tłumik do silnika krokowego
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 1454
- Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
- Lokalizacja: Świecie
tłumik do silnika krokowego
zastosowanie tłumika rezonansów
czy to w postaci zwykłego metalowego krążka, umieszczonego na osi silnika,
czy bardziej zaawansowanych rozwiązań np. lepkościowe tłumiki,
znakomicie polepsza dynamikę napędu.
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=32284
przykład działającego rozwiązania - z planami, zdjęciami i filmikami
warto poczytać!
czy to w postaci zwykłego metalowego krążka, umieszczonego na osi silnika,
czy bardziej zaawansowanych rozwiązań np. lepkościowe tłumiki,
znakomicie polepsza dynamikę napędu.
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=32284
przykład działającego rozwiązania - z planami, zdjęciami i filmikami
warto poczytać!
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
tłumik rezonansów w postaci zawieszonej masy na rotorze musi powiększac jego bezwładność.... ze wszyskimi tego wadami...triera pisze:zastosowanie tłumika rezonansów
czy to w postaci zwykłego metalowego krążka, umieszczonego na osi silnika,
a jakie są zalety?
tłumienie ostrego przechodzenia między krokami...
jaka może być przewaga tłumika bezwładnościowego - nad drobnym mikrokrokiem?
[ Dodano: 2007-05-11, 13:37 ]
to może zamiast dodatkowego krążka - tłumika bezwładnościowego
zamiast stosować silnik 57mm - zastosować masywną 86-tkę o podobnym momencie?
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
chciałem trochę po dywagować na temat zalet i wad większej bezwładności...triera pisze:Użytkownicy Cnczone:
twice2 - na śrubach trapezowych wzrost prędkości x2,15
Oldmanandhistoy - szybkie posuwy do 7m/min (śruby trapezowe)
Osoby z Cnczone, które zastosowały powyższy tłumik
są ogólnie mówiąc "pod wrażeniem"
nie neguję, że to może mieć sens - ale chciałbym zrozumieć dlaczego (nie o wyniki chodzi-a wyjaśnienie przyczyny poprawy)...
bo przecież silnik ten sam... krzywa moment / obroty ta sama - to dlaczego rosną osiągi obrotów - to cud wart zrozumienia

czy ktoś na polishzone zastosował taki tłumik bezwładnościowy?
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
moim zdaniem taki dodatkowy balast mógłby poprawic prace, jednak nie chodzi tutaj o prędkosc pracy lecz chwilowe obciązenia, które mogłyby doprowadzic do gubienia kroków, a w konsekwencji czesto do zatrzymania pracy....
tłumik jest nośnikiem energii kinetycznej.....w momencie nagłęgo obciązenia podczas pracy uwalniana jest energia kinetyczna, co poprawia chwilowo na pokonanie nagłych zwiększonych oporów, a w konsekwencji gubienia kroków !
tłumik jest nośnikiem energii kinetycznej.....w momencie nagłęgo obciązenia podczas pracy uwalniana jest energia kinetyczna, co poprawia chwilowo na pokonanie nagłych zwiększonych oporów, a w konsekwencji gubienia kroków !
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 3433
- Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Zadaniem tego tłumika jest prawdopodobnie wprowadzenie oporu toczenia. Silniki krokowe nie "lubią" pracy bez obciążenia dlatego stosuje się tłumiki lub wstępny naciąg łożyska śruby aby silnik miał jakieś obciążenie. Sam tego doświadczyłem gdy śruba nie miała wstępnego napięcia zdarzało się że silnik gubił kroki. Pomagało włączenie w szereg zasilania silników opornika ok 5 omów ale lepszym rozwiązaniem okazało się właśnie zwiększenie naciągu wstępnego łożyska śruby.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 694
- Rejestracja: 10 lip 2005, 15:13
- Lokalizacja: Polska
Ponieważ sam stosuje tłumniki w krokowcach przyznaje,że poprawiają one "parametry" .
Ja to widze tak : Tłumnik jest na sztywno zamocowany do osi silnika a w większości zastosowań połączenie między silnikiem a resztą napędzaną (np. śrubą ) nie jest tak sztywne. Oscylacje są w obydwie strony i nawet jeśli przekładnia czy nawet sprzegło trzyma w jedną strone to w drugą strone musi być jakiś luz .Przy określonych predkościach wpada to w duże rezonanse i silnik gubi kroki.
Ja to widze tak : Tłumnik jest na sztywno zamocowany do osi silnika a w większości zastosowań połączenie między silnikiem a resztą napędzaną (np. śrubą ) nie jest tak sztywne. Oscylacje są w obydwie strony i nawet jeśli przekładnia czy nawet sprzegło trzyma w jedną strone to w drugą strone musi być jakiś luz .Przy określonych predkościach wpada to w duże rezonanse i silnik gubi kroki.
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 1454
- Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
- Lokalizacja: Świecie
przy przejściu od kroku do kroku następują drgania wirnika w jedną i drugą stronę,
w zależności od prędkości przejścia od kroku do kroku (taktowania)
drgania te są mniejsze lub większe
- występują tzw. "midband resonance areas" (widoczne na katalogowych
wykresach momentu obrotowego - tych od "drogich" zwykle producentów)
czyli miejsca, gdzie w zakresie średnich prędkości drgania są znaczne,
mogą prowadzić do utraty synchronizacji silnika (silnik "gubi" kroki),
dodatkowa masa zamocowana bezpośrednio na wale silnika
poprzez swoją inercję tłumi drgania.
Podobne metody stosuje się przy tłumieniu wychyleń wieżowców.
Są dostępne prace badawcze ("googlowanie" się przydaje).
Można zmniejszać drania całych zespołów ruchowych,
np. przy pomocy niewielkich zbiorniczków ze śrutem różnych rozmiarów
zanurzonych w oleju. Trudno niestety osiągnąć zadowalające rezultaty
w warunkach amatorskich, bez przyrządów laboratoryjnych.
Kiedyś trochę eksperymentowałem - najlepsze rezultaty
o dziwo uzyskałem przy pomocy zbiorniczka wypełnionego w 3/4 wodą...
w zależności od prędkości przejścia od kroku do kroku (taktowania)
drgania te są mniejsze lub większe
- występują tzw. "midband resonance areas" (widoczne na katalogowych
wykresach momentu obrotowego - tych od "drogich" zwykle producentów)
czyli miejsca, gdzie w zakresie średnich prędkości drgania są znaczne,
mogą prowadzić do utraty synchronizacji silnika (silnik "gubi" kroki),
dodatkowa masa zamocowana bezpośrednio na wale silnika
poprzez swoją inercję tłumi drgania.
Podobne metody stosuje się przy tłumieniu wychyleń wieżowców.
Są dostępne prace badawcze ("googlowanie" się przydaje).
Można zmniejszać drania całych zespołów ruchowych,
np. przy pomocy niewielkich zbiorniczków ze śrutem różnych rozmiarów
zanurzonych w oleju. Trudno niestety osiągnąć zadowalające rezultaty
w warunkach amatorskich, bez przyrządów laboratoryjnych.
Kiedyś trochę eksperymentowałem - najlepsze rezultaty
o dziwo uzyskałem przy pomocy zbiorniczka wypełnionego w 3/4 wodą...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 12
- Posty: 3962
- Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
- Lokalizacja: k/w-wy
- Kontakt:
no nareszcie coś więcej na temat nurtującego mnie "midband resonance"...triera pisze: tzw. "midband resonance areas" (widoczne na katalogowych
wykresach momentu obrotowego - tych od "drogich" zwykle producentów)
jednak - ja wolałbym kompensowac ren rezonans elektronicznie w sterowniku - bez zwiększania bezwładności układu mechanicznego...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm