Strona 1 z 1
zasilanie silników krokowych
: 13 sty 2017, 21:55
autor: kazuk
Witam
Dostałem dzisiaj moje sterowniki TB6600
Nie mam jeszcze zasilacza ( czekam na 24V 15A )
Zastanawia minie jednak jedna rzecz. wszyscy piszą aby stosować zasilacze z dużym prądem .
Pomierzyłem pobór prądu podczas postoju silnika ( wtedy jest największy pobór)
Silnik jest ustawiony na 2,5A co widać na zdjęciu poniżej

[/img]
Zmierzyłem pobór prądu na sterowniku sądząc ze będzie wyższy wiadomo straty i ciepło wydzielane przez radiator sterownika. A tu niespodzianka , może mi to ktoś wytłumaczyć ?
Pobór prądu przez sterownik to tylko 0,8A . Zrozumiał bym to jak to by był transformator bo wiadomo napięcie na silnik to tylko kilka wolt ale to urządzenie w srodku nie ma żadnego transformatora ani cewki przetwornicy.

[/img]
A teraz zasadnicze pytanie skoro prąd zasilania sterownika jest tak mały to po co takie układy zasilania 15-30A
Czy nie lepiej kupić zasilacz na napięcie ok 40V i ok 5A , Wiadomo wyższe napięcie wyższa prędkość maszyny, a przy niskich obrotach sterownik i tak sobie " przetworzy" ten prąd na wyższy tak jakna załączonych zdjeciach
Re: zasilanie silników krokowych
: 14 sty 2017, 16:29
autor: atom1477
kazuk pisze:Zmierzyłem pobór prądu na sterowniku sądząc ze będzie wyższy wiadomo straty i ciepło wydzielane przez radiator sterownika. A tu niespodzianka , może mi to ktoś wytłumaczyć ?
Pobór prądu przez sterownik to tylko 0,8A . Zrozumiał bym to jak to by był transformator bo wiadomo napięcie na silnik to tylko kilka wolt ale to urządzenie w srodku nie ma żadnego transformatora ani cewki przetwornicy.
Odpowiedz jest prosta. Cewki są. W silnikach krokowych.
Dzięki temu że cewki są właśnie cewkami, to do utrzymania w nich prądu np. 2.5A wystarczy zasilać te cewki krótkimi impulsami napięcia (a więc i prądu). Czyli z zasilacza nie jest pobierany prąd ciągły 2.5A tylko krótkie impulsy 2.5A o małym wypełnieniu.
I średni prąd dlatego wynosi tylko 0.8A.
Po prostu cały ten układ działa ja przetwornica. Tylko że sterownik nie jest całą przetwornicą. Sterownik zawiera tylko klucze. A cewki są na zewnątrz w silnikach.
Tylko się jedno nie zgadza:
kazuk pisze:Pomierzyłem pobór prądu podczas postoju silnika ( wtedy jest największy pobór)
Bo wtedy pobór powinien być najmniejszy.
Przy obrotach i oczywiście pod obciążeniem pobór powinien wzrastać.
I właśnie dlatego stosuje się zasilacze na większy prąd.
: 14 sty 2017, 18:21
autor: pltmaxnc
prąd choppera mierzy się oscyloskopem ,
tradycyjnym miernikiem można tylko sprawdzić czy "płynie"
: 16 sty 2017, 09:40
autor: kazuk
Mam jeszcze jedno pytanie
W programie sterującym CNC Planet w zakładce ustawień kroków silnika jest do wyboru takie pole:
Invert Pulse.
Zauważyłem że po jego włączeniu sterownik silnika na postoju jest aktywny czyli podaje pełny prąd na silnik . A przy wyłączeniu silnik trzyma tylko na zasadzie zwarcia cewek bez podania napięcia sterownik jest nie aktywny ( pali się tylko dioda zasilania ).
Dodam jeszcze że przy aktywnym Invert Pulse nie mogę ustawić na sterowniku silnika kroków 1/1 ponieważ sterownik nie wyrabia zaczyna ( dziwnie piszczy i bardzo się grzeje ).
: 16 sty 2017, 11:15
autor: atom1477
Invert pulse odwraca polaryzację sygnału. Któregoś. Nie napisałeś o który chodzi.
Ale z opisu wnioskuję że chodzi o pin Enable.
Invert pulse nie można dowolnie zmieniać. On musi być odpowiednio ustawiony zależne od tego jakiego impulsu wymaga podłączona elektronika.
: 17 sty 2017, 00:59
autor: kazuk
Dziekuję za odpowiedź
Poniżej sposób w jaki podłączyłem moduł USB do sterownika silnika krokowego. ( - ) modułu USB nie podłączony .

[/img]
Nie wiem czy to podłączenie jest dobre , tak jak pisałem wcześniej silniki tylko trzymają przy wybraniu opcji w programie na INVERT PULSE
Do czego służy wejście EN+ w sterowniku silnika ?
Przeglądam Internet i widziałem podłączone CW do PUL ( Ja mam do DIR ). Czy ta zamiana ma coś wspólnego z opcją INVERT PULSE ?
: 17 sty 2017, 14:17
autor: atom1477
EN to właśnie wejście Enable o którym pisałem.
Ono włącza sterownik czyli w ogóle prąd w uzwojeniach silnika (nawet na postoju).
Oczywiście podczas normalnej pracy sygnał Enable powinien ciągle być włączony.
Często w amatorskich maszynach się go nawet nie używa tylko na stałe włącza kabelkami (czyli nie podłącza się do go kompa). Tak zresztą jest też na schemacie który zamieściłeś.
Jeżeli zmiana parametru INVERT PULSE powoduje że silnik raz trzyma a raz nie, to oznacza po prostu że któryś sygnał podłączyłeś do wejścia EN. Czyli że pomyliłeś wejście EN z którymś z pozostałych wejść. Albo że Chińczyk się pomylił w robieniu nadruku opisu wejść na sterowniku.
Najprościej będzie to sprawdzić odłączając wszystko od sterownika (dzięki temu będzie pewność że komputer coś nie zakłóca) a następnie za pomocą podawania napięcia na kolejne wejścia sprawdzać które z nich powoduje podanie napięcia na cewki silnika. Można to zrobić np. za pomocą baterii 9V.
A później można sprawdzić płytę USB. Normalnie multimetrem zobaczyć jakie napięcia daje na wyjściach CW i CP. I czy się one zmieniają podczas zmieniania opcji INVERT PULSE.
Ale op objawach które napisałeś już można stwierdzić że pomyliłeś wejścia STEP z EN (skoro INVERT PULSE zamiast zmieniać polaryzację sygnałów to włącza i wyłącza sterownik (czyli jakby było to podłączone do EN zamiast STEP), a próba ruszenia silnikiem zamiast ruszyć nim powoduje piszczenie (jakby zamiast do STEP było to podłączone do EN powodując ciągłe włączanie i wyłączanie sterownika a więc i jego piszczenie i grzanie się)).
: 17 sty 2017, 14:50
autor: kazuk
Te silniki pracują normalnie to lekkie piszczenie jest tylko przy kroku 1:1 i wtedy też zauważyłem ze sterownik bardziej się grzeje ( jest większy pobór prądu )
To słowo pisk to troszkę może nie pracyzyjne określenie, po prostu silnik podczas pracy tak jak by pobierał większy prąd i dlatego słychać taki dźwięk.
Pomierzyłem wyjścia sterownika miernikiem
i tak:
Wyjscie CW napięcie 0V lub 5V w zależności od wyboru kierunku obrotu silnika
Wyjście CP napięcie zmienne czyli najprawdopodobniej sterowanie ilością kroków ( nie mam oscyloskopu )
Ustawiając w programie Invert Pulse zmienia się napięcia na tym wyjściu podczas postoju noramalnie na wyłączonym jest 0V a po włączeniu 5V. ( Czyli to steruje trzymaniem silników na postoju.) Sterownik nie ma wyjścia Enable.
Są tylko :
+5V
-
CW
Driver silników według schematu podpięty jest do +5V i sterowanie odbywa się minusem (na wyjściach CW i CP )
jeśli podpieli byśmy do - ( a 5V zostawimy nie podłaczone ) to sterowanie odbywało by sie + i wtedy Invert Pulse trzyma silniki na wyłączonym. ( Napięcie jest na postoju na CP )
To Invert Pulse to zmiana polaryzacji wyjścia STEP (PUL ). Tak mi przynajmniej wychodzi z pomiarów miernikiem
: 17 sty 2017, 18:19
autor: atom1477
kazuk pisze:Wyjście CP napięcie zmienne czyli najprawdopodobniej sterowanie ilością kroków ( nie mam oscyloskopu )
Ustawiając w programie Invert Pulse zmienia się napięcia na tym wyjściu podczas postoju noramalnie na wyłączonym jest 0V a po włączeniu 5V. ( Czyli to steruje trzymaniem silników na postoju.) Sterownik nie ma wyjścia Enable.
W takim razie sterownik ma jakąś opcję oszczędzania energii i sam puszcza silniki (niezależnie od stanu wejścia EN) jak nie ma impulsów (albo stanu aktywnego) na wejściu STEP.