Łożyska w obudowie żeliwnej i oś z podporami

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
wificnc
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 101
Rejestracja: 21 sty 2006, 18:09
Lokalizacja: Wlkp

Łożyska w obudowie żeliwnej i oś z podporami

#1

Post napisał: wificnc » 07 kwie 2009, 16:16

Mam pytanie do bardziej doświadczonych w budowie CNC
Mam zamiar zastosować to w mojej CNC frezarce do aluminium , miękkie tworzywa , PCB

Czy łożyska w obudowie żeliwnej typ UCFL lub UCF nadają się do zastosowania na końcach śruby trapezowej napędowej osi

Czy w osi Y (tej na której jest zawieszona oś Z) jak zastosuję wałki fi20 z podporami i dodatkowo zamocowanymi na końcach to wytrzymałość na odkształcanie będzie lepsza niż wałki bez podpór z łożyskami zamkniętymi z rozstawem 150 mm

Jaki można zawiesić ciężar całkowity na osi Y z wałkami fi20 i podporami (czyli ciężar osi Z , wrzeciona , silnika krokowego itp)

Czy połączenie śruba napędowa/silnik poprzez przełożenie na pasku zębatym pomimo zwiększenia kosztów i szybkości jest równoznaczne z przełożeniem śruba napędowa/sprzęgło/silnik



Tagi:


ambrosius
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 205
Rejestracja: 01 paź 2008, 20:47
Lokalizacja: Wielkopolska

#2

Post napisał: ambrosius » 07 kwie 2009, 20:29

mam frezarkę 1500x1000x500 waga ok 150kg.

w każdej osi mam łożyska w obudowie żeliwnej, jak dla mnie rewelacyjna sprawa za taka cenę, pracują bardzo ładnie jako strona podtrzymująca o ile dokładnie będzie dotoczona śruba.

na osi X (1000mm) mam wałki fi 20 nie podparte w powietrzu, trzymam na nich całą oś na 4 łożyskach zamkniętych. Dość sztywno ale mogło by być lepiej. Do cięcia płyt wiórowych wystarcza. Moja oś Z waży ok 10kg może trochę więcej, ale mimo to chodzi bez najmniejszego problemu już sporo.

Na temat pasków zębatych się nie wypowiadam bo nie mam praktyki.


Autor tematu
wificnc
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 101
Rejestracja: 21 sty 2006, 18:09
Lokalizacja: Wlkp

#3

Post napisał: wificnc » 08 kwie 2009, 08:54

Dziękuję za odpowiedz , wiadomość o tych łożyskach w obudowie żeliwnej mnie ucieszyła. Widzę na niektórych projektach są zastosowane co z faktycznie odpowiednią ceną
jest opłacalne.

Ja na osi Z mam zamiar przymocować silnik 3 fazowy z przerobionym uchwytem na tulejki ER20/25 więc ciężar będzie też ok 10/15 kg

Czekam jeszcze na odpowiedz czy wałki fi 20 z podporami (mam wałki nawiercone) lub łożyska zamknięte z rozstawem 150mm (???)


ARGUS
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2125
Rejestracja: 09 kwie 2007, 22:41
Lokalizacja: Szczecin

#4

Post napisał: ARGUS » 08 kwie 2009, 15:18

wificnc pisze:Czy łożyska w obudowie żeliwnej typ UCFL lub UCF nadają się
TAK nadaj ą sie na podparcie końca śruby
wificnc pisze:jak zastosuję wałki fi20 z podporami i dodatkowo zamocowanymi na końcach
Wałki podparte przy podobnych średnicach ZAWSZEbędą miały większą sztywnośc niż wałki nie podparte.
Jeśli masz możliwość zastosowania wałków podpartych to zdecydowanie doradzam takie właśnie rozwiązanie.
połączenie śruba napędowa - silnik jest realizowane poprzez sprzegło po to aby zniwelować nieliniowość połączenia
Ten sam efekt uzyskujesz łącząc poprzez przekładnie z paskiem zębatym
Przełożenie może być zmienione albo 1-1
Pozdrawiam


wojmi1
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 5
Rejestracja: 03 cze 2009, 18:35
Lokalizacja: Oświęcim

#5

Post napisał: wojmi1 » 05 cze 2009, 17:21

tu jest bardziej kwestia budowy oprawy UCFL UCF czy UCP są to tzw. łożyska samocentrujące
pospolicie wachliwe można je stosować choć lepiej w parze z łożyskiem kulkowym zwykłym np od strony napędu przykład par 6304 i UCP /UCF/ 204 układ taki przy kompensacji nieosiowości gwarantuje sztywność /stabilność/


turbopecet
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 1
Posty: 32
Rejestracja: 10 paź 2007, 18:53
Lokalizacja: ``

#6

Post napisał: turbopecet » 17 cze 2009, 19:30

Kupiłem takie łożyska UCFL 201 śr. wew. 12 mm na podparcie śruby, ale jak mam je wycentrować skoro łożysko jest krzywo osadzone w korpusie. Może ja czegoś nie rozumiem proszę o wyjaśnienie tematu.


romgol
Stały bywalec (min. 70)
Stały bywalec (min. 70)
Posty w temacie: 1
Posty: 72
Rejestracja: 02 sty 2007, 20:14
Lokalizacja: Słubice

#7

Post napisał: romgol » 18 cze 2009, 21:30

Przeczytaj post powyżej ,to są łożyska wahliwe -po prostu je wyprostuj
romgol


mr-zgr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 134
Rejestracja: 01 lut 2010, 16:33
Lokalizacja: Libiąż

#8

Post napisał: mr-zgr » 09 mar 2012, 19:52

A czy takie łożyska w oprawach można zastosować również od strony napędu? Widywałem zdjęcia maszyn gdzie takie coś było zamontowane po obu stronach śruby napędowej.

Czy raczej zadam pytanie wprost... Da się jakoś ominąć zastosowanie typowego bloku łożyskowego czy niestety musi być takowy chociaż po stronie zamocowania silnika?

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2560
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#9

Post napisał: zacharius » 09 mar 2012, 20:47

budowaliśmy z kolegą maszynkę na takich łożyskach. ogólnie ok ale przy cięższej pracy raczej średnio się spisują.
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”