Strona 1 z 3

Uklad zasilajacy silnik unipolarny z BUZ11.

: 28 sty 2008, 18:31
autor: crc9
Witam.

Zrobiłem układ zasilający silnik wzorując się układem AVT1314 (zamiast BUZ10 użyłem BUZ11). Sygnał sterujący podawany jest z osobnej płytki, i chodzi jedynie o jego wzmocnienie.

Moje pytanie jest następujące:
- Czy możliwe jest sterowanie silnika typu NMB PM55L (24v i 30 ohm) tym układem i jakie parametry zasilacz podłączony do układu powinien mieć?

gdy używam zasilacza 41V i 0.9A na wyjściu silnik się mocno grzeje i po chwili zasilacz się wyłącza.

Z góry dzięki za rady :)
Pozdro

: 28 sty 2008, 21:37
autor: Leoo
Kolega zamieści schemat AVT1314. Jeśli sterownik nie jest impulsowy, to napięcie zasilające silnik nie może być wyższe niż 24V.

: 28 sty 2008, 22:35
autor: crc9
Oto on:
http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT1314.pdf

jednak sterowanie mam z płytki którą sam zaprojektowałem (z atmegą 32 i negatorami) więc zawsze na dwóch kabelkach jest 1.

Slyszałem że sterując unipolar można podawać wysobie napięcie jedynie w momentach zmiany stanów a w pozostałych niskie - np 3v. jednak gdy podłączyłem 12v z zasilacza z kompa tranzystory mocy zaczeły się mocna grzać.

: 29 sty 2008, 11:02
autor: Leoo
crc9 pisze:Slyszałem że sterując unipolar można podawać wysobie napięcie jedynie w momentach zmiany stanów a w pozostałych niskie - np 3v. jednak gdy podłączyłem 12v z zasilacza z kompa tranzystory mocy zaczeły się mocna grzać.
Sterując kluczami tranzystorowymi MOSFET nie można podawać na bramkę napięcia 3V, gdyż spowodujemy wejście w liniowy zakres pracy. W takim wypadku rośnie moc tracona, tranzystor się nagrzewa i bez odpowiedniego chłodzenia zwyczajnie się spali, co już mogło nastąpić. Na bramkę podajemy 12V lub 0V. ATMEGA posiada PWM, który nadaje się do sterowania impulsowego silnikiem ale napisanie odpowiedniego softu jest złożone i musi uwzględniać zamknięcie pętli prądowej. Eksperymenty z silnikami krokowymi radzę przeprowadzać z dedykowanymi sterownikami, których aplikacje dostępne są na forum.

: 25 lut 2008, 12:42
autor: hawranek10
Witam. Korzytam z tego temat bo juz jest w dyskusji. Moze za malo przebywam na forum. Mam podobny problem ale tylko w testowaniu. Po raz kolejny robie plytke ze strownikiem ponieaz polecialy mi sciezki. Podlaczylem napiecie stabilizowane 30V 2A i chcialem zobaczy co sie dzieje ze sterownikiem i ewentualnie wniesc jakies poprawki. Zasilanie na silnik dalem porzez rezystor 1 OM/10W. Tranzystory to mosfety IRFZ44N. Nawet nie zdazylem przylozyc zaciskow od miernika i lipa poleciala koncowka. Spawdzalem pozniej czy nie odwrocilem napiecia czy moze gdzies na sciezkach zwarcie ale nic nie stwierdzilem wszystko zgodnie z schematem. W czym upatrywac przyczyne. zamieszczan schemat moze ktos to juz robil. Pozdrawiam

: 25 lut 2008, 12:49
autor: Leoo
hawranek10 pisze:Nawet nie zdazylem przylozyc zaciskow od miernika i lipa poleciala koncowka.
Stosując podwyższone napięcie zasilania, sterownik musi być impulsowy (chopper - PWM). Bez tego mechanizmu uszkodzimy albo silnik, albo sterownik.

: 25 lut 2008, 16:49
autor: hawranek10
Witam. Czy w takim razie obnizajac napiecie np do 24V cos sie zmieni, a moze trzeba zmienic caly sterownik choc juz mam wytrawiona plytke i wklejone elementy. Pozdrawiam.

: 25 lut 2008, 18:42
autor: Leoo
Płytka niezła ale jaki schemat Kolega zastosował?

: 25 lut 2008, 19:07
autor: hawranek10
Witam. schemat zamiescilem powyzej nawet dwa razy to samo(pdf). To tylko przypadek tlo tej plytki ale jak juz sie zalapalo to jak ktos chce to zamieszcze PCB w calosci. Wlasnie te plytke wykonuje poraz kolejny.wszystko sprawdzalem wg schematu. Dlaczego ten sterownik na mosfetch jest tak uparty. Ale widze ze nietylko ja mam z tym problemy. Pozdrawiam.

: 25 lut 2008, 20:16
autor: Leoo
hawranek10 pisze:schemat zamiescilem powyzej
Schemat nie zawiera układu impulsowej stabilizacji prądu. Napięcie zasilające sterownik musi być takie jak na etykiecie silnika.