Zerwanie czopu piasty koła samochodowego

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

Autor tematu
oswiecimskie
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 288
Rejestracja: 01 gru 2011, 20:33
Lokalizacja: oswiecim

Zerwanie czopu piasty koła samochodowego

#1

Post napisał: oswiecimskie » 28 wrz 2013, 14:09

Witam.
Niedawno kupiłem starą przyczepę towarową ( ruina) , robię jej remont i muszę zmienić belkę (oś) ponieważ stara była spawana z 3 części i cała powykręcana.
Nową belkę robię z rury grubościennej fi 83 ( ściana 10mm).
mam zamiar dotoczyć do niej piasty do których przykręcone będą czopy pod bębny.
Czopy będą przykręcane odwrotnie niż w 90% samochodów czyli od zewnątrz.
Na czopie (opel corsa) jest stożek przy flanszy i żeby wkręcić śruby (łeb z podkładką) musiałem podfrezować część stożkową czopu.
Pytanie brzmi - Czy czop się nie urwie? Nie osłabiłem go zbytnio?
Dodam że przyczepa jest jedno osiowa (2 koła) i z towarem będzie ważyć max 1300kg.
Z góry dziękuje za odpowiedzi.
Obrazek
Obrazek


OUS-1 TSA-16 Mn-80a

Tagi:


trzasu
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1330
Rejestracja: 10 cze 2007, 00:16
Lokalizacja: o/Bełchatowa

#2

Post napisał: trzasu » 28 wrz 2013, 15:37

Było by korzystniej gdyby te pod frezowania posiadały promienie zaokrągleń na przejściach płaszczyzn, teraz masz wyfrezowania zrobione na ostro co nie jest dobre ze względu na wytrzymałość zmęczeniową, w tych miejscach jest karb.

Napisz jaką grubość ma obecnie flansza.

Awatar użytkownika

Autor tematu
oswiecimskie
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 288
Rejestracja: 01 gru 2011, 20:33
Lokalizacja: oswiecim

#3

Post napisał: oswiecimskie » 28 wrz 2013, 19:40

Obrazek
Max. obciążenie na koło to ok. 600kg
siły będą się na pewno zwiększać przy wpadnięciu w nierówność na drodze.
Interesuje mnie tylko to czy koło nie uleci podczas jazdy.
OUS-1 TSA-16 Mn-80a


trzasu
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1330
Rejestracja: 10 cze 2007, 00:16
Lokalizacja: o/Bełchatowa

#4

Post napisał: trzasu » 28 wrz 2013, 21:51

Jeśli możesz to wrzuć zdjęcie zmontowanej całości.
Nie powinno nic się złego stać, najsłabszymi elementami w tym układzie są śruby, choć nie bardzo wiem jak to wszystko chcesz połączyć dlatego jeśli możesz wrzuć foto całości.

[ Dodano: 2013-09-28, 22:27 ]
Przykładowe rozwiązanie, jak widać mocowanie śrub wygląda zdecydowanie bardziej "ubogo" niż u Ciebie.

Obrazek


Tak jak pisałem wyżej, najsłabszy element to śruby (najlepiej jak zastosujesz te same które byłby wcześniej użyte), wadą Twojej przeróbki są ostre przejścia obrobionych płaszczyzn, czop jest poddawany zmiennym obciążeniom i o jego wytrzymałości decyduje wytrzymałość zmęczeniowa na którą mają właśnie wpływy ostre załamania krawędzi.

Pomyśl nad przetoczeniem całego czopu tak by wyeliminować te ostre krawędzie.

Awatar użytkownika

Alvar4
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1360
Rejestracja: 18 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Okolice Łodzi

#5

Post napisał: Alvar4 » 29 wrz 2013, 01:05

Zakładaj i się nie martw. Będzie dobrze. Materiału masz tam jeszcze dużo i nic się nie powinno stać. Pozdrawiam.
Obrazek

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4264
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#6

Post napisał: BYDGOST » 29 wrz 2013, 10:37

A nie mogłeś podfrezować tylko pod łby śrub? Śruby mogłyby być imbusowe i powiększenie średnicy byłby najmniejsze z możliwych.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.

Awatar użytkownika

Autor tematu
oswiecimskie
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 288
Rejestracja: 01 gru 2011, 20:33
Lokalizacja: oswiecim

#7

Post napisał: oswiecimskie » 29 wrz 2013, 10:50

Zdjęcie poglądowe wrzucę wieczorem , nie mogłem podfrezować samych otworów ponieważ musiałbym to robić frezem o długości minimum 120mm - nie posiadam takiego.
Jeśli bym przeostrzył wiertło żeby użyć go jako freza to i tak bym tego nie przefrezował bo wiertło nie jest aż tak sztywne pozatym materiał to jakaś mocna stal i fizycznie było by ciężko.
Imbusy nie mogą być bo to musi być przykręcone konkretnie i mogło bo pozrywać łby a teraz mam samochodówki z torxem zewnętrznym i podkładką wbudowaną (fi 20).
OUS-1 TSA-16 Mn-80a


zdzicho
Posty w temacie: 2

#8

Post napisał: zdzicho » 29 wrz 2013, 12:06

Alvar4 pisze: Materiału masz tam jeszcze dużo i nic się nie powinno stać.
. To określenie bardziej ,,wróżbiarskie" ,niż techniczne. Swoją drogą ,to takie kombinacje mnie przerażają . W końcu toto jeździ po drogach i naraża innych. Jak po polu ,to możesz sobie jeździć do woli ,najwyżej ładunek ci spadnie.
To,, konkretne" przykręcenie nie zależy tylko od śrub. Jak ci odłamie się piasta ,to marna pociecha ,że śruby są konkretne. Narobiłeś tam karbów ,a poprzednio nie było.Dodatkowo wziąłeś piasty od corsy (jeździdełko ,a nie samochód) i teraz chcesz wozić ,na 2 takich 1300kg?
Przedtem na 4 było może koło tony. Weź się chłopie ogarnij ,i kup piasty o d dostawczaka ,tak ,aby 2 mogły wytrzymać te 1300kg( połowa dopuszczalnej masy-3,5T).

Awatar użytkownika

Autor tematu
oswiecimskie
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 288
Rejestracja: 01 gru 2011, 20:33
Lokalizacja: oswiecim

#9

Post napisał: oswiecimskie » 29 wrz 2013, 13:10

Te czopy są przeznaczone do kilku modeli - opel combo jeździ na takich a ma DMC 1650kg.
Na pewno przy projektowaniu takich części brany jest po uwagę duży współczynnik bezpieczeństwa.
OUS-1 TSA-16 Mn-80a


zdzicho
Posty w temacie: 2

#10

Post napisał: zdzicho » 29 wrz 2013, 20:56

A ty ten współczynnik olewasz -bo ciebie nie dotyczy? 1650/2=825,to nie jest 1300 :!: w dodatku podfrezowałeś je ,w możliwy najgorszy sposób(prawie ,bo podcięcia dopełniłyby czary). Rób jak chcesz -twoja sprawa i prokuratora- w razie wypadku.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”