Strona 1 z 1

śruba pociągowa

: 28 lis 2004, 23:38
autor: Andriuu
Witam. Mam pytanie do znawców. Mam w posiadaniu silnik o określonej mocy (momęcie obrotowym dajmy na to 0.4 Nm) . Muszę dobrać śrubę ale jaką???. Jak określić na podstawie momętu silnika siłę osiową na obracającej się srubie (siła na prowadnicach) :?: Według mnie im większy skok tym mniejsza siła (ale jaka, jak ją określić) No i jeszcze jedno jaka siła jest potrzebna do obróbki np aluminium. Poradzcie coś panowie

: 29 lis 2004, 08:24
autor: maggot
witam
im wiekszy skok tym wieksza sila ale potrzebna na obrocenie sruby i tym wieksza predkosc przesow/obrot. co do tego jaka uzyc srube to tez sie o to martwie i uzylem m5 z gw metrycznym, pewnie przesadzilem w druga strone - mam silniki 0,56Nm ale co tam zawsze moge zmienic.. gorzej przy trapezowej ale wczoraj jeden z zyczliwych mi ludzi pokazal zdjecia swojej slicznej maszynki, ja sie balem jak by tu tanio brame z alu zrobic co by bezwladnosc byla jak najmniejsza a tu osoba doswiadczona robi ze stali i to dosc masywnej i uzyskuje bardzo ladne predkosci. powoli wychodzi na to ze moj przemyslany projekt zmienia sie z dnia na dzien i pewnie bedzie tak do chwili az bede mogl odpalic swoja zabawke i sam wyciagnac jakies wnioski.. oby zadzialalo :)
czego i Wam zycze..

: 29 lis 2004, 13:20
autor: pltmaxnc
Rada trudna bo mało danych .
Moja propozycja to dobór doświadczalny. Teoretyczne rozważania obarczone będą błędem,
ponieważ trudno oszacować ile energii pochłoną opory ruchu.
Jaka śruba , z jaką nakrętką, czy są przekładnie, jakie prowadnice , jaki sterownik, czy z mikrokrokiem ............. itp.
Należy złożyć jedną oś i próbować jak chodzi . Jeżeli jest "duży zapas mocy" można zwiekszyć skok (zmienić śrubę), jeżeli wystepują zacięcia skok zmniejszyć i szukać przyczyn oporu.
Należy pamiętać o ustawieniu rampy (przyspieszanie i hamowanie), ponieważ każdy silnik może zgubić kroki jeżeli jest za ostro ustawiony.
Skok śruby to od 1 - 5 mm.
Tyle na początek , a siła i prędkość skrawania jest częściowo wypadkową powyższych warunków.

re dobór śruby

: 30 lis 2004, 13:49
autor: Mariusz H.
Kiedyś na forum pisałem już o doborze śruby.
Można to przeliczyć w dosyć prosty sposób ( pomijając tarcie i inne opory wynikające z niedokładności wykonania) i tak:
wychodząc z momentu można obliczyć siłe obwodową na śrubie w następujący sposób:
Fob=2Ms/d
gdzie
Ms- moment na silniku
d- Średnica podziałowa śruby (ok średnia z (dw+dz)/2 )
dw- średnica rdzenia
dz- średnica zewnętrzna

Mając siłę obwodową możemy obliczyć z trujkąta jaki twoży linia śrubowa ze skokiem gwintu po rozwinięciu przełożenie gwintu. a tym samym siłę teoretyczną jaką by przeniusł ten gwint bez tarcia i w łożyskach powiedzmy pneumatycznych ;)
Niestety trzeba to później przemnożyć o sprawność gwintu czyli jakieś 45%-60%
A wcześniej trzeba jeszcze odjąć opory jakie stawiają łożyska w układzie
i ostatecznie pomniejszyć jeszcze o opory przesówu całego układu (bramy)
I dopiero teraz mamy teoretyczną siłę z jaką możemy frezować.

[ Dodano: 2004-11-30, 13:57 ]
Wskocz jeszcze na stary post :
http://www.cnc.elektroda.net/viewtopic.php?t=63
Posdrawiam Mariusz H

: 01 gru 2004, 18:01
autor: pltmaxnc
Z całym szacunkiem , ale liczenie śruby przy nieznanych oporach własnych przypomina trochę wróżenie z fusów.

uzupełnienie

: 03 gru 2004, 19:21
autor: Mariusz H.
W ramach uzupełnienia :
Sprawność uwzględnia tarcie w śrubie :P
i zgadzam sie co do obliczania.
Trzeba znać dokładnie wszystkie parametry by określić końcową efektywną siłę jaką będzie posiadał układ.

: 06 gru 2004, 16:03
autor: robson mos
pltmaxnc pisze: "duży zapas mocy"
- czy ty maz coś wspólnego z masters of stell?