Jednokierunkowy Sterownik PWM silnika DC +12-40V

Rozmowy dotyczące budowy, działania i naprawy urządzeń automatyki przemysłowej

Darek05
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 182
Rejestracja: 06 wrz 2007, 23:18
Lokalizacja: Wodzisław Śl.

#11

Post napisał: Darek05 » 13 lip 2016, 21:22

Witam !
:shock: Jak nie ma schematów?
Ten projekt http://morgandemers.com/d...driver-project/ jest rewelacyjnie opisany.
Autor udostępnił pełną dokumentację: pliki wsadowe, schematy, płytki w formacie pdf i EAGLE, zestawienie podzespołów, film, zdjęcia, i kilka jeszcze innych.
No ale jak tobie się nie chce to umieszczam schematy.
Załączniki
Controller.pdf
(29.7 KiB) Pobrany 221 razy
Driver.pdf
(32.5 KiB) Pobrany 192 razy


:D Pozdrawiam DAREK
O0O0O0O0O0O0O0O0O

Tagi:

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#12

Post napisał: Yarec » 13 lip 2016, 23:00

Zobacz sterownik  (PWM)  form 0 – 100% and the / frequency form  ~ 400Hz to 3kHz ze strony:
http://www.masinaelectrica.com/dc-­moto ... khz-­freq/

Awatar użytkownika

Autor tematu
kwarc
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1058
Rejestracja: 06 sty 2007, 18:13
Lokalizacja: Mgławica Andromedy

#13

Post napisał: kwarc » 15 lip 2016, 16:25

Darek05 pisze:Witam !
:shock: Jak nie ma schematów?
Ten projekt http://morgandemers.com/d...driver-project/ jest rewelacyjnie opisany.
Autor udostępnił pełną dokumentację: pliki wsadowe, schematy, płytki w formacie pdf i EAGLE, zestawienie podzespołów, film, zdjęcia, i kilka jeszcze innych.
No ale jak tobie się nie chce to umieszczam schematy.
No nie ma , a jak ? Nie wkleiles żadnego :).
---------------
Pozatym to jakieś smiecie tu dajecie , takie sterowniki to ..... sie nadaja na zapychanie forum . że sie silnik kreci ,jasne :).


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 7590
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#14

Post napisał: pukury » 15 lip 2016, 18:15

witam.
ściągnij zipa i rozpakuj.
masz wszystko.
zaprojektowałem po swojemu płytkę sterownika i wygląda na to że działa.
końcówki mocy już mi się nie chciało :lol:
pozdrawiam.
Mane Tekel Fares


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#15

Post napisał: mc2kwacz » 16 lip 2016, 01:03

Obydwa układy nie nadają się do dużych prądów. Chyba że ktoś lubi produkować mnóstwo ciepła przy głupim kręceniu silnikiem.


Darek05
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 182
Rejestracja: 06 wrz 2007, 23:18
Lokalizacja: Wodzisław Śl.

#16

Post napisał: Darek05 » 16 lip 2016, 15:29

Obydwa układy nie nadają się do dużych prądów. Chyba że ktoś lubi produkować mnóstwo ciepła przy głupim kręceniu silnikiem.
Wyjaśnij dlaczego ?, duże prądy co chcesz przez to powiedzieć ?, z chęcią wysłucham twojego zdania, ponieważ już rozpocząłem budowę sterownika z tego linku http://morgandemers.com/d...driver-project/.
:D Pozdrawiam DAREK
O0O0O0O0O0O0O0O0O


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#17

Post napisał: mc2kwacz » 17 lip 2016, 03:12

Dlatego, że w przypadku obwodów z dużymi prądami (z punktu widzenia elektroniki, nie energetyki), czyli rzędu nastu amperów i więcej, w obwodach przepływu prądu nie powinno być elementów powodujących duże straty. Czyli spadków napięć większych niż muszą być z powodu ograniczeń obecnych możliwości ogólnie dostępnej elektroniki.
Jeśli niskonapięciowy układ zasilania silnika DC na 10, 20 czy 30A wymaga chłodzenia, to znaczy że jest źle zaprojektowany.

Awatar użytkownika

Yarec
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2115
Rejestracja: 14 lis 2015, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

#18

Post napisał: Yarec » 17 lip 2016, 05:06

mc2kwacz - (wczoraj 1:03) "Obydwa układy nie nadają się do dużych prądów" ten z mojego LINKu też ?


Darek05
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 7
Posty: 182
Rejestracja: 06 wrz 2007, 23:18
Lokalizacja: Wodzisław Śl.

#19

Post napisał: Darek05 » 17 lip 2016, 16:17

mc2kwacz pisze:Dlatego, że w przypadku obwodów z dużymi prądami (z punktu widzenia elektroniki, nie energetyki), czyli rzędu nastu amperów i więcej, w obwodach przepływu prądu nie powinno być elementów powodujących duże straty. Czyli spadków napięć większych niż muszą być z powodu ograniczeń obecnych możliwości ogólnie dostępnej elektroniki.
Jeśli niskonapięciowy układ zasilania silnika DC na 10, 20 czy 30A wymaga chłodzenia, to znaczy że jest źle zaprojektowany.
Zastanawiałem się jak mam tobie odpowiedzieć ?.
Wiem że to w jaki sposób teraz opiszę może wywołać niepotrzebną burzę w tym wątku, ale trudno, powiem tak - piszesz bzdury, twoja ocena układu (pozostałych układów również) odbyła się na podstawie obejrzanego zdjęcia, i nic więcej !.
Nie stać cię było aby przeanalizować schemat, parametry zastosowanych podzespołów, jestem pewien że nie rozumiesz na jakiej zasadzie układ działa, dlatego zadałem takie a nie inne pytanie „DLACZEGO” , i czekałem na twoja odpowiedz, odpowiedziałeś w swoim stylu, zobaczyłeś zabudowany układ na dużym radiatorze, nie przyszło ci do głowy że duży radiator pełni tu funkcje drugorzędną, a tak naprawdę służy jako chassis dla całego sterownika.
Według ciebie tranzystor polowy powoduje duże straty w przepływie prądów?, odrób lekcje kolego, nie pisz bzdur bo to nie ładnie, przeczytaj jeszcze raz swoją stopkę, jest wymowna.

Układ może być obciążany do ok. 40A, producent tranzystora podaje że jeszcze poprzeczkę można podnieść o połowę, dodatkowo posiada izolację galwaniczną drivera który zasila silnik napięciem 110V NAPIĘCIA STAŁEGO, to napięcie „w rozumieniu elektroniki zalicza się do napięć wysokich, w rozumieniu energetyki jest napięciem niskim” dlatego autor zastosował transoptory do izolacji galwanicznej pomiędzy sterownikiem a driverem, układ posiada regulację PID (poszukaj w WIKIPEDI co to oznacza), bardzo rzadko spotyka się takie rozwiązania w układach amatorskich, można przełączyć sterowanie do pętli otwartej.
Projekt jest na prawdę uniwersalny, można stosować dowolne napięcie dla zasilania silników (w zakresie przewidzianym przez autora regulatora.)
:D Pozdrawiam DAREK
O0O0O0O0O0O0O0O0O


mc2kwacz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 2920
Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
Lokalizacja: gdzieś

#20

Post napisał: mc2kwacz » 17 lip 2016, 18:00

Yarec, obydwa na tej stronie wątku. Wcześniejszej strony nie czytałem.
Nie nadają się w tym sensie, że z powodu uproszczonej zasady działania generują duże straty mocy. NIEPOTRZEBNE. Bo w sensie "czy to będzie działać", to oczywiście - czemu ma nie działać :)

Darek, pozostawię Ciebie w błogim przekonaniu, że masz rację. Dlatego że w ogóle nie powinienem się w tym dziale wypowiadać (korci mnie a potem prawie zawsze żałuję) z tego względu, że jako osoba zajmująca się tym zawodowo (czytaj: biorę za takie urządzenia pieniądze) nie udzielam porad w stylu "kawę na ławę". A tylko lekkich wskazówek, które zaburzając powszechną szczęśliwość irytują swoją niejasnością amatorów gotowców ściągniętych z radioamatorskich stron internetu :grin: To z kolei dale wylew niezadowolenia i spirala zaczyna się nakręcać. Dlatego lepiej się nie odzywać, nawet z litości.

Skoro jednak się już niestety odezwałem, to na zakończenie dodam, że układ tego rodzaju, w zakresie wysterowania 0-100% powinien być w każdym momencie najwyżej lekko ciepły bez żadnego chłodzenia i to przy wielkości płytki z kompletnym układem (WSZYSTKIMI elementami) na poziomie co najwyżej 10cm2 (w wykonaniu radioamatorskim) -> 4cm2 w wykonaniu profesjonalnym.
Jeśli potrafisz, dzięki Wikipedii czy czemu tam chcesz, oszacuj sobie moc strat w tym układzie dla obciążenia 20..30..40A. I zobacz czy faktycznie tak będzie :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Automatyka przemysłowa”