Strona 1 z 2

Sterowanie silnikiem DC z hamulcem elektronicznym.

: 20 lut 2016, 15:26
autor: ONATOS
Poszukuję schematu sterowania silnikiem DC z zastosowaniem hamulca elektronicznego .
Może ktoś z kolegów zna taki schemat lub pracował z takim rozwiązaniem sterowania ?
Zależy mi na najprostszym rozwiązaniu napędu mechanizmu obrotowego który w momencie zatrzymania musi być hamowany.
Wiem że takie rozwiązania są stosowane przy pomocy serwomotorów czy silników krokowych i układów programowych ale takie układy są skomplikowane i w moim przypadku są zbędne i niepotrzebnie komplikujące całe urządzenie.

: 28 lut 2016, 11:08
autor: ONATOS
Szkoda, nie doczekałem się odpowiedzi, kupiłem silnik z hamulcem i tak musiałem załatwić problem. Ale temat uważam za otwarty. Może znajdą sie fachowcy którzy wypowiedzą się na ten temat ? :sad:

Re: Sterowanie silnikiem DC z hamulcem elektronicznym.

: 28 lut 2016, 11:42
autor: steff.k
ONATOS pisze:Poszukuję schematu sterowania silnikiem DC z zastosowaniem hamulca elektronicznego .
Może ktoś z kolegów zna taki schemat lub pracował z takim rozwiązaniem sterowania ?
Zależy mi na najprostszym rozwiązaniu napędu mechanizmu obrotowego który w momencie zatrzymania musi być hamowany.
Wiem że takie rozwiązania są stosowane przy pomocy serwomotorów czy silników krokowych i układów programowych ale takie układy są skomplikowane i w moim przypadku są zbędne i niepotrzebnie komplikujące całe urządzenie.
Co rozumiesz przez "hamulec elektroniczny"? Rodzaj elektromagnesu który przyciągnie kotwicę i zablokuje oś silnika. Czy takie sterowanie uzwojeniami silnika żeby oś była nieruchoma bez względu na momenty działające na nią?

: 28 lut 2016, 11:53
autor: kasjo
Najprostrze jakie spotkałem hamowanie to zwarcie silnika za pomocą rezystora o małej rezystancji ale dużej mocy.

: 28 lut 2016, 11:57
autor: steff.k
kasjo pisze:Najprostrze jakie spotkałem hamowanie to zwarcie silnika za pomocą rezystora o małej rezystancji ale dużej mocy.
Ale to tylko zahamuje podczas obracania. Po zatrzymaniu silnika, osią można poruszać. Chyba że o to właśnie chodzi koledze ONATOS :wink: .

: 28 lut 2016, 14:10
autor: ONATOS
Co rozumiesz przez "hamulec elektroniczny"? Rodzaj elektromagnesu który przyciągnie kotwicę i zablokuje oś silnika. Czy takie sterowanie uzwojeniami silnika żeby oś była nieruchoma bez względu na momenty działające na nią?
Przez hamulec elektroniczny rozumiem takie sterowanie silnikiem aby hamowanie następowało w momencie zatrzymania silnika i było sterowane przez sterownik.
Hamowanie oporowe czy zwarciowe nie jest zbyt skuteczne.

: 28 lut 2016, 14:33
autor: ALZ
Serwa i inne silniki z hamulcem to żadna filizofia. Hamulec to po prostu elektromagnes i tarcza z okładziną. Podając napięcie na elektromagnes zwalnia hamulec i to wszystko. Co tutaj więcej mozna tłumaczyć?

: 28 lut 2016, 18:06
autor: mc2kwacz
Zwarcie silnika jest bardzo skutecznym hamulcem. Ale to musi być faktyczne zwarcie a nie podłączenie opornika, szczególnie przy silnikach niskonapięciowych.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.

: 28 lut 2016, 19:20
autor: ONATOS
mc2kwacz pisze:Zwarcie silnika jest bardzo skutecznym hamulcem. Ale to musi być faktyczne zwarcie a nie podłączenie opornika, szczególnie przy silnikach niskonapięciowych.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.
I właśnie o to chodzi, żeby hamować silnikiem na postoju a nie wyhamowywać go z rozbiegu. Przecież takie układy są stosowane w maszynach CNC . Tylko ja potrzebuję układu prostego, wręcz prymitywnego ( w miarę możliwości ). Spotkałem sie z takim układem na "elektrodzie" ale nie jestem go całkowicie pewien.
Robiłem próby ze zwarciem bezpośrednim ale stan doskonałości był daleko poza zasiegiem. Nawet przy niewielkim szarpnięciu silnik nie trzymał tak jak powinien.

: 28 lut 2016, 19:24
autor: steff.k
ONATOS pisze:
mc2kwacz pisze:Zwarcie silnika jest bardzo skutecznym hamulcem. Ale to musi być faktyczne zwarcie a nie podłączenie opornika, szczególnie przy silnikach niskonapięciowych.
Bardziej skuteczne jest hamowanie elektryczne zasilaniem w druga stronę. Nie ma problemu żeby sterowanie coś takiego umiało.
Trzeba pamiętać że każde agresywne przyspieszanie lub hamowanie bardzo skraca życie szczotek i komutatora silnika DC.
I właśnie o to chodzi, żeby hamować silnikiem na postoju a nie wyhamowywać go z rozbiegu. Przecież takie układy są stosowane w maszynach CNC . Tylko ja potrzebuję układu prostego, wręcz prymitywnego ( w miarę możliwości ). Spotkałem sie z takim układem na "elektrodzie" ale nie jestem go całkowicie pewien.
Obawiam się że bez sterownika i enkodera się nie obędzie. Bo skąd układ ma wiedzieć, że coś się obróciło w którąś stronę?
Podrzuć linka do tego układu z elektrody.