niż w oryginale wyważone będą tylko dzięki zaślepionym np. tworzywem przelotowym otworom wierconym po obu stronach sworznia korbowego coś podobnego do tego: http://shop.mieloch.pl/wal-korbowy-top- ... 5366.bhtml
-najpierw obróbka zgrubna czopów i przeciwwag (czopy w kłach oczywiście)
-obróbka na gotowo otworów pod czopy,otworów wywarzających w przeciwwagach i części czopów które mają zostać weń wepchnięte
-skurczowe połączenie przeciwwag i czopów
-obróbka wykańczająca wszystkich średnic, stożków, gwintów, płaszczyzn
-frezowanie rowków pod wpusty czółenkowe
Teraz nasuwa mi się kilka pytań na które nie potrafię sobie do końca dopowiedzieć:
-czy po połączeniu skurczowym przeciwwag z czopami może wystąpić jakieś duże bicie na powierzchniach bocznych przeciwwag, które spowoduje brak równoległości czopów głównych do czopa korbowego (w teorii nie gdyż połączenie wciskowe daje nam idealną współosiowość ale w praktyce nie miałem z tym do czynienia)
-Jaką stal zastosować na czopy a jaką na przeciwwagi? Wiem że stosuje się zarówno stale do nawęglania (jak 18CrNiMo5) jak i do ulepszania cieplnego (np. 36HNM), powinna być wytrzymała i zarazem ciągliwa- odporna na obciążenia udarowe. Może 35HGS ulepszoną cieplnie do 30HRC?
-kiedy wykonać obróbkę cieplną? Jaką zastosować? ulepszanie cieplne całości do~30HRC wystarczy? czy powierzchnie pod łożyska toczne trzeba hartować albo azotować? Może lepiej kupić ulepszony już cieplnie materiał?
-połączenie wciskowe liczyłem dla średnicy 19mm obciążonej momentem skręcającym- 100Nm (duzo przesadzona liczba) i wyszedł mi wcisk około 0,05mm, a różnica temperatur dla połączenia skurczowego (z luzem 0,01mm) 280*C- czy są to wiarygodne wartości?
-czy powierzchnie pod łożyska, czopy które będą wciskane w przeciwwagi, stożki na magneto i koło zębate, oraz otwory w samych przeciwwagach muszą być szlifowane czy dokładne toczenie (CNC) wystarczy?
Na ten moment to chyba wszystkie pytania które mnie nurtują, mam nadzieję że temat założony jest w dobrym miejscu i będą osoby chętne na odpisanie mi, choć zdaję sobie sprawę że tekstu jest dość sporo
Nie piszę już o takich rzeczach jak podcięcia pod gwinty, zaokrąglenia w gniazdach pod łożyska, pasowaniu łożysk czy simeringów bo te są normowane. Do dyspozycji w szkole (jestem uczniem 3 klasy technikum) mam: tokarki manuale różnej wielkości i w różnym stanie, tokarkę CNC z Andrychowa (leciwa ale sztywna 4 tonowa maszyna pod kontrolą sinumerkika 840D), Frezarkę CNC, frezarki manualne, szlifierkę do wałków, do otworów i do płaszczyzn, wiertarki. Sprzętu dość trochę jest
Umiejętności też jakieś posiadam i z dokładnością też nie mam problemu.
Liczę na odpowiedzi które rozjaśnią mi temat.
pozdrawiam
Jestem w trakcie przebudowy silnika d50b0 (50ccm, dwu suw, chłodzony cieczą, 6 biegów, zasilany gaźnikiem przez membranę bezpośrednio do skrzyni korbowej) mającej na celu zwiększenie jego pojemności do ~100ccm. Do osiągnięcia tego celu oprócz zmiany średnicy tłoka z D 40 na D 52,5mm jestem zmuszony zastosować wał o zwiększonym skoku (46 zamiast 40mm). O ile cylinder jest już na ukończeniu i z nim nie mam prawie żadnych problemów, o tyle wał nadal mnie niepokoi. Co prawda można kupić gotowy produkt, jednak mechanika (nie tylko samochodowa ale także obróbka skrawaniem) jest moim hobby i chciałem sprawdzić czy podołam temu zadaniu. Poniżej model oryginalnego wału wykonany w Solid Edge ST2:

Moja koncepcja na jego wykonanie jest następująca:
-czopy główne i przeciwwagi zostaną wykonane jako osobne części połączone na wcisk na średnicy mniejszej niż średnica łożysk (np. 19mm)
-przeciwwagi będą wyglądał troche inaczej niż w oryginale wyważone będą tylko dzięki zaślepionym np. tworzywem przelotowym otworom wierconym po obu stronach sworznia korbowego coś podobnego do tego: http://shop.mieloch.pl/wal-korbowy-top- ... 5366.bhtml
-najpierw obróbka zgrubna czopów i przeciwwag (czopy w kłach oczywiście)
-obróbka na gotowo otworów pod czopy,otworów wywarzających w przeciwwagach i części czopów które mają zostać weń wepchnięte
-skurczowe połączenie przeciwwag i czopów
-obróbka wykańczająca wszystkich średnic, stożków, gwintów, płaszczyzn
-frezowanie rowków pod wpusty czółenkowe
Teraz nasuwa mi się kilka pytań na które nie potrafię sobie do końca dopowiedzieć:
-czy po połączeniu skurczowym przeciwwag z czopami może wystąpić jakieś duże bicie na powierzchniach bocznych przeciwwag, które spowoduje brak równoległości czopów głównych do czopa korbowego (w teorii nie gdyż połączenie wciskowe daje nam idealną współosiowość ale w praktyce nie miałem z tym do czynienia)
-Jaką stal zastosować na czopy a jaką na przeciwwagi? Wiem że stosuje się zarówno stale do nawęglania (jak 18CrNiMo5) jak i do ulepszania cieplnego (np. 36HNM), powinna być wytrzymała i zarazem ciągliwa- odporna na obciążenia udarowe. Może 35HGS ulepszoną cieplnie do 30HRC?
-kiedy wykonać obróbkę cieplną? Jaką zastosować? ulepszanie cieplne całości do~30HRC wystarczy? czy powierzchnie pod łożyska toczne trzeba hartować albo azotować? Może lepiej kupić ulepszony już cieplnie materiał?
-połączenie wciskowe liczyłem dla średnicy 19mm obciążonej momentem skręcającym- 100Nm (duzo przesadzona liczba) i wyszedł mi wcisk około 0,05mm, a różnica temperatur dla połączenia skurczowego (z luzem 0,01mm) 280*C- czy są to wiarygodne wartości?
-czy powierzchnie pod łożyska, czopy które będą wciskane w przeciwwagi, stożki na magneto i koło zębate, oraz otwory w samych przeciwwagach muszą być szlifowane czy dokładne toczenie (CNC) wystarczy?
Na ten moment to chyba wszystkie pytania które mnie nurtują, mam nadzieję że temat założony jest w dobrym miejscu i będą osoby chętne na odpisanie mi, choć zdaję sobie sprawę że tekstu jest dość sporo


Liczę na odpowiedzi które rozjaśnią mi temat.
pozdrawiam