Strona 1 z 4

tłumik do silnika krokowego

: 10 maja 2007, 22:43
autor: triera
zastosowanie tłumika rezonansów
czy to w postaci zwykłego metalowego krążka, umieszczonego na osi silnika,
czy bardziej zaawansowanych rozwiązań np. lepkościowe tłumiki,
znakomicie polepsza dynamikę napędu.

http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=32284

przykład działającego rozwiązania - z planami, zdjęciami i filmikami

warto poczytać!

: 11 maja 2007, 13:33
autor: markcomp77
triera pisze:zastosowanie tłumika rezonansów
czy to w postaci zwykłego metalowego krążka, umieszczonego na osi silnika,
tłumik rezonansów w postaci zawieszonej masy na rotorze musi powiększac jego bezwładność.... ze wszyskimi tego wadami...

a jakie są zalety?
tłumienie ostrego przechodzenia między krokami...

jaka może być przewaga tłumika bezwładnościowego - nad drobnym mikrokrokiem?

[ Dodano: 2007-05-11, 13:37 ]
to może zamiast dodatkowego krążka - tłumika bezwładnościowego
zamiast stosować silnik 57mm - zastosować masywną 86-tkę o podobnym momencie?

: 11 maja 2007, 20:20
autor: triera
Użytkownicy Cnczone:
twice2 - na śrubach trapezowych wzrost prędkości x2,15
Oldmanandhistoy - szybkie posuwy do 7m/min (śruby trapezowe)

Osoby z Cnczone, które zastosowały powyższy tłumik
są ogólnie mówiąc "pod wrażeniem"

: 11 maja 2007, 21:44
autor: markcomp77
triera pisze:Użytkownicy Cnczone:
twice2 - na śrubach trapezowych wzrost prędkości x2,15
Oldmanandhistoy - szybkie posuwy do 7m/min (śruby trapezowe)

Osoby z Cnczone, które zastosowały powyższy tłumik
są ogólnie mówiąc "pod wrażeniem"
chciałem trochę po dywagować na temat zalet i wad większej bezwładności...
nie neguję, że to może mieć sens - ale chciałbym zrozumieć dlaczego (nie o wyniki chodzi-a wyjaśnienie przyczyny poprawy)...

bo przecież silnik ten sam... krzywa moment / obroty ta sama - to dlaczego rosną osiągi obrotów - to cud wart zrozumienia ;)

czy ktoś na polishzone zastosował taki tłumik bezwładnościowy?

: 11 maja 2007, 22:29
autor: wood carver
moim zdaniem taki dodatkowy balast mógłby poprawic prace, jednak nie chodzi tutaj o prędkosc pracy lecz chwilowe obciązenia, które mogłyby doprowadzic do gubienia kroków, a w konsekwencji czesto do zatrzymania pracy....

tłumik jest nośnikiem energii kinetycznej.....w momencie nagłęgo obciązenia podczas pracy uwalniana jest energia kinetyczna, co poprawia chwilowo na pokonanie nagłych zwiększonych oporów, a w konsekwencji gubienia kroków !

: 11 maja 2007, 23:30
autor: ALZ
Zadaniem tego tłumika jest prawdopodobnie wprowadzenie oporu toczenia. Silniki krokowe nie "lubią" pracy bez obciążenia dlatego stosuje się tłumiki lub wstępny naciąg łożyska śruby aby silnik miał jakieś obciążenie. Sam tego doświadczyłem gdy śruba nie miała wstępnego napięcia zdarzało się że silnik gubił kroki. Pomagało włączenie w szereg zasilania silników opornika ok 5 omów ale lepszym rozwiązaniem okazało się właśnie zwiększenie naciągu wstępnego łożyska śruby.

: 11 maja 2007, 23:49
autor: Adalber
Ponieważ sam stosuje tłumniki w krokowcach przyznaje,że poprawiają one "parametry" .
Ja to widze tak : Tłumnik jest na sztywno zamocowany do osi silnika a w większości zastosowań połączenie między silnikiem a resztą napędzaną (np. śrubą ) nie jest tak sztywne. Oscylacje są w obydwie strony i nawet jeśli przekładnia czy nawet sprzegło trzyma w jedną strone to w drugą strone musi być jakiś luz .Przy określonych predkościach wpada to w duże rezonanse i silnik gubi kroki.

: 12 maja 2007, 01:14
autor: triera
przy przejściu od kroku do kroku następują drgania wirnika w jedną i drugą stronę,
w zależności od prędkości przejścia od kroku do kroku (taktowania)
drgania te są mniejsze lub większe
- występują tzw. "midband resonance areas" (widoczne na katalogowych
wykresach momentu obrotowego - tych od "drogich" zwykle producentów)
czyli miejsca, gdzie w zakresie średnich prędkości drgania są znaczne,
mogą prowadzić do utraty synchronizacji silnika (silnik "gubi" kroki),
dodatkowa masa zamocowana bezpośrednio na wale silnika
poprzez swoją inercję tłumi drgania.
Podobne metody stosuje się przy tłumieniu wychyleń wieżowców.
Są dostępne prace badawcze ("googlowanie" się przydaje).
Można zmniejszać drania całych zespołów ruchowych,
np. przy pomocy niewielkich zbiorniczków ze śrutem różnych rozmiarów
zanurzonych w oleju. Trudno niestety osiągnąć zadowalające rezultaty
w warunkach amatorskich, bez przyrządów laboratoryjnych.
Kiedyś trochę eksperymentowałem - najlepsze rezultaty
o dziwo uzyskałem przy pomocy zbiorniczka wypełnionego w 3/4 wodą...

: 12 maja 2007, 14:05
autor: markcomp77
triera pisze: tzw. "midband resonance areas" (widoczne na katalogowych
wykresach momentu obrotowego - tych od "drogich" zwykle producentów)
no nareszcie coś więcej na temat nurtującego mnie "midband resonance"...
jednak - ja wolałbym kompensowac ren rezonans elektronicznie w sterowniku - bez zwiększania bezwładności układu mechanicznego...

: 12 maja 2007, 15:36
autor: triera
metoda mechaniczna jest najprostsza i jak widać działa,
tłumik jest świetnym pokrętłem.
Sumaryczny wzrost bezwładności
układu mechanicznego jest niewielki,
w porównaniu choćby z ciężarem
napędzanej śruby