wydaje mi się na pierwszy rzut oka że pomysł jest bardzo fajny tylko ma jedną podstawową wadę przed każdym zatrzymaniem i wymianą narzędzi będę musiał pisać ręcznie w programie frezowania procedure zwalniania i precyzyjnego stopu a to na dłuższą metę bardzo uciążliwe.atom1477 pisze:Da się to zrobi bez ATMegi.
Ja to widzę tak:
Sterowanie np. 0...10V dajesz normalnie z kompa (czy tam ze sterownika po drodze). Do tego dajesz sygnał STOP. Ale nie łączysz go bezpośrednio do wejścia STOP falownika tylko przez ten enkoder (dokładniej mówiąc przez transoptor szczelinowy).
Żeby zatrzymać silnik podajesz prędkość nie 0 tylko jakąś niewielką. Powiedzmy 5% (dobraną doświadczalnie żeby przy tej prędkości silnik się jeszcze kręcił).
I za jakiś czas (też dobrany doświadczalnie, żeby silnik zdążył zwolnić) podajesz sygnał STOP.
Ale falownik otrzyma sygnał STOP dopiero jak transoptor trafi na otwór.
PRECYZYJNY STOP SILNIKA - FALOWNIKA
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 361
- Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
Tagi:
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 361
- Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Wiem,,,, tylko nie wiem jak go użyć w tym przypadku . może coś doradzi kolega chociaż zasady ogólne tworzenia takiego makra ,251mz pisze:Kowal,
Wiesz że istnieje coś takiego jak macro?
nie chodzi mi o strukturę samego makra tylko o sposób dołączenia go do programu
Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 3775
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Nie musi być makro. Nie trzeba też za każdym razem pisać procedury. Trzeba pisać wywołanie procedury 
Coś takiego (piszesz raz):
A dalej w programie dajesz tylko:

Coś takiego (piszesz raz):
Kod: Zaznacz cały
o<zatrzymaj> sub
S10 (zmniejszenie predkosci)
G4 P2000 (odczekanie 2000ms, trzeba sprawdzic czy maszyna przyjmuje parametr w s czy w ms)
M11 (zalaczenie hamulca, uzylem komendy do zamkniecia szczek ale mozna uzyc dowolnej innej komendy wysterowujacej jakis pin IO)
G4 P1000 (znowu odczekanie chwili, bo zatrzyma sie dopiero jak znajdzie otwor w przeslonie)
o<zatrzymaj> endsub
Kod: Zaznacz cały
o<zatrzymaj> call
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 1214
- Rejestracja: 15 paź 2007, 00:45
- Lokalizacja: nie ważne
Drobne pytanie do kol Kowal
Czy uruchamiasz wrzeciono sygnałem START czy tylko zmniejszasz napięcie do zera na zadawaniu prędkości (i wtedy się zatrzymuje, a raczej nadal jest w ruchu tylko że z prędkością zerową).
Bo jeżeli rusza od START a zatrzymuje się gdy START jest wyłączony to wszystko masz w falowniku co potrzebujesz do swojego rozwiązania. Bez makr ("macrów"), dodatkowych procków i innych.
Niestety czujnik jakiś musi być.
Czy uruchamiasz wrzeciono sygnałem START czy tylko zmniejszasz napięcie do zera na zadawaniu prędkości (i wtedy się zatrzymuje, a raczej nadal jest w ruchu tylko że z prędkością zerową).
Bo jeżeli rusza od START a zatrzymuje się gdy START jest wyłączony to wszystko masz w falowniku co potrzebujesz do swojego rozwiązania. Bez makr ("macrów"), dodatkowych procków i innych.
Niestety czujnik jakiś musi być.
Pasjonat
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 361
- Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Zalaczanie i wylaczanie odbywa się komendami M3 M5 . Po wywołaniu komendy na odpowiedni pin falownika podane jest napiecie 24V silnik rusza z zaprogramowaną rampą , odłączenie sygnału (napięcia ) powoduje zwolnienine według ustawionej rampy i zatrzymanie silnikama555rek pisze:Drobne pytanie do kol Kowal
Czy uruchamiasz wrzeciono sygnałem START czy tylko zmniejszasz napięcie do zera na zadawaniu prędkości (i wtedy się zatrzymuje, a raczej nadal jest w ruchu tylko że z prędkością zerową).
Bo jeżeli rusza od START a zatrzymuje się gdy START jest wyłączony to wszystko masz w falowniku co potrzebujesz do swojego rozwiązania. Bez makr ("macrów"), dodatkowych procków i innych.
Niestety czujnik jakiś musi być.
Podłączenie tarczki z dwiema szczelinami nie będzie problemem tylko w dalszym ciągu nie wiem jak zmusić falownik do precyzyjnego stopu
Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 3775
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Trzeba poczytać w instrukcji czy podczas hamowania da się ustawić przejście z trybu hamowanie do hamowanie z wybiegiem.
Jeżeli tak to ustawić tą opcję i ustawić częstotliwość progową na jakiś 1 Hz.
Póki co znalazłem parametr 139:
Ale nawet nie ma co kombinować bo dalej jest specjalny tryb do tego.
343:
Jeżeli tak to ustawić tą opcję i ustawić częstotliwość progową na jakiś 1 Hz.
Póki co znalazłem parametr 139:
I to można by wykorzystać.139
Wartość przy załączeniu hamulca
(BRAKE CUT IN)
Wartości:
0.5 - 132.0/1000.0 Hz
«
3.0 Hz
Funkcja:
Parametr ten pozwala na ustawienie częstotliwości przy
której załączany jest hamulec zewnętrzny, poprzez wyj-
ście określone w parametrze 323
Wyjścia przekaźnikowe
1-3
lub 341
Wyjście cyfrowe
, zacisk 46
Ale nawet nie ma co kombinować bo dalej jest specjalny tryb do tego.
343:
Normalny stop z funkcją ramp
[0] pozwala osiągnąć dużą
dokładność i powtarzalność punktu zatrzymania.
Stop licznikowy
. Po otrzymaniu impulsu startowego prze-
twornica częstotliwości pracuje aż do odebrania zaprogra-
mowanej przez użytkownika ilości impulsów na zacisku
33. W tym momencie aktywowany jest wewnętrzny rozkaz
stop wywołujący normalną procedurę zwalniania ramp
down (parametr 208).
Funkcja licznika aktywowana jest (zaczyna zliczać) zbo-
czem sygnału startu (gdy zmienia się ze stopu na start).
Stop z kompensacją prędkości
. Aby zatrzymać się dokład-
nie w tym samym punkcie, niezależnie od chwilowej pręd-
kości, otrzymany sygnał stop jest opóźniany wewnętrznie,
gdy chwilowa prędkość jest niższa niż prędkość maksy-
malna (ustawiona w parametrze 202).
Reset.
Stop licznikowy i stop z kompensacją prędkości
może być wykonywany z lub bez resetu.
Stop licznikowy z resetem
[1]. Po każdym precyzyjnym
stopie ilość impulsów zliczonych podczas zwalniania
(ramp down) do 0 Hz jest zerowana.
Stop licznikowy bez resetu
[2]. Ilość impulsów zliczonych
podczas zwalniania (ramp down) do 0 Hz jest odejmowa-
na od wartości licznika w parametrze 344.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 361
- Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
atom1477 pisze:Ale nawet nie ma co kombinować bo dalej jest specjalny tryb do tego.
343:
zrobiłem próby i ta funkcja nie działa , ustawiłem rampę na zwalnianie i w parametrze 343 wybrałem precyzyjny stop. za każdym razem wirnik staje w innym miejscu, Tak mi przyszło do głowy czy nie trzeba gdzieś po drodze wpisać tego stopu z wybiegiem o którym pisałeś może samo ustawienie parametru 343 nie jest wystarczające.atom1477 pisze:Ale nawet nie ma co kombinować bo dalej jest specjalny tryb do tego.
343:
Cytat:
Normalny stop z funkcją ramp
[0] pozwala osiągnąć dużą
dokładność i powtarzalność punktu zatrzymania.
Stop licznikowy
. Po otrzymaniu impulsu startowego prze-
twornica częstotliwości pracuje aż do odebrania zaprogra-
mowanej przez użytkownika ilości impulsów na zacisku
33. W tym momencie aktywowany jest wewnętrzny rozkaz
stop wywołujący normalną procedurę zwalniania ramp
down (parametr 208).
Funkcja licznika aktywowana jest (zaczyna zliczać) zbo-
czem sygnału startu (gdy zmienia się ze stopu na start).
Stop z kompensacją prędkości
. Aby zatrzymać się dokład-
nie w tym samym punkcie, niezależnie od chwilowej pręd-
kości, otrzymany sygnał stop jest opóźniany wewnętrznie,
gdy chwilowa prędkość jest niższa niż prędkość maksy-
malna (ustawiona w parametrze 202).
Reset.
Stop licznikowy i stop z kompensacją prędkości
może być wykonywany z lub bez resetu.
Stop licznikowy z resetem
[1]. Po każdym precyzyjnym
stopie ilość impulsów zliczonych podczas zwalniania
(ramp down) do 0 Hz jest zerowana.
Stop licznikowy bez resetu
[2]. Ilość impulsów zliczonych
podczas zwalniania (ramp down) do 0 Hz jest odejmowa-
na od wartości licznika w parametrze 344.
Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 8
- Posty: 361
- Rejestracja: 30 sie 2005, 21:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
No ale nie znalazłem żadnego punktu w instrukcji gdzie była by mowa o jakimś sprzężeniu zwrotnym impulsowym lub o możliwości podłączenia enkodera -no i właśnie pytanie jakiego enkodera ? - o jednym sygnale, dwóch, czy czterech? W instrukcji nie ma żadnych wskazówekatom1477 pisze:No ale ta funkcja nie działa sama z siebie. Ona wymaga podłączenia enkodera.
Miki
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych
Diabeł leży w szczegółach a i tak liczy się suma kosztów globalnych