Koła zębate, "skrzynia biegów", giętarka

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
AndrzejCh
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 11
Rejestracja: 26 sty 2012, 18:25
Lokalizacja: Skr

Koła zębate, "skrzynia biegów", giętarka

#1

Post napisał: AndrzejCh » 31 sty 2012, 14:46

Dorwałem na złomie starą, żeliwną, potężną giętarkę/walec do rur itp. Już ją praktycznie odremontowałem, ale została jeszcze jedna dość skomplikowana jak dla mnie sprawa. Tryby widoczne na zdjęciu są od przekładni kątowej, która obraca śrubę ustawiającą położenie górnej rolki dociskowej. Jak widać brakuje pewnego elementu, przypuszczam, że był tu jakiś dekiel z szajbą do ustawiania wysokości docisku. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć zdjęć takiej maszyny, żeby podpatrzeć jak dokładnie, to było zrobione w oryginalne. Na pewno muszę dorobić dwa tryby tak, żeby dało się przełączać z mniejszego na większe przełożenie/tryb. Wymyśliłem, żeby zrobić wałek z klinem, a na nim przesuwane te tryby i do tego jakiś popychacz. Tylko gorzej z realizacją tego. Może ktoś miał do czynienia z tego typu maszyną i wie jak to było rozwiązane, a jeśli nie, to na pewno są tu jakieś tęgie głowy, które wiedzą jak to rozwiązać. Bardzo liczę na Waszą pomoc. Pozdrawiam
Obrazek
Obrazek
Obrazek




bogdan54
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 93
Rejestracja: 09 maja 2010, 22:13
Lokalizacja: Wrocław

#2

Post napisał: bogdan54 » 31 sty 2012, 19:34

Tak sobie gdybam , dwa takie same koła , złączone na sztywno i dolegające do siebie osadzone sztywno na ośce ( jedno koło zawsze będzie się mieścić w tej luce widocznej na zdjęciu). Do tego piasta wchodząca i skręcona do korpusu .Oś z kołami osadzona suwliwie w piaście z takim zakresem ruchu aby małe koło zazębiało się z dużym , a po pociągnięciu na zewnątrz -odwrotnie . Z zewnętrznej strony korba .Prawdopodobnie , tak sobie gdybam , chodzi o szybkie podnoszenie/opuszczanie rolki , a później mocne dociśnięcie .Można też oś od tej przekładni wyprowadzić na zewnątrz i dołożyć motoreduktor i.t.p. :wink:


Autor tematu
AndrzejCh
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 11
Rejestracja: 26 sty 2012, 18:25
Lokalizacja: Skr

#3

Post napisał: AndrzejCh » 31 sty 2012, 20:36

bogdan54 pisze:dwa takie same koła , złączone na sztywno i dolegające do siebie osadzone sztywno na ośce ( jedno koło zawsze będzie się mieścić w tej luce widocznej na zdjęciu). Do tego piasta wchodząca i skręcona do korpusu .Oś z kołami osadzona suwliwie w piaście z takim zakresem ruchu aby małe koło zazębiało się z dużym , a po pociągnięciu na zewnątrz -odwrotnie . Z zewnętrznej strony korba .Prawdopodobnie , tak sobie gdybam , chodzi o szybkie podnoszenie/opuszczanie rolki , a później mocne dociśnięcie .
Właśnie o czymś takim pisałem, tylko, że ja chciałem robić oś stałą i na niej suwliwie połączone tryby, że ja na to nie wpadłem... Dzięki, Twoja wersja jest zdecydowanie lepsza! :)
Dokładnie tak jak piszesz, chodzi o szybkie, albo mocne dociskanie rolki. Był też pomysł, żeby zrobić tylko na mały tryb, ale wtedy zakręcił bym się na śmierć. ;)
Pozdrawiam :)

[ Dodano: 2012-02-02, 13:52 ]
A jak myślicie, robić to brązie, czy normalnie da radę?


$zuwaX
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 15
Rejestracja: 21 sty 2012, 19:09
Lokalizacja: Pietrowice Wielkie

#4

Post napisał: $zuwaX » 02 lut 2012, 17:21

Witam

Powiedz

tam gdzie przychodzi ten dekiel sa te 2 otwory na kolki czy na sruby bo nie widac


Autor tematu
AndrzejCh
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 11
Rejestracja: 26 sty 2012, 18:25
Lokalizacja: Skr

#5

Post napisał: AndrzejCh » 02 lut 2012, 19:07

To jest chyba na kołki naprowadzające? A co to ma do rzeczy?;)


$zuwaX
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 2
Posty: 15
Rejestracja: 21 sty 2012, 19:09
Lokalizacja: Pietrowice Wielkie

#6

Post napisał: $zuwaX » 03 lut 2012, 20:43

A więc musiał być tam dekiel który był odpowiednio ustawiony do tych zębatek.

coś mi się wydaje (bo nie widzę dokładnie) to żeby są wyrobione od wewnętrznych stron (miedzy kolami )

A więc jest może jak kolega powyżej bogdan54
Oś z kołami osadzona suwliwie w piaście z takim zakresem ruchu aby małe koło zazębiało się z dużym , a po pociągnięciu na zewnątrz -odwrotnie .
Tylko mi się wydaje że napęd do tych trybów idzie gdzieś od wewnątrz (przekładnia stożkowa ) i tylko można przełączać między szybkim a wolnym tylko dokładnie tego nie widać

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”