Strona 1 z 2

2 silniki na OX

: 21 lut 2005, 23:55
autor: slawecki1
Witam wszystkich!!!
Od pewnego czasu montuje maszyne CNC i można powiedzieć, że jestem w połowie.
Jest to maszyna o wymiarach roboczych 800x500x100. Jednym z moich założeń było wykonanie maszyny przy niskim nakładzie finansowym.
Jest wykonana w wiekszości ze stopu PA6 (duraluminium), blat z płyty meblowej, prowadnice z prętów kwasodpornych, tulejki z teflonu, a śruby pociągowe ze zwykłej śruby metrycznej fi16
Nie mam jeszcze sterowników i nie bardzo się orientuję czy moje silniki dadzą sobie z tym radę, posiadam chyba najbardziej popularne silniki o wymiarach 56x50, nie należą do największych.
Dlatego też zastanawiam się nad zamontowaniem 2 silników do osi OX
Czy według Was zwiększy się siła o 2x czy to tylko pozory?
A może wystarczy jeden? Zakładam, że przełożenie będzie 1:1
Schemat układu silników poniżej.

: 22 lut 2005, 00:21
autor: mawwo
Ponieważ nie wiesz dokładnie jakie masz silniki ,proponowałbym dać na początek zamiast jednego silnika oś z kółkiem (a może dać silnik tylko bez podłączania ?) i jeśli się okaże że gubi kroki w każdej chwili będziesz mógł go dołożyć bez zmian w konstrukcji.
Jeśli mógłbym coś zasugerować , to proponowałbym zamknąć bramę od spodu , czyli połączyć obie obudowy łożysk w celu usztywnienia jej.
Wygląda nieźle !

: 22 lut 2005, 10:55
autor: anoda
Jeżeli chodzi o wypowiedż "mawwo"


"Jeśli mógłbym coś zasugerować , to proponowałbym zamknąć bramę od spodu , czyli połączyć obie obudowy łożysk w celu usztywnienia jej. "



uważam to za niekonieczne , gdyż może grozić przesztywnieniem konstrukcji. Elementy boczne są połączone szerokim płaskownikiem, który sprawia wrażenie sztynego elementu konstrukcyjnego. Dodanie łącznika od dołu wymusi koniecznoś idealnego ułożenia równoległego prowadnic dolnych.

Hey! Hey! A czy masz pasek zębaty dwustronny? Układ kinematyczny napędu zawiera błąd. musiz inaczej zaplanoweać rozmiesczenie silików i umiejscowienie napinaczy.

Pozdrawiam

Pozdrawiam

: 22 lut 2005, 18:59
autor: slawecki1
Mawwo, podsunołeś mi dobry pomysł kółko zamiast jednego silnika i juz tak mialem zrobic, ale jak anoda słusznie zauważył to nia ma chyba pasków dwustronnych. Wiec juz wpadłem na inny pomsł. Podłącze jeden lub dwa silniki bezpośrednio do osi, ale żeby mieć pewność, że jak któryś zgubi krok i prowadnica się zukosuje - to połącze obie śruby pociągowe paskiem.
A silniki których chce użyć to :3,9V-1,35A i 4,4V-1,15A

"...uważam to za niekonieczne , gdyż może grozić przesztywnieniem konstrukcji. Elementy boczne są połączone szerokim płaskownikiem, który sprawia wrażenie sztynego elementu konstrukcyjnego. Dodanie łącznika od dołu wymusi koniecznoś idealnego ułożenia równoległego prowadnic dolnych."

Nie bardzo rozumiem czym to może grozić. Czy ma to wogóle znaczenie przy takim napędzie bo przecież stosuję 2 śruby pociągowe a nie jedną.

Pozdrowienia
Sebastian

: 23 lut 2005, 10:55
autor: prokopcio
slawecki1 pisze:Mawwo, podsunołeś mi dobry pomysł kółko zamiast jednego silnika i juz tak mialem zrobic, ale jak anoda słusznie zauważył to nia ma chyba pasków dwustronnych. Sebastian
Witam...
Są paski dwustronne hoćby w firnie HURTGUMA gdzie się zaopatruję

Pozdrawiam

: 23 lut 2005, 14:08
autor: fanta

: 23 lut 2005, 18:30
autor: maggot
w bialymstoku w bomisie sa paski dwustronne i to calkiem sporo. jak co moge pojsc zobaczyc po ile..
pozdrawiam

: 23 lut 2005, 18:49
autor: slawecki1
faktycznie, ale i tak juz zostane przy bezposrednim napedzie śrub, polacze je tylko paskiem, tak jak na rysunku:
Ale dzieki za info
Wzasadzie moj temat byl pytaniem i nadal nie wiem czy uzycie 2 silników podwoi mi siłe proporcjonalnie, lub czy np o 25%

: 23 lut 2005, 23:13
autor: mawwo
na tym nowym rysunku kąt opasania kół naśrubach jest bardzo mały , może jeszcze jeden napinacz pośrodku przesuniety do dołu żeby zwiększyć opasanie

: 23 lut 2005, 23:28
autor: pukury
witam !! nie tak znowu mały 180 stopni (prawie) pozdrawiam !!