Co myślicie o mojej Frezarce ?

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Ventus
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 40
Rejestracja: 08 sty 2006, 19:46
Lokalizacja: Bielsko-Biała

#11

Post napisał: Ventus » 12 lut 2006, 20:57

Używam tej frezarki Budged od około dwóch lat, stosuje ją co prawda w tradycyjny sposób i działa bardzo dobrze, więc nie narzekam. Do tego masz jeszcze frezy więc myśle że warto. Takie lub podobne frezy same kosztują około 60 zł.

Co do przerabiania uchwytu to po prostu zrób sobie taki uchwyt na 1 lub 3 mm z trzpieniem 6 lub 8 mm który będziesz montował tak jak zwykły frez. Takie rozwiązanie wydaje mi się najprostsze i najkorzystniejsze.



Tagi:


pltmaxnc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1345
Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
Lokalizacja: warszawa

#12

Post napisał: pltmaxnc » 12 lut 2006, 21:11

Jedna i druga są podobnej jakości, w tej cenie niemozliwe jest znalezienie dobrego narzędzia.
Silnik Ferm można w prosty sposób odlączyć i zamocować w uchwycie, z Budgetem chyba będzie więcej problemów .
Aby używać mniejszych frezów trzeba dorobić zaciski. Dobry zacisk to spory koszt , może być większy od ceny tych frezarek.
Pólśrodkiem jest dorobienie redukcji do zacisków które posiadasz. Kosztują nieco mniej , lecz muszą być dobrze wykonane bo frez będzie bil.
Z tanich wrzecion które są na rynku najlepsze to Metabo i Kress. Firma Metado oferuje również zaciski 3mm i 3,175mm po bardzo dodrych cenach.


Autor tematu
nowy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 8
Posty: 40
Rejestracja: 18 wrz 2005, 01:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

#13

Post napisał: nowy » 13 lut 2006, 02:57

Witam. Dziekuję za podpowiedzi. Patrzałem na stronach multiprojektu i nie mają tam niestety silników 57BYG707 (1,8st, 2,3A), 1,4Nm bipolar 4 tych, które są w wobicie, co gorsza cena za te silniki z wobitu to nie 315 zł tylko 315 + vat więc chyba 1,22 * 315 = 384,3 zł a to trochę dużo. Pisałem z zapytaniem o sterownik STC102 ze strony http://www.wobit.pl/index.html no i dowiedziałem się ile on kosztuje, no i tu jestem mile zaskoczony bo 320 netto więc 390 brutto ma on prąd do 2,5 [A/fazę] i mikrokrok do 1 / 8 czyli jest o wilele lepszy od tego anamat z allegro a w dodatku ma ponoć wbudowany zasilacz silników. Pan który mi odpisał pisał też że wystarczy do niego podłączyć transformator, który też u nich można kupić. Wysłałem zapytanie o cenę no i jak dostanę odpowiedź to napiszę tutaj napewno. Tak myślę bo u tego anamata to chcieli mi sprzedać zasilacz z transformatorem za 260 zł więc zestaw zasilacz + transformator + sterownik jest lepszy i tańszy w wobicie niż u anamata. musiałbym tylko dobrać jakieś silniki do 2,5 [A/fazę] ale tańsze od tych z wobitu i o momencie max. do 1,5 [Nm]

Wyczytałem tu gdzieś na forum jeszcze, że skoro sterownik daje prąd do 2,5 [A/fazę] to napewno nie przepali silnika z prądem 2,8 [A/fazę] powinien spaść tylko moment silnika.

:?: Chciałbym zapytać czy jeśli zastosuje ten sterownik który daje maksymalny prąd na fazę 2,5 [A] do silników 2,8 [A/fazę] to czy to bedzie dobrze działać? Czy nie pomiesza sie coś z tym sterowaniem? Gdybym włożył te: FL57STH76-2804A silniki http://www.allegro.pl/show_item.php?item=84421955 byłoby to o połowę taniej niż tamte słabsze z wobitu dla mnie są one za mocne o 0,4 [Nm] ale jeśli dostaną mniejszy prąd mogą być w sam raz. Jak sądzicie czy to dobry pomysł? Czy można jakoś obliczyć jaki te silniki będą miały moment jeśli zamiast 2,8 [A/fazę] dostaną 2,5 [A/fazę]

Dręczą mnie również dwa pytania, może trochę głupie ale chyba lepiej sie dowiedzieć. Czy prędkością obrotową slników steruje sie za pomocą komputera z programu CAM czy ustawia sie ją raz na sterowniku i koniec.
Oraz po co są karty sterujące np Karta MC8041 też z wobitu. Czy to zastepuje sterownik?
Z tego to jestem zielony bardzo i z góry dziękuję za wyrozumiałość i odpowiedzi :)


Mariusz H.
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 241
Rejestracja: 15 cze 2004, 18:59
Lokalizacja: KrakĂłw/Bia?ystok

kilka rad i sugestji

#14

Post napisał: Mariusz H. » 13 lut 2006, 10:07

Co do sterowników Wobitowskich to:

Sterownik który opisałeśnie jest tak do końca idealny.
ma jedną wadę mianowicie strasznie niskie napięcia zasilania 10-20V co niestety nie pozwoli ci zbyt mocno rozpędzić swojej maszyny.
Po za tym ten zasilacz o którym piszą to najprawdopodobniej mostek prostowniczy i 2 kondensatory. Więc nic specjalnego cena części może 10zł.
Co do silników to naprawdę radze pogrzebać w multiprojekcie(Dla twojego rozwiązania może podejść silnik FL57STH76--2006MA ma nawet podział 0.9st co dawało by ci rozdzielczość: 3200 kroków/obr) albo poprostu zadzwonić do nich.
Sam kilka razy tam zamawiałem silniki i są tansi od wobitu.

Co do prędkości przejazdów to może już wiesz że steruje się komendami krok i kierunek.
Krok odpowieda obruceniu o określona wartość kontową.
Ponieważ chcemy frezować z różnymi prędkościami (interpolacja kołowa, krzywe pod określonym kontem) komputer musi dynamicznie przydzielac odpowiednią ilość impulsów na każdy z silników.


Ventus
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 2
Posty: 40
Rejestracja: 08 sty 2006, 19:46
Lokalizacja: Bielsko-Biała

#15

Post napisał: Ventus » 13 lut 2006, 11:15

Przyjrzałem się dziś tym zaciskom i zrobiłem kilka zdjęć. Jakość nie jest najlepsza ale chyba będziesz wiedział o co chodzi. Musiałbyś wykonać coś podobnego na 1 i 3 mm.

Obrazek
Po prawej stronie tuleja zaciskowa 8 mm, po lewej 6 mm.
Obrazek
Jak wyżej.
Obrazek
Tuleja 6 mm.


Autor tematu
nowy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 8
Posty: 40
Rejestracja: 18 wrz 2005, 01:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

#16

Post napisał: nowy » 16 lut 2006, 01:12

Witam. Dziekuję bardzo za podpowiedzi. Narazie jeszcze nie kupuję sterowników ani silników bo ta moja frezarka to dopiero początek prac, może rzeczywiście poczekam aż w tej firmie Mikro wega pojawi się coś nowego. Chciałbym spytać jeszcze tylko czy nie miałby któryś z panów jakiegoś sposobu na to jak obliczyć moment silnika jeśli dostanie on mniejszy prąd na fazę, znając dane silnika chyba da sie to jakoś zrobić. Z góry dziękuję :)

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#17

Post napisał: triera » 16 lut 2006, 10:04

info na temat wpływu napięcia i natężenia prądu na osiągi silnika:
http://*/viewtopic.php?t=42& ... 031b1a3e0a
Ogólnie mówiąc: spadek momentu jest proporcjonalny do spadku prądu.
(dla małych częstotliwości taktowania... patrz wykres)


Autor tematu
nowy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 8
Posty: 40
Rejestracja: 18 wrz 2005, 01:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

#18

Post napisał: nowy » 16 lut 2006, 17:10

Witam. No ten wykres coś nam mówi, chciałem go załączyć bo tam jest wpływ napięcia lub prądu fazy silników na jego prędkość obrotową, a ja bym chciał taki sam tylko zależność prądu na fazę do momentu obrotowego. Chyba że moc jest cały czas stała to wtedy moment byłby M = 9550* P/n gdzie P - moc silnika a n - prędkość obrotowa. Ale dziekuję i tak :) Może wie pan co sie dzieje z mocą?

Awatar użytkownika

triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#19

Post napisał: triera » 16 lut 2006, 19:22

po lewej stronie wykresu jest moment obrotowy
- krzywe odpowiadają różnym wartościom prądu.
Dla każdej moment zmienia się wraz ze zmianą częstotliwości taktowania.
Nie należy przekraczać prądu nominalnego.
Napięcie podajemy możliwie takie jakie wytrzyma sterownik,
minus tzw. back EMF
(tematy poruszane wcześniej na forum, polecam też lekturę
podanego poprzednio linka - dużo wartościowych informacji)
Moc dostarczana przez silnik krokowy jest raczej ułamkiem tej
pobieranej z zasilacza, zależy też od jego konstrukcji,
np. jakości magnesów trwałych wirnika itd.
Ważniejszy praktycznie jest moment obrotowy - czy przy danej
prędkości uzyskamy siłę wystarczającą na pokonanie sumy sił oporu,
skrawania.... ... i czy silnik nie zacznie gubić kroków.
Kalkulator + wykres z danych katalogowych silnika + dane sterownika + napięcie.


Autor tematu
nowy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 8
Posty: 40
Rejestracja: 18 wrz 2005, 01:45
Lokalizacja: Bydgoszcz

#20

Post napisał: nowy » 17 lut 2006, 19:37

Witam. Dziękuję za odpowiedź. Dostałem dziś odpowiedź z Wobitu no i Transformator współpracujący z zasilaczem w sterowniku STC102 zasilającym silniki 57BYG707 kosztuje 76 zł netto więc 93 zł brutto.
Przyszła mi do glowy jeszcze jedna myśl. Na jednej z aukcji allegro jest napisane że silnik unipolarny można połączyć jako bipolarny (silnik z 6 wyprowadzeniami) I tutaj chciałbym się kogoś poradzić.

Czy żeby silnik unipolarny pracował jako bipolarny wystarczy nie podłączać przewodów (poniższy schemat) 2 - białego oraz 5 - żółtego zrobić poprostu jak z układu jak na rysunku 2 taki jak na rysunku 3. W takim przypadku wybór silnika byłby o wiele większy, a parametry silnika można sobie wtedy policzyć wedlug zdjęcia zamieszczonego tutaj http://*/viewtopic.php?t=42& ... 031b1a3e0a
Załączniki
Rysunek1.jpg
Rysunek1.jpg (34.9 KiB) Przejrzano 1745 razy

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”