UHU - zasilane wyższym napięciem
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 919
- Rejestracja: 13 maja 2005, 22:24
- Lokalizacja: Wawa
UHU - zasilane wyższym napięciem
UHU - zasilane wyższym napięciem
Czy są jakieś przeciwwskazania do zasilania UHU większym napięciem zamiast 12 V dać ok 15-18 V ? Gdzieś czytałem ze to nawet zalecane..
Czy trzeba wtedy wymienic transile przy mosfetach na odpowiednio większe napięcie ?
Pomijam 7805, zakładam ze ma wystarczające chłodzenie i wytrzyma ...
Czy układ do kontroli prądu nadal będzie działał prawidłowo ?
ktoś już tego próbował ?
Czy są jakieś przeciwwskazania do zasilania UHU większym napięciem zamiast 12 V dać ok 15-18 V ? Gdzieś czytałem ze to nawet zalecane..
Czy trzeba wtedy wymienic transile przy mosfetach na odpowiednio większe napięcie ?
Pomijam 7805, zakładam ze ma wystarczające chłodzenie i wytrzyma ...
Czy układ do kontroli prądu nadal będzie działał prawidłowo ?
ktoś już tego próbował ?
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Szyna 12V w UHU służy wyłącznie do zasilania getedirverów IR2184. Można podnieść to napięcie do 20V. Przy dalszym podnoszeniu wyłączą się IR2184. Transile oczywiście trzeba wymienić. Układ kontroli prądu (ogranicznik) pracuje w oparciu o tradycyjny bocznik. Jego działanie nie zależy od wartości napięcia szyny 12V, gdyż napięcie referencyjne (odniesienia) uzyskiwane jest z szyny 5V (VCC). Oczywiście trzeba przeliczyć moc strat wydzielaną na stabilizatorze 5V i ewentualnie zwiększyć radiator.
Rocky jest kobietą?
Rocky jest kobietą?
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 275
- Rejestracja: 11 mar 2006, 06:08
- Lokalizacja: Rzeszów
- Kontakt:
Witam
Już jakiś czas temu zastanawiałem się nad tym. Z tego co widziałem to ścieżki od napięcia zasilania logiki bezpośrednio idą tylko do drajwerów. A co do nich to swego czasu oglądałem przebiegi ładowania bramki na oscyloskopie i różnica przy napięciach 10 i 13V była po prostu kolosalna. Przy 10V zbocza były mocno pochylone i zaokrąglone na krawędziach. Przy 13V Ciężko było znaleźć zakres dla którego zobaczę pochyłość
. Dodam że testowałem na tranzystorze IRFP260N. Myślę że każda zmiana napięcia w górę tak do 15-16V poprawi pracę.
Pozdrawiam
Już jakiś czas temu zastanawiałem się nad tym. Z tego co widziałem to ścieżki od napięcia zasilania logiki bezpośrednio idą tylko do drajwerów. A co do nich to swego czasu oglądałem przebiegi ładowania bramki na oscyloskopie i różnica przy napięciach 10 i 13V była po prostu kolosalna. Przy 10V zbocza były mocno pochylone i zaokrąglone na krawędziach. Przy 13V Ciężko było znaleźć zakres dla którego zobaczę pochyłość

Pozdrawiam
"Skąd mam wiedzieć co to jest ja to tylko zbudowałem"
www.serwotech.pl
www.serwotech.pl
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 275
- Rejestracja: 11 mar 2006, 06:08
- Lokalizacja: Rzeszów
- Kontakt:
Ja bym stawiał na większe prądy płynące przez sterownik. Przy większych napięciach konieczne jest stosowanie transili na silniku- zresztą Kol. LEOO o tym już piasał.Czyli podniesienie napięcia z 12 V do 15-16 V poprawi pracę sterownika i pozwoli na podniesienie napięcia zasilania serva?
Pozdrawiam
"Skąd mam wiedzieć co to jest ja to tylko zbudowałem"
www.serwotech.pl
www.serwotech.pl
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 919
- Rejestracja: 13 maja 2005, 22:24
- Lokalizacja: Wawa
pisząc sterownik masz na myśli UHU czy sam IR ?Czyli podniesienie napięcia z 12 V do 15-16 V poprawi pracę sterownika i pozwoli na podniesienie napięcia zasilania serva?
myślałem ze podniesienie napięcia, spowoduje lepsza pracę IR'ów, czyli może mniejsza awaryjność w pracy tranzystorów czyli mniej dymu

możesz powiedzieć poco podnosić napięcie na silniku ? żeby się szybciej kręcił ? czy żeby zastosować silniki na wyższe napięcie ?
transile na silnik? chodzi ci o tego posta ?
czy dobrze zrozumiałem ze przy większych prądach można dać 2 gasiki R C równolegle ? jeden na płytce drugi przy silniku ?
a tak pozatym jakie max napięcie stosowaliście do zasilania silników ?
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 275
- Rejestracja: 11 mar 2006, 06:08
- Lokalizacja: Rzeszów
- Kontakt:
Ja nie przekraczałem 80V powyżej palił się rezystor od gasika. A co do gasików to proponuje jednak transile nie są drogie a bardzo skuteczne. Pozdrawiamrockykon pisze:a tak pozatym jakie max napięcie stosowaliście do zasilania silników ?
"Skąd mam wiedzieć co to jest ja to tylko zbudowałem"
www.serwotech.pl
www.serwotech.pl
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
O ile podniesienie napięcia zasilania dla IR2184 jest łatwe proste i przyjemne, o tyle podnoszenie napięcia silników jest znacznie trudniejsze, o czym przekonał się kolega Olo_3. Czytam od czasu do czasu o problemach z układami IR21XX. Jednym działają, innym nie. Zanim zaczniemy zwiększać napięcie silnika, trzeba koniecznie zaopatrzyć się w oscyloskop. Szczotkowe silniki DC generują przepięcia (iskrzenie komutatora) w czasie normalnej pracy, które przy dynamicznej jeździe mocno przybierają na sile. Tranzystory mostka MOSFET są bardzo wrażliwe na przekroczenie napięcie D-S i można je spalić jedną, niezgaszoną szpilką z komutatora. Nie bez znaczenia jest pojemność przejściowa tranzystora, która przy wysokich napięciach D-S może powodować przenikanie całkiem sporych ładunków z szyny zasilania, przez złącze G-D do wyjścia IR2184, a to już tylko krok do powstania oscylacji. Teoretycznie transil włączony równolegle do bramki i źródła (G-S) powinien wychwycić zakłócenie ale jeśli jego zbocze będzie zbyt strome (szpilka), to zwyczajnie nie zdąży.
Kolejna kwestia przy pdnoszeniu napięcia, to hamowanie silnika. Powszechnie wiadomo, że w takich okolicznościach powstaje SEM samoindukcji (zwana swojsko BEMF), czego efektem jest chwilowy wzrost napięcia, na który może nałożyć się przepięcie z komutatora i katastrofa gotowa.
Jeśli ktoś będzie eksperymentował to zdecydowanie polecam czynić to małymi krokami. Osobiście nie mogę podzielić się doświadczeniami, gdyż mój procesor UHU jeszcze jest w drodze.
Kolejna kwestia przy pdnoszeniu napięcia, to hamowanie silnika. Powszechnie wiadomo, że w takich okolicznościach powstaje SEM samoindukcji (zwana swojsko BEMF), czego efektem jest chwilowy wzrost napięcia, na który może nałożyć się przepięcie z komutatora i katastrofa gotowa.
Jeśli ktoś będzie eksperymentował to zdecydowanie polecam czynić to małymi krokami. Osobiście nie mogę podzielić się doświadczeniami, gdyż mój procesor UHU jeszcze jest w drodze.