Strona 1 z 1

Układ łożyskowania wału

: 27 paź 2012, 16:37
autor: Samuraj
Witam,
jestem uczniem technikum mechanicznego i mam pytanie. Otóż zakupiłem sobie książkę "Łożyska toczne" pana Henryka Freda i znalazłem w niej tabele z układami ułożyskowania wałów.
Już przypadek najprostszy sprawia mi problemy, a wygląda on tak :

Obrazek

W książce napisane są takie cechy takiego układu :

" Z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego"

I tutaj jest cały kłopot. Jak dla mnie to nie ma żadnego luzu wzdłużnego i nie ma możliwości przesuwu łożysk.
Powyższy obrazek skleciłem w Paincie i na przykładzie łożyska po lewej stronie, zaznaczyłem czerwonymi okręgami miejsca styku obudowy łożyska z pokrywą z jednej i z czopem wału z drugiej strony. Nie ma tam możliwości żadnego ruchu łożyska. Podobnie z prawej strony, to łożysko jest również ograniczone zarówno przez pokrywę jak i czop wału.

Może ktoś mi to wytłumaczyć tak na chłopski rozum jak dla debila?

I jeszcze pytanie o ten element zaznaczony na zielono. Co to jest i do czego to służy?

Pozdrawiam i dziękuję serdecznie za odpowiedzi które mnie nie wyszydzą :)

Re: Układ łożyskowania wału

: 27 paź 2012, 16:58
autor: yacht
Samuraj pisze:
W książce napisane są takie cechy takiego układu :

" Z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego"



I jeszcze pytanie o ten element zaznaczony na zielono. Co to jest i do czego to służy?
pierwsze zadanie wyrwałeś z kontekstu i nie wiadomo o co chodzi;
na zielono to uszczelnienie wału w pokrywie łożyskowej.

: 27 paź 2012, 17:01
autor: Samuraj
"Łożyskowanie z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego"

: 27 paź 2012, 17:07
autor: yacht
pod jedną z pokryw łożyskowych jest na pewno luz lub podkładka dystansowa, które przeoczyłeś na rysunku
(luz/podkładka między pokrywą a pierścieniem zewn. łożyska)
poczytaj sobie:
http://www.pkm.edu.pl/index.php/compone ... 7-03010101

http://pl.scribd.com/doc/51488097/Leoni ... cji-Maszyn

: 27 paź 2012, 17:21
autor: Samuraj
Dzięki poczytam sobie w Kurmazie.

Pytanie do tego uszczelnienie, po co się je stosuje?

: 27 paź 2012, 17:26
autor: peritus
Samuraj pisze:Pytanie do tego uszczelnienie, po co się je stosuje?
Uszczelnienie wału stosuje się w celu uniemożliwienia olejowi w przekładni ucieczki z przekładni na zewnątrz :razz:
http://www.tss.trelleborg.com/remotemed ... ary_pl.pdf

: 27 paź 2012, 20:51
autor: upadły_mnich
Samuraj pisze: Z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego
zdanie wyrwane z kontekstu.
Po tłumaczeniu z polskiego na nasze;
łożyska w tym ukladzie maja luz wzdłużny. Wynika on zarówno z tolerancji wykonania części jak i np rozszerzalności cieplnej itp.
W takim przypadku należy uwzglednić, że bieżnie łożysk będą podczas pracy sie dopasowywać - przesuwać. Aby temu nie przeszkadzać - czyli perwsza i druga moja odpowiedź - jedną z bieżni daje sie luźniejszą - właściwie to jej pasowanie z obudową..
Obowiązuje zasada: luźniejsze pasowanie daje sie na bieżni nieruchomej. Przy Twoim schemacie prawdopodobnie obraca się wał a obudowa jest nieruchoma. W mysl w/w zasady i zgodnie z cytatem książkowym: luźniejsze pasowania są na bieżniach zewnetrznych.
Samuraj pisze:Z luzem wzdłużnym, przesuw łożysk na zewnętrznej powierzchni pierścienia zewnętrznego
nietechnicznie (ja też) ale o to chodzi.

: 27 paź 2012, 20:51
autor: Samuraj
Dziękuję bardzo, ale jak już zadaje głupie pytania to spróbuję zadać jeszcze jedno.

Otóż mam pytanie, co to za linia, którą zaznaczyłem kolorem niebieskim, po prawej stronie rysunku? Czy to jest "tylnia" część pokrywy?



PozdrawiamObrazek

: 27 paź 2012, 21:20
autor: upadły_mnich
jeśli dobrze widzę to raczej tak

: 27 paź 2012, 21:37
autor: BYDGOST
Ta "tylnia" część pokrywy - poeta może by tak powiedział. Powiedzmy, że ta krawędź wynika stąd, że tam kończy się otwór w pokrywie jak i sama pokrywa.