Strona 1 z 3
Chopper potrzbuje schemat
: 19 cze 2005, 09:18
autor: avatar
Potrzbuje jakis prosty czoper aby mi pilnowal prad .. robie urzadzenie z kilkunastoma silnikami krokowymi i wszysko zasilane z 1 trafo ... potrzbuje jakis czoperek tak aby mi dawal 3A 20V rozwiazania oparate na l279 odpadaja ;/
: 19 cze 2005, 21:31
autor: chaos
Obawiam sie że nic prostszego od L297 nie znajdziesz. Napisz jeszcze do jakich silników. Jeśli do unipolarnych to układ SLA7026M powinien sie do tego nadawać.
: 20 cze 2005, 11:04
autor: avatar
tak tylko sterownik mam juz zrobiony , urzadzenie do ktorego potrzbuje taki modol czopera zawiera w sobie kilkanascie silnikow krokowych unipolarnych , czoper jako modol ma zasilac 3 silniki , ( podzielilem to na gropy bo latwiej zrobic czoper na mniejsze prady )
: 20 cze 2005, 18:25
autor: chomikaaa
chyba zle kombinujesz nie mozna zrobic chopera dla 3 silnikow lacznie wgg mnie trzeba choper dla kazdego z osobna wystepuje tu problem sterowalnosci bo nib jak mam chopowac dla 1 2 lub 3 silnikow no chyba ze zrobisz jakis uklad inteligetny
napisz jak to widzisz bo ja nie berdzo to moge sobie wyobrazic
: 21 cze 2005, 15:32
autor: anoda
Jednym czoperem nie obsłużysz jednocześnie kilku silników. Możesz podzielić jedynie silniki nagrupy w taki sposób, że w grupie pracuje tylko jeden silnik.Przełączanie silników w ramach grupy można realizować przekaźnikami. Pozostaje problem hamowania osi - zatrzymanie silnika krokowego nie oznacza, że nie jest on zasilany.
Jeżeli obciążenie od silników ma charakter chwilowych przeciążeń to w układzie zasilania sugeruję wstawienie baterii akumulatorów - jako zasilanie buforowe.
Pozdrawiam
: 21 cze 2005, 15:58
autor: chomikaaa
ten bufor to miales chyba na mysli w zasilaczu duzy zapas pojemnosci, pozatym do filtrowania to kazdy z osobna sterownik musi miec filtr zasilania w postaci kondziola aby zapewnic optymalne warunki dla kluczy
: 21 cze 2005, 17:55
autor: avatar
widzilem juz uklady w ktorych 1 czoper obslugiwal kilkanascie silnikow , stosowanie 1 czoper na 1 silnik jest nieekonomiczne hmm no nic bede musial szukac do skutku

: 22 cze 2005, 08:46
autor: korinsj
Koncze moja CNC i powoli robie do niej elektronike. Aby elektronika byla mala i nie grzala sie (jak te na L297) zaprojektowalem choppera na power mosach. Zeby bylo taniej to sa to 4szt. N-mosow (BUZ11/71 itp). Tu jest schemat "pogladowy" - ten uklad dopiero bede robil i testowal. No i co najwazniejsze mozna z niego sterowac "silnopradowe" krokowce.

: 22 cze 2005, 11:07
autor: PKoz
Ciekawy schemat - ale może więcej szczegółów. Ten wzmacniacz operacyjny lub komparator to LM324 lub LM339? Czy już był testowany?
: 22 cze 2005, 11:18
autor: markcomp77
korinsj pisze:Koncze moja CNC i powoli robie do niej elektronike. Aby elektronika byla mala i nie grzala sie (jak te na L297) zaprojektowalem choppera na power mosach. Zeby bylo taniej to sa to 4szt. N-mosow (BUZ11/71 itp). Tu jest schemat "pogladowy" - ten uklad dopiero bede robil i testowal. No i co najwazniejsze mozna z niego sterowac "silnopradowe" krokowce.
elektronika bardzo dyskretna
podoba mi się koncepcja... choć układ dla jednego silnika będzie "nieco" rozbudowany
mam pare uwag/zapytań:
1. jak zapewnić właściwy poziom przy sterowaniu jednym sygnałem MOSFETów "po przekątnej"...
2. warto pomyśleć o "czymś" dodatkowym co wyeliminuje groźbę stanu w którym klucze po jednej stronie będą przez "chwileczkę" jednocześnie włączone
3. wątpliwość budzi wydolność prądowa terowania bramkami MOSFET... wbrew pozorom pojemność bramki - jeśli chcemy ją szybko przeładować (przełączyć klucz) wymaga sterownia dużym prądem => wtedy tranzystor jest chłodniejszy - łatwiej zapobiegać sytuacji opisanej w punkcie 2