Rury precyzyjne, kotłowe, chromowanie, twarde anodowanie...
: 29 kwie 2006, 01:01
Powoli zabieram sie za konstruowanie kolejnego amortyzatora rowerowego (o gabarytach amorka motocyklowego) i jak zwykle mam problem z wykonaniem goleni, tzn. ciezko zdobyc odpowiednia rure, z ktorej dalo by sie to wykonac. generalnie golenie wykonuje sie ze stali lub z aluminium twardo anodowanego (drozsze modele rowerowych i motocyklowych). ja generalnie preferuje golenie stalowe, gdyz sie nie wycieraja, sa duzo wytrzymalsze a w razie czego predzej sie wygna niz zlamia tak jak to maja w zwyczaju golenie z aluminium.
do tej pory zrobilem dwa amortyzatory i w kazdym z nich wykonanie goleni graniczylo z cudem, bylo to zalatwiane "na lewo" w duzym zakladzie mechanicznym, kosztowalo sporo kasy, czekalem na to dlugo ale w zamian otrzymywalem cos zrobionego z dobrego materialu ktorego sam nie bylem w stanie zalatwic. teraz chcialbym zrobic to w jakis normalny sposob, wiec potrzebuje zdobyc rure, z ktorej da sie zrobic golen o srednicy zewnetrznej 35mm i wewnetrznej 32mm (nizej podaje inne mozliwe wymiary). zdecydowanie najlepsza byla by rura bezszwowa, gdyz w goleniach wykonanych z rur zwijanych sprezyny beda trzec o szew powodujac rzezenie, do tego ciezej by mi to bylo uszczelnic. jednak w ostatecznosci moze byc rura ze szwem, pod warunkiem, ze nie bedzie jakas pokrzywiona.
i teraz mam pare pytan:
1. jak dokladnie wykonane bywaja rury bezszwowe? chodzi mi o blad owalnosci/graniastosci
2. jak dokladnie sa wykonane tzw. rury precyzyjne? czy sa one jakos kalibrowane?
3. gdzie mozna nabyc takie rury w ilosci detalicznej, bo firmy takie jak np. Corus Tubes oferujace sprowadzenie min. 5km (słownie: PIĘĆ KILOMETRÓW!) jednego typu rury mnie nie interesuja. najchetniej nabyl bym tej rury jedna w ostatecznosci kilka sztang, bynajmniej nie chodzi mi o 20cm, bo wiem, ze sobie nikt nie bedzie chcial tym du** zawracac. oczywiscie chodzi mi o rury wykonane z jakiegos lepszego gatunku stali, najlepiej ze stali chromowo-molibdenowej (25crmo4?) ewentualnie ze stali 18G2A
4. co to takiego sa rury kotlowe i czy waszym zdaniem nadawaly by sie one na cos takiego? w sensie czy jest to material bardziej kruchy czy bardziej plastyczny. moj znajomy zrobil golenie do amorka ze zwyklej stali R35, ale ja chce to w przyszlosci sprzedawac, wiec nie chce sobie robic obciachu robiac to z byle czego
5. jesli bede mial dosc precyzyjnie wykonana rure i poddam ja chromowaniu, a nastepnie szlifowaniu, to jest szansa na wyprowadzenie jej okraglosci? jak gruba warstwe chromu mozna polozyc na stali bez obawy, ze zacznie on odpadac? nalezy sie liczyc z tym, ze w golenie moga ulegac pewnym malym odksztalceniem sprezystym w trakcie ostrej jazdy
6. gdzie mozna zalatwic twarde anodowanie, pare lat temu obdzwonilem kilkadziesiat firm w polsce i bylo to mozliwe do wykonania tylko w kielcach, ale oni nie biora taich duperelnych zlecen jednostkowych. moze teraz sie cos zmienilo, jeszcze nie sprawdzalem.
z gory dziekuje.
[ Dodano: 2006-04-29, 01:06 ]
inne interesujace mnie wymiary goleni "na gotowo"
D37 d35
D40 d37
D32 d29
do tej pory zrobilem dwa amortyzatory i w kazdym z nich wykonanie goleni graniczylo z cudem, bylo to zalatwiane "na lewo" w duzym zakladzie mechanicznym, kosztowalo sporo kasy, czekalem na to dlugo ale w zamian otrzymywalem cos zrobionego z dobrego materialu ktorego sam nie bylem w stanie zalatwic. teraz chcialbym zrobic to w jakis normalny sposob, wiec potrzebuje zdobyc rure, z ktorej da sie zrobic golen o srednicy zewnetrznej 35mm i wewnetrznej 32mm (nizej podaje inne mozliwe wymiary). zdecydowanie najlepsza byla by rura bezszwowa, gdyz w goleniach wykonanych z rur zwijanych sprezyny beda trzec o szew powodujac rzezenie, do tego ciezej by mi to bylo uszczelnic. jednak w ostatecznosci moze byc rura ze szwem, pod warunkiem, ze nie bedzie jakas pokrzywiona.
i teraz mam pare pytan:
1. jak dokladnie wykonane bywaja rury bezszwowe? chodzi mi o blad owalnosci/graniastosci
2. jak dokladnie sa wykonane tzw. rury precyzyjne? czy sa one jakos kalibrowane?
3. gdzie mozna nabyc takie rury w ilosci detalicznej, bo firmy takie jak np. Corus Tubes oferujace sprowadzenie min. 5km (słownie: PIĘĆ KILOMETRÓW!) jednego typu rury mnie nie interesuja. najchetniej nabyl bym tej rury jedna w ostatecznosci kilka sztang, bynajmniej nie chodzi mi o 20cm, bo wiem, ze sobie nikt nie bedzie chcial tym du** zawracac. oczywiscie chodzi mi o rury wykonane z jakiegos lepszego gatunku stali, najlepiej ze stali chromowo-molibdenowej (25crmo4?) ewentualnie ze stali 18G2A
4. co to takiego sa rury kotlowe i czy waszym zdaniem nadawaly by sie one na cos takiego? w sensie czy jest to material bardziej kruchy czy bardziej plastyczny. moj znajomy zrobil golenie do amorka ze zwyklej stali R35, ale ja chce to w przyszlosci sprzedawac, wiec nie chce sobie robic obciachu robiac to z byle czego
5. jesli bede mial dosc precyzyjnie wykonana rure i poddam ja chromowaniu, a nastepnie szlifowaniu, to jest szansa na wyprowadzenie jej okraglosci? jak gruba warstwe chromu mozna polozyc na stali bez obawy, ze zacznie on odpadac? nalezy sie liczyc z tym, ze w golenie moga ulegac pewnym malym odksztalceniem sprezystym w trakcie ostrej jazdy
6. gdzie mozna zalatwic twarde anodowanie, pare lat temu obdzwonilem kilkadziesiat firm w polsce i bylo to mozliwe do wykonania tylko w kielcach, ale oni nie biora taich duperelnych zlecen jednostkowych. moze teraz sie cos zmienilo, jeszcze nie sprawdzalem.
z gory dziekuje.
[ Dodano: 2006-04-29, 01:06 ]
inne interesujace mnie wymiary goleni "na gotowo"
D37 d35
D40 d37
D32 d29