tłumik do silnika krokowego

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#11

Post napisał: wood carver » 12 maja 2007, 18:49

...ja widze różnicy pomiędzy niwelowaniem drgan przez tłumik czy przez śrube - przież śruba wpływa na tłumienie rezonasów.....moim zdaniem tłumik to "koło zamachowe"- magazyn energi potencjalnej ..natomiast prawdą jest , że krokówka wymaga obciązenia wirnika



Tagi:

Awatar użytkownika

Autor tematu
triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#12

Post napisał: triera » 12 maja 2007, 20:42

Nie mówię o tłumieniu drgań przez śrubę,
tylko o wzroście bezwładności napędzanego zespołu
(czyli o zwiększeniu zapotrzebowania na moc podczas zmian prędkości).
Śruba jest oddzielona od silnika poprzez sprzęgło podatne,
minimalnie wpływa na tłumienie drgań.
Istotne jest sztywne związanie
elementu tłumiącego z silnikiem.

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#13

Post napisał: markcomp77 » 12 maja 2007, 20:45

wood carver pisze:"koło zamachowe"- magazyn energi potencjalnej
fajne ujęcie zagadnienia...
ale koło zamachowe - to magazyn energii ruchu => czyli energii kinetycznej... jeśli mnie pamięć nie myli ;)

---

wracam do zagadnienia wielkości silnika...

czy w takim razie nie jest lepiej stosować ciężki silnik krokowy 86 zamiast 57 ?
przy podobnych pozostałych parametrach...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Awatar użytkownika

Autor tematu
triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#14

Post napisał: triera » 12 maja 2007, 22:43

silniki serii 86 też mają swoje rezonanse,
a w moim przypadku masy są sprawą krytyczną.

odnośnie mikrokroku, załączam rysunek przedstawiający
rezonanse przy 1/16 kroku, dla prędkości obrotowych od 0 do 5 obr./s,
oraz rysunek pokazujący przykład dynamicznej rozdzielczości silnika krokowego
(http://www.euclidres.com/apps/stepper_m ... epper.html).
Załączniki
ramp.gif
ramp.gif (15.84 KiB) Przejrzano 1853 razy
poserr.gif
poserr.gif (15.28 KiB) Przejrzano 1853 razy

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#15

Post napisał: markcomp77 » 12 maja 2007, 22:52

triera pisze:ilniki serii 86 też mają swoje rezonanse,
a w moim przypadku masy są sprawą krytyczną.
więc lepiej zastosować "koło zamachowe" o niewielkiej masie niż lekkomyślnie powiększać mase silnika? (zwłaszcza w leciutkich maszynach - jak Twoja)


ciekawe jak zmienił by się ten obrazek - reakcji schodkowej:

Obrazek

po przypięciu na rotor właściwego "zmiękczacza"?
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Awatar użytkownika

wood carver
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1243
Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontakt:

#16

Post napisał: wood carver » 12 maja 2007, 23:03

markcomp77 pisze:
wood carver pisze:"koło zamachowe"- magazyn energi potencjalnej
fajne ujęcie zagadnienia...
ale koło zamachowe - to magazyn energii ruchu => czyli energii kinetycznej... jeśli mnie pamięć nie myli ;)
tak...wcześniej użyłem określenia energi kinetycznej...potem zamieniłem to na potencjalnej , ale oczywiscie to nie to samo np. : energia potencjalna napiętej spręzyny i kinetyczna koła zamachowego..
moje przejęzyczenie!

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#17

Post napisał: markcomp77 » 12 maja 2007, 23:05

wood carver pisze:tak...wcześniej użyełm określenia energi kinetycznej...potem zamieniłem to na potencjalnej , ale oczywiscie to nie to samo : energia potencjalna napiętej spręzyny i kinetyczna koła zamachowego..
przypomniały mi się lekcje fizyki - i czepianie się takich szczegółów pojeciowych...
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

Awatar użytkownika

ALZ
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 3433
Rejestracja: 06 sie 2004, 01:42
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

#18

Post napisał: ALZ » 13 maja 2007, 00:04

W moim przypadku tłumik nie zmniejszył tendencji silnika do rezonansu, ale silnik czterofazowy załatwił sprawę. Nie wiem jak zachowuje się silnik dwufazowy z mikrokrokiem bo w 1994 kiedy budowałem swoją maszynkę ciężko było ze sterownikami mikrokrokowymi. Zauważyłem jednak że w odpowiedzialnych napędach producenci często stosują 4 a nawet 5 fazowe krokowce ze względu na ich mniejsze tendencje do rezonansu.

Awatar użytkownika

Autor tematu
triera
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 12
Posty: 1454
Rejestracja: 16 paź 2005, 01:26
Lokalizacja: Świecie

#19

Post napisał: triera » 13 maja 2007, 00:09

ok. rok temu zmodyfikowałem jedną ze swoich pierwszych maszynek,
montując na 2-giej osi silników po prostu kawałki pręta alu,
nastąpiła znacząca poprawa osiągów (~50%) i kultury pracy silników.

Awatar użytkownika

markcomp77
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 3962
Rejestracja: 18 wrz 2004, 12:51
Lokalizacja: k/w-wy
Kontakt:

#20

Post napisał: markcomp77 » 13 maja 2007, 00:26

triera pisze:ok. rok temu zmodyfikowałem jedną ze swoich pierwszych maszynek,
montując na 2-giej osi silników po prostu kawałki pręta alu,
nastąpiła znacząca poprawa osiągów (~50%) i kultury pracy silników.
niestety - nie spotyka się zbyt często krokowców z wyprowadzeniem osi na dwie strony :(
SpotkanieCNC: STOM-TOOL Marzec 2014
http://www.cnc.info.pl/topics79/spotkan ... t55028.htm

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”