Czy ktoś wie co powoduje takie odgłosy? Pomocy!!

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

Autor tematu
Segitarius
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 390
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

Czy ktoś wie co powoduje takie odgłosy? Pomocy!!

#1

Post napisał: Segitarius » 01 lis 2014, 12:18

Składam sobie frezarkę i wczoraj uruchomiłem pierwszy program testowy. Jedna oś (dokładniej X) strasznie mi hałasuje. Zgrzyty, trzaski. Aż zęby bolą. Pozostałe osie mruczą cichutko. Nagrałem filmik. Może ktoś z was doświadczył podobnych sytuacji. Pytam bo zanim zacznę po kolei kupować i wymieniać części to wolę spytać. Jeżeli w diagnozie pomoże inny filmik, proszę mówić, będę nagrywał.

http://youtu.be/aBakxFyHnsY




pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7606
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#2

Post napisał: pukury » 01 lis 2014, 12:23

witam.
silnik masz centrycznie z osią śruby ?
sprzęgło jakoś dziwnie wygląda.
może po prostu usuń sprzęgło i pokręć samym silnikiem.
a przy okazji - sprawdź też czy śruba kręci się bez zacięć .
chrupot nieco przypomina walnięte łożysko .
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

Autor tematu
Segitarius
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 390
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

#3

Post napisał: Segitarius » 01 lis 2014, 12:28

Dzięki za błyskawiczną odpowiedź. Samym silnikiem już kręciłem. Chodził cicho. Jak jeszcze nie było silnika kręciłem samą śrubą i nie stawiała oporów. A niewspółosiowość silnika i śruby jest możliwa. Sprawdzę to. A może być coś jeszcze? Jak już będę rozkręcał maszynę to może sprawdzę od razu inne warianty?

Awatar użytkownika

sajgon
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1014
Rejestracja: 15 lis 2011, 14:21
Lokalizacja: Śląsk

#4

Post napisał: sajgon » 01 lis 2014, 12:51

Segitarius pisze: A może być coś jeszcze?
Może być też luźny jakiś element i przy pewnej prędkości silnika ów element wpada w rezonans, a całość się rozchodzi po maszynie i efekt jest taki jak na filmie.

Ja miałem (mam) tak jak poluzuje łożysko od strony podpierającej śrubę w X. Przy niskich prędkościach właśnie wpadała w rezonans.
Pozdrawiam , Michał. ;)

Awatar użytkownika

Autor tematu
Segitarius
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 390
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

#5

Post napisał: Segitarius » 01 lis 2014, 13:20

Trochę pomogło jak poluzowałem te rurki, które stanowią dystans pomiędzy silnikiem a bramą. Jaki z tego wniosek? Co nie gra z maszyną, że pomaga poluzowanie mocowania silnika?

Awatar użytkownika

sajgon
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1014
Rejestracja: 15 lis 2011, 14:21
Lokalizacja: Śląsk

#6

Post napisał: sajgon » 01 lis 2014, 14:16

Segitarius pisze:poluzowałem te rurki, które stanowią dystans pomiędzy silnikiem a bramą. Jaki z tego wniosek?
Najwyraźniej rurki nie są idealnie jednakowej długości i przy pełnym dokręceniu silnik zaczyna się odchylać, co skutkuje rozbieżnością osi silnika i osi śruby. ( po prostu się gnie)

Istnieje jeszcze możliwość że wszystkie 4 rurki są za krótkie i silnik-sprzęgło-łożyskowanie śruby, pracują ściśnięte co też może powodować nieprawidłowe toczenie się łożysk (zarówno w silniku jak i w bloku łożyskującym śruby)

Łatwo to sprawdzić :
W stanie dociągniętego (skręconego) silnika poluzuj śrubki w sprzęgle i spróbuj przesunąć sprzęgło na ośkach. Powinno mieć z 1-1,5mm luzu.
Jeśli tego luzu nie ma to musisz podłożyć podkładki pod rurki , lub zrobić nowe.

[ Dodano: Sob Lis 01, 2014 14:24 ]
Jeśli nie masz jak obrobić 4 rurek jednakowo, to proponuje je wywal i zastąp czterema szpilkami gwintowanymi z nakręconymi nakrętkami.
Wtedy będziesz mógł dokładnie wyregulować odległość i osiowość silnika.
Pozdrawiam , Michał. ;)


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 7606
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#7

Post napisał: pukury » 01 lis 2014, 14:51

witam.
może być i tak - za krótkie tulejki.
albo i za krótkie i silnik nie w osi .
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares

Awatar użytkownika

Autor tematu
Segitarius
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 390
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

#8

Post napisał: Segitarius » 01 lis 2014, 16:20

No faktycznie jak na to patrzę to wygląda jak bicie. Ale gdyby silnik był nie w osi to ta oś była by przestawiona w jedną stronę i koniec. A tutaj ta śruba raz jest trochę po prawej od osi silnika, zaraz trochę po lewej... Tak wygląda jak by mi tokarz mimośród wytoczył ...Możliwe to?

Awatar użytkownika

sajgon
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1014
Rejestracja: 15 lis 2011, 14:21
Lokalizacja: Śląsk

#9

Post napisał: sajgon » 01 lis 2014, 16:23

Możliwe to?
jak najbardziej
Pozdrawiam , Michał. ;)

Awatar użytkownika

Autor tematu
Segitarius
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 7
Posty: 390
Rejestracja: 15 lut 2011, 19:07
Lokalizacja: Zielona Góra

#10

Post napisał: Segitarius » 01 lis 2014, 16:28

No to proszę omijać firmę przy Osadniczej w Zielonej Górze. Zamiast zataczać śruby toczą mimośrody.
Ostatnio zmieniony 02 lis 2014, 13:17 przez Segitarius, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”