Strona 1 z 3

Prędkość obrotowa silnika krokowego

: 11 mar 2008, 08:58
autor: marek
Witam.

Mam problem z silnikiem i sterownikiem. Spróbowałem kilka konfiguracji różnych silników z różnymi sterownikami i na żadnej z konfiguracji nie osiągnąłem większej prędkości niż 3 obr/s . Czy komuś udało się uzyskać większe obroty. Jeśli tak to proszę o podanie:
1. ilość obrotów / s
2. typ sterownika
3. typ silnika
4. napięcie zasilania
5. prąd silnia
6. częstotliwość czopera

Jeśli nie znane są wszystkie parametry to nawet ich część.

Pozdrawiam i serdecznie dziękuje.
Marek

: 11 mar 2008, 09:41
autor: Leoo
Może Kolega opisze Swoje doświadczenia?
Najlepiej zacząć od napięcia znamionowego silnika i napięcia zasilania sterownika. To ostatnie ma zasadnicze znaczenie jeśli chodzi o uzyskiwane obroty maksymalne.

: 11 mar 2008, 09:47
autor: markcomp77
podstawowym warunkiem uzyskiwania dobrych prędkości silnika krokowego - jest duże napięcie zasilania sterownika...

Obrazek

jeśli mamy możliwość wyboru silnika - szukamy silnika o możliwie niskiej indukcyjności

jeśli mamy możliwość wyboru i silnika i sterownika - to wybieramy silnik na wysoki prąd.. a sterownik taki aby dostarczał ten prąd i był zasilany wysokim napięciem

przykłady:

przy sterowniku M542 (4.2A zasilanie mniejsze niż 50V)

silnik rozmiar 57

1.26Nm 4.2A 1.1mH - do 30obr/sek
1.90Nm 4.2A 2.2mH - do 15obr/sek
3.10Nm 4.2A 3.2mH - do 10obr/sek (rozmiar 60)

prędkośc mierzona jako maksymalna prędkość w mach3 przy której silnik nie traci kroków podczas testu spirali... czyli ciągłego przyspieszania i spowalniania... bez obciążenia

aby zejść z osiągami silników do poziomu 3obr/sek trzeba zastosować bardzo niskie napięcie zasilania... albo połączyć silnik ośmioprzewodowy szeregowo i zastosować niskie napięcie zasilania

większość silników przy typowych sterowniach a3977,ta8435 i napieciu zasilania ok. 30V wyrabia normę do ok. 6obr/sek

: 11 mar 2008, 10:03
autor: gwozdex
Witam!
Trudno nie zgodzić się Leoo! Napięcie zasilania silnikia i sterownika ma kluczowe znaczenie, a konkretniej to stosunek Usterow/Usilnika. Im jest on większy tym możliwe jest uzyskanie wyższej prędkości obrotowej.
Ja zauważyłem też ze znaczenie ma sposób sterowania. Dajmy na to, że mamy sterownik na L297 (+ oczywiście koncówkę mocy). z noty katalogowej wynika, że na wejście CLK podać należy sygnał prostokątny ( praca 2-fazowa, CNTL=0). Silnik wykonuje ruch podczas zbocza dodatniego. I teraz wydawałoby się ze mozna zasilić to wejście (CLK) sygnałem o wypełnieniu 50%... I tak jest tyle tylko ze nie wykorzystuje się wtedy w pełni silnika krokowego. W zamian za przebieg prostokątny 50% zastosowałem dokładnie taki jak zalecają w nocie katalogowej, czyli taki w którym czas stanu zerowego jest nie mniejszy niż 5us. Ja dla bezpieczeństwa zastosowałem czas 10us a regulowałem czasem trwania stanu wysokiego. I co się okazało? Uzystałem o 30-40% większą prędkość obrotową i teraz jest ona na poziomie 8-10obrotów na sekundę.

Zasilałem sterownik 40V a silniki (typ: 57H76-3008B) mają 3.86V 2.1A/fazę. Pozdrawiam.

: 11 mar 2008, 10:10
autor: marek
Witam.
Mam dwa silniki FL57STH76-3006A ( 3V 3A 1om 1,6mH )
42 BYGH 802U ( 12V 0.4A 30om 28mH )

do tego sterowniki L298 + L297 zasilanie z 30V; A3977 z zasilaniem 30V i UNC5804 z tranzystorami zewnętrznymi zasilany z 30V
Przez silniki płynął prąd na postoju 0.5A dla 42 BYGH 802U i 3A dla FL57STH76-3006A

przy sterownikach L298 + L297 i A3977 wykorzystywane były wszystkie uzwojenia ( środkowy przewód "odczep" był wolny).

Pozdrawiam
Marek

: 11 mar 2008, 10:19
autor: markcomp77
marek pisze:przy sterownikach L298 + L297 i A3977 wykorzystywane były wszystkie uzwojenia ( środkowy przewód "odczep" był wolny).
polecam test...
praca na półcewkach (dla 6 drutowca) - 4 x mniejsza indukcyjność... zdecydowanie wyższa prędkość

: 11 mar 2008, 10:23
autor: marek
Tą kombinację zrobiłem przy sterowniku A3977 strasznie mi się grzał a i obroty wcale nie wzrosły i dalej już tego nie próbowałem.

: 11 mar 2008, 10:38
autor: markcomp77
marek pisze:Tą kombinację zrobiłem przy sterowniku A3977 strasznie mi się grzał a i obroty wcale nie wzrosły i dalej już tego nie próbowałem.
ta kombinacja na 100% przy poprawnym silniku powinna poprawiać osiągi
testowałem to...

: 11 mar 2008, 10:40
autor: marek
Spróbuję dziś wieczorem to zrobić. Dam znać o wyniku jutro.

Marek

: 11 mar 2008, 10:50
autor: markcomp77
marek pisze:Spróbuję dziś wieczorem to zrobić. Dam znać o wyniku jutro.
oczywiście praca na półcewce nie jest idealna... bo więcej ciepła a mniej momentu...
ale szybkość wyższa

przy starych silnikach można pokusić się o zmianę silnika 6-cio przewodowego w 8-mio przewodowy
trzeba tylko uwazać i nie wyjmować rotora - bo to trochę może go zdemagnetyzować...

pytanko: jak zamagnesować na nowo rotor... jak przeprowadza się montaż i demontaż silnika profesjonalnie?