Strona 1 z 1

Sprzęgło stożkowe cierne przeciążeniowe

: 26 gru 2013, 20:31
autor: omenn
Cześć,

mam do zaprojektowania sprzęgło stożkowe cierne przeciążeniowe. Dane do projektu to: moc silnika, znamionowa prędkość obrotowa, prędkość obrotowa wysprzęglenia. Nie mam za bardzo pomysłu jak ma wyglądać to sprzęgło i w jaki sposób ma być realizowane właśnie jego wysprzęglenie, ale domyślam się, że przez po prostu przez poślizg tarcz ciernych. Proszę o podsunięcie ewentulanych pomysłów dotyczących rozwiązania konstrukcyjnego takiego sprzęgła. Dosyć długo szukałem przykładowego sprzęgła tego typu, jedyne które udało mi się znaleźć to(na jakiej zasadzie ono działa?):
Obrazek

: 26 gru 2013, 21:51
autor: peritus
omenn pisze: sprzęgło stożkowe cierne przeciążeniowe. ...Nie mam za bardzo pomysłu jak ma wyglądać to sprzęgło i w jaki sposób ma być realizowane właśnie jego wysprzęglenie,
Wysprzęglenie następuje automatycznie, na sutek przekroczenia momentu(siły) tarcia ( czyli przeciążenia) między płaszczyznami stożkowymi w sprzęgle. Wielkość siły tarcia realizuje się poprzez napięcie Q sprężyny (jak na załączonych rysunkach).

Myślę, że to się przyda:
http://pldocs.docdat.com/docs/index-198845.html

https://www.google.pl/search?q=+sprz%C4 ... 7AavgoDwAQ

https://www.google.pl/search?q=conical+ ... 04&bih=694

https://www.google.pl/search?q=conical+ ... l&tbm=isch

https://www.google.pl/search?q=Kegel+Re ... l&tbm=isch

: 10 sty 2014, 13:35
autor: omenn
Mam jeszcze jedno pytanie. Wydaję mi się, że otrzymałem błęde dane do projektu, ponieważ moment przeciążenia sprzęgła jest mniejszy od momentu znamionowego, więc coś jest chyba nie tak.
Dane:
moc silnika P=5kW
prędkość obrotowa znamionowa n1=2000obr/min => M1=9550*P/n1=23,875Nm
prędkość obrotowa wsyprzęglania n2=2800obr/min => M2=9550*P/n2=17Nm

Chyba po prostu te prędkości obrotowe przyjąć na odwrót? Prawdopodobnie prowadzący pomylił się przy podawaniu danych do projektu. Proszę o potwierdzenie, czy dobrzę myślę. :wink: