Zerwanie czopu piasty koła samochodowego
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 288
- Rejestracja: 01 gru 2011, 20:33
- Lokalizacja: oswiecim
Zerwanie czopu piasty koła samochodowego
Witam.
Niedawno kupiłem starą przyczepę towarową ( ruina) , robię jej remont i muszę zmienić belkę (oś) ponieważ stara była spawana z 3 części i cała powykręcana.
Nową belkę robię z rury grubościennej fi 83 ( ściana 10mm).
mam zamiar dotoczyć do niej piasty do których przykręcone będą czopy pod bębny.
Czopy będą przykręcane odwrotnie niż w 90% samochodów czyli od zewnątrz.
Na czopie (opel corsa) jest stożek przy flanszy i żeby wkręcić śruby (łeb z podkładką) musiałem podfrezować część stożkową czopu.
Pytanie brzmi - Czy czop się nie urwie? Nie osłabiłem go zbytnio?
Dodam że przyczepa jest jedno osiowa (2 koła) i z towarem będzie ważyć max 1300kg.
Z góry dziękuje za odpowiedzi.
Niedawno kupiłem starą przyczepę towarową ( ruina) , robię jej remont i muszę zmienić belkę (oś) ponieważ stara była spawana z 3 części i cała powykręcana.
Nową belkę robię z rury grubościennej fi 83 ( ściana 10mm).
mam zamiar dotoczyć do niej piasty do których przykręcone będą czopy pod bębny.
Czopy będą przykręcane odwrotnie niż w 90% samochodów czyli od zewnątrz.
Na czopie (opel corsa) jest stożek przy flanszy i żeby wkręcić śruby (łeb z podkładką) musiałem podfrezować część stożkową czopu.
Pytanie brzmi - Czy czop się nie urwie? Nie osłabiłem go zbytnio?
Dodam że przyczepa jest jedno osiowa (2 koła) i z towarem będzie ważyć max 1300kg.
Z góry dziękuje za odpowiedzi.
OUS-1 TSA-16 Mn-80a
Tagi:
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 288
- Rejestracja: 01 gru 2011, 20:33
- Lokalizacja: oswiecim
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1330
- Rejestracja: 10 cze 2007, 00:16
- Lokalizacja: o/Bełchatowa
Jeśli możesz to wrzuć zdjęcie zmontowanej całości.
Nie powinno nic się złego stać, najsłabszymi elementami w tym układzie są śruby, choć nie bardzo wiem jak to wszystko chcesz połączyć dlatego jeśli możesz wrzuć foto całości.
[ Dodano: 2013-09-28, 22:27 ]
Przykładowe rozwiązanie, jak widać mocowanie śrub wygląda zdecydowanie bardziej "ubogo" niż u Ciebie.
Tak jak pisałem wyżej, najsłabszy element to śruby (najlepiej jak zastosujesz te same które byłby wcześniej użyte), wadą Twojej przeróbki są ostre przejścia obrobionych płaszczyzn, czop jest poddawany zmiennym obciążeniom i o jego wytrzymałości decyduje wytrzymałość zmęczeniowa na którą mają właśnie wpływy ostre załamania krawędzi.
Pomyśl nad przetoczeniem całego czopu tak by wyeliminować te ostre krawędzie.
Nie powinno nic się złego stać, najsłabszymi elementami w tym układzie są śruby, choć nie bardzo wiem jak to wszystko chcesz połączyć dlatego jeśli możesz wrzuć foto całości.
[ Dodano: 2013-09-28, 22:27 ]
Przykładowe rozwiązanie, jak widać mocowanie śrub wygląda zdecydowanie bardziej "ubogo" niż u Ciebie.
Tak jak pisałem wyżej, najsłabszy element to śruby (najlepiej jak zastosujesz te same które byłby wcześniej użyte), wadą Twojej przeróbki są ostre przejścia obrobionych płaszczyzn, czop jest poddawany zmiennym obciążeniom i o jego wytrzymałości decyduje wytrzymałość zmęczeniowa na którą mają właśnie wpływy ostre załamania krawędzi.
Pomyśl nad przetoczeniem całego czopu tak by wyeliminować te ostre krawędzie.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 288
- Rejestracja: 01 gru 2011, 20:33
- Lokalizacja: oswiecim
Zdjęcie poglądowe wrzucę wieczorem , nie mogłem podfrezować samych otworów ponieważ musiałbym to robić frezem o długości minimum 120mm - nie posiadam takiego.
Jeśli bym przeostrzył wiertło żeby użyć go jako freza to i tak bym tego nie przefrezował bo wiertło nie jest aż tak sztywne pozatym materiał to jakaś mocna stal i fizycznie było by ciężko.
Imbusy nie mogą być bo to musi być przykręcone konkretnie i mogło bo pozrywać łby a teraz mam samochodówki z torxem zewnętrznym i podkładką wbudowaną (fi 20).
Jeśli bym przeostrzył wiertło żeby użyć go jako freza to i tak bym tego nie przefrezował bo wiertło nie jest aż tak sztywne pozatym materiał to jakaś mocna stal i fizycznie było by ciężko.
Imbusy nie mogą być bo to musi być przykręcone konkretnie i mogło bo pozrywać łby a teraz mam samochodówki z torxem zewnętrznym i podkładką wbudowaną (fi 20).
OUS-1 TSA-16 Mn-80a
-
- Posty w temacie: 2
. To określenie bardziej ,,wróżbiarskie" ,niż techniczne. Swoją drogą ,to takie kombinacje mnie przerażają . W końcu toto jeździ po drogach i naraża innych. Jak po polu ,to możesz sobie jeździć do woli ,najwyżej ładunek ci spadnie.Alvar4 pisze: Materiału masz tam jeszcze dużo i nic się nie powinno stać.
To,, konkretne" przykręcenie nie zależy tylko od śrub. Jak ci odłamie się piasta ,to marna pociecha ,że śruby są konkretne. Narobiłeś tam karbów ,a poprzednio nie było.Dodatkowo wziąłeś piasty od corsy (jeździdełko ,a nie samochód) i teraz chcesz wozić ,na 2 takich 1300kg?
Przedtem na 4 było może koło tony. Weź się chłopie ogarnij ,i kup piasty o d dostawczaka ,tak ,aby 2 mogły wytrzymać te 1300kg( połowa dopuszczalnej masy-3,5T).
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 288
- Rejestracja: 01 gru 2011, 20:33
- Lokalizacja: oswiecim