zębatki spiralne pytanko

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.
Awatar użytkownika

Autor tematu
klocek84
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 53
Rejestracja: 19 cze 2007, 23:03
Lokalizacja: Gdańsk

zębatki spiralne pytanko

#1

Post napisał: klocek84 » 12 lut 2008, 19:53

Witam,
mam zamiar budować pewne urządzenie, które będzie poprzez silnik krokowy i przekładnie ruszało ramieniem, coś na zasadzie ramienia robota.
Potrzebuję do tego przekładnie zębata kątową i chciałbym aby ktoś mnie oświecił czy takie przekładnie stożkowe o zębach spiralnych (jak w szlifierkach kątowych) mogą bez problemu pracować z tym samym obciążeniem w obie strony, czy tylko w jedną?
Patrząc na ruszającą się taką zębatkę, widac jakby w jedną stronę zbierały zęby a w drugą ślizgając się popychały - taka moja dygresja :).

W załączniki zdjęcie takiej zębatki.
Załączniki
a15.gif
a15.gif (4.57 KiB) Przejrzano 2266 razy



Tagi:


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2347
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

#2

Post napisał: qqaz » 12 lut 2008, 20:01

łukowość w przekładni stożkowej jest zwiekszeniem stopnia pokrycia przekładni zębatej tak samo jak zęby skośne dla walcowej - pracować może w obie strony. Tylko łożyskowanie takiej pary w naturalny sposób przenosi obciążenie tak że wałki są wpychane w łożyska i ten aspekt dedykuje kierunek pracy takiego zespołu i jednocześnie kierunek pochylenia lini zębów. Więc zęby popracują, trzeba tylko zwróćić uwagę na łożyskowanie - to jest najwiekszy mankament przekładni kątowych wszelkiej maści - mocowanie wspornikowe.
Uwaga ta słuszna jest tylko dla przekkładni niekorygowanej. Ale matematyka stosowana do poprawienia trwałości przekładni szlifierek może powodować rózne dziwne skutki - tam przecież ma pracować tylko w jedną stronę. Proszę porównać hałas przy napedzaniu zespołu dużym kołem - znaczna róznica to również inna trwałość pracy w w obu kierunkach.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”