Wiercenie otworu w ośce silnika

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
Mariuszszsz
Posty w temacie: 4

Wiercenie otworu w ośce silnika

#1

Post napisał: Mariuszszsz » 12 sie 2011, 21:24

Czy ktoś z Was robił coś takiego w silniku krokowym?
chodzi o to aby uniknąć obracania się sprzęgła i na osi silnika i na śrubie. Na śrubie nie będzie problemu, gorzej z silnikiem, obawiam się że samo mocowanie /zacisk/ na śrubkę może nie wystarczyć



Tagi:

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1686
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

#2

Post napisał: grg12 » 12 sie 2011, 21:56

Sprawdź pilnikiem czy oś jest miękka - oś w starym silniczku 0.5Nm która przypadkowo przyhaczyłem frezem podczas przecinania kółka do paska zębatego (było osadzone na klej) była miękka - frezowi nic się nie stało. Tylko uważaj na opiłki, żeby się nie dostały do łożysk - na czas operacji złapałem oś w imadło i od strony silnika owinąłem papierowym ręcznikiem

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4751
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Wiercenie otworu w ośce silnika

#3

Post napisał: pitsa » 13 sie 2011, 01:39

Można wywiercić niewielki otwór w osi silnika. Gdy na osi 6,35mm mocuję koło zębate robię to tak:
* W kole zębatym daję robaki 3mm z zakończeniem stożkowym (taki mały bo wkręcam go między zębami).
* Nacinam lekko brzeszczotem w miejscu gdzie ma być otwór. Chodzi o to aby wiertło "chwyciło".
* Wiertłem HSS 2,5mm delikatnie rozwiercam nacięcie. Wiertło trzymam prostopadle do osi i pod kątem tak aby z nacięcia zrobić dołek.
* Gdy już mam dołek pogłębiam go tak na 1-1,5mm - wizualnie ma być "ładny dołek".
* Wiertłem o mniejszej średnicy (1mm) robię zagłębienie aby "punkt styku" robaka nie był punktem tylko pierścieniem.
Opis skomplikowanym ale całkiem przyjemnie się to robi wiertarką akumulatorową.
Warto zabezpieczyć silnik przed wiórami - silnik je przyciąga!!
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ

Awatar użytkownika

tomolc
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 708
Rejestracja: 17 paź 2009, 13:45
Lokalizacja: Mazowieckie
Kontakt:

Re: Wiercenie otworu w ośce silnika

#4

Post napisał: tomolc » 13 sie 2011, 15:26

Mariuszszsz pisze:Czy ktoś z Was robił coś takiego w silniku krokowym?


wierciłem szło 80 mm wiertłem fi 2 :mrgreen:


Autor tematu
Mariuszszsz
Posty w temacie: 4

#5

Post napisał: Mariuszszsz » 13 sie 2011, 17:08

Tylko nie wiem czy dobrze się zrozumieliśmy. Chodzi o wywiercenie otworu prostopadłego do osi silnika, abym mógł przez wcześniej wywiercony otwór w piaście sprzęgła skręcić oba elementy, sprzęgło i oś silnik

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4751
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

#6

Post napisał: pitsa » 13 sie 2011, 17:14

Chcesz prostopadle na przelot wywiercić? Do dobrego zamocowania nie jest to potrzebne (wystarczy tak jak podałem zrobić gniazdo na robaka) ale jak chcesz osłabiać oś takim otworem to twoja sprawa. ;)

Przykład z wywierceniem przez oś silnika pokazuje, że da się przewiercić. Inna kwestia to do czego może służyć taki otwór przez całą oś silnika. :-)
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ


Autor tematu
Mariuszszsz
Posty w temacie: 4

#7

Post napisał: Mariuszszsz » 13 sie 2011, 21:11

nie na wylot 2- 3 mm żeby można właśnie takiego robaka albo jak jest taka śrubka to śrubkę wkręcić, film chyba pokazywał wiercenie w osi silnika..

Awatar użytkownika

tomolc
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 708
Rejestracja: 17 paź 2009, 13:45
Lokalizacja: Mazowieckie
Kontakt:

#8

Post napisał: tomolc » 14 sie 2011, 09:08

Tak dokładnie wierciłem w osi na wylot
A jeśli chcesz wiercić prostopadle do osi to nie wiem jakimi maszynami dysponujesz :wink: ja bym
założył w oś obrotową i wiercił bez problemu, można w podzielnice i na wiertarko-frezarce wiercić
można w imadle i na wiertarce stołowej nawiercić otwór.
Ja bym jeszcze nim bym użył wiertła założył bym freza i z planował kawałek płaszczyzny później
nawiertak i wiertło. Jeśli po nawiertaku było by ok to to bym tak zostawił.
Oś ślinika w moim przypadku nie była utwardzona wiec zwykłe narzędzia dadzą radę
ps
a jak jeden otwór będzie za mało można nawiercić 3 co 120 stopni i wtedy kontrowanie sprzęgła do osi będzie o wiele lepsze :wink:

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1686
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

#9

Post napisał: grg12 » 14 sie 2011, 09:25

A tak w ogóle o jaki silnik chodzi i jaką średnicę osi? Bo jeśli coś w rodzaju 0.5Nm i oś 6mm - to raczej nie ma potrzeby wiercić. Robaczek z ostrym zakończeniem powinien spokojnie wystarczyć (uwaga - wygniata w osi krater - jeśli otwór w sprzęgle jest dokładny może być trudno je potem zdemontować) - albo małym pilnikiem wyszlifować kawałek osi na płasko i robaczek z płaskim łbem. Z ciekawostek - znajomy modelarz powiedział mi że tego typu połączenie jest wystarczające do 300W mocy przenoszonej. Otwór osłabi oś a wykonanie "poprzeczki" która nie będzie miała luzów też może być kłopotliwe (gdybym musiał coś takiego wykonać - założyłbym sprzęgło na oś i wiercił przez całość).


Autor tematu
Mariuszszsz
Posty w temacie: 4

#10

Post napisał: Mariuszszsz » 14 sie 2011, 10:18

silnik 3.1 Nm ośka fi chyba 8 mm
zrobię chyba inaczej. Takie mocowanie zrobię tylko z jednej strony śruba- piasta sprzęgła, wywiercę otworek z śrubie i jednej piaście sprzęgła. Nie jestem pewien czy przy przenoszeniu monentu obrotowego ośka silnika nie będzie się obracać w piaście, jak będą jakieś problemy z obracaniem się ośki silnika wtedy zdemontuję silnik i będę kombinował

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”