Strona 1 z 2
UHU - zasilane wyższym napięciem
: 19 gru 2007, 01:12
autor: rockykon
UHU - zasilane wyższym napięciem
Czy są jakieś przeciwwskazania do zasilania UHU większym napięciem zamiast 12 V dać ok 15-18 V ? Gdzieś czytałem ze to nawet zalecane..
Czy trzeba wtedy wymienic transile przy mosfetach na odpowiednio większe napięcie ?
Pomijam 7805, zakładam ze ma wystarczające chłodzenie i wytrzyma ...
Czy układ do kontroli prądu nadal będzie działał prawidłowo ?
ktoś już tego próbował ?
: 19 gru 2007, 10:25
autor: Leoo
Szyna 12V w UHU służy wyłącznie do zasilania getedirverów IR2184. Można podnieść to napięcie do 20V. Przy dalszym podnoszeniu wyłączą się IR2184. Transile oczywiście trzeba wymienić. Układ kontroli prądu (ogranicznik) pracuje w oparciu o tradycyjny bocznik. Jego działanie nie zależy od wartości napięcia szyny 12V, gdyż napięcie referencyjne (odniesienia) uzyskiwane jest z szyny 5V (VCC). Oczywiście trzeba przeliczyć moc strat wydzielaną na stabilizatorze 5V i ewentualnie zwiększyć radiator.
Rocky jest kobietą?
: 19 gru 2007, 10:38
autor: arizon
Witam
Już jakiś czas temu zastanawiałem się nad tym. Z tego co widziałem to ścieżki od napięcia zasilania logiki bezpośrednio idą tylko do drajwerów. A co do nich to swego czasu oglądałem przebiegi ładowania bramki na oscyloskopie i różnica przy napięciach 10 i 13V była po prostu kolosalna. Przy 10V zbocza były mocno pochylone i zaokrąglone na krawędziach. Przy 13V Ciężko było znaleźć zakres dla którego zobaczę pochyłość

. Dodam że testowałem na tranzystorze IRFP260N. Myślę że każda zmiana napięcia w górę tak do 15-16V poprawi pracę.
Pozdrawiam
: 19 gru 2007, 19:50
autor: faniron
Czyli podniesienie napięcia z 12 V do 15-16 V poprawi pracę sterownika i pozwoli na podniesienie napięcia zasilania serva?
: 19 gru 2007, 20:26
autor: arizon
Czyli podniesienie napięcia z 12 V do 15-16 V poprawi pracę sterownika i pozwoli na podniesienie napięcia zasilania serva?
Ja bym stawiał na większe prądy płynące przez sterownik. Przy większych napięciach konieczne jest stosowanie transili na silniku- zresztą Kol. LEOO o tym już piasał.
Pozdrawiam
: 19 gru 2007, 20:55
autor: rockykon
Czyli podniesienie napięcia z 12 V do 15-16 V poprawi pracę sterownika i pozwoli na podniesienie napięcia zasilania serva?
pisząc sterownik masz na myśli UHU czy sam IR ?
myślałem ze podniesienie napięcia, spowoduje lepsza pracę IR'ów, czyli może mniejsza awaryjność w pracy tranzystorów czyli mniej dymu
możesz powiedzieć poco podnosić napięcie na silniku ? żeby się szybciej kręcił ? czy żeby zastosować silniki na wyższe napięcie ?
transile na silnik? chodzi ci o tego posta ?
czy dobrze zrozumiałem ze przy większych prądach można dać 2 gasiki R C równolegle ? jeden na płytce drugi przy silniku ?
a tak pozatym jakie max napięcie stosowaliście do zasilania silników ?
: 19 gru 2007, 21:19
autor: arizon
rockykon pisze:a tak pozatym jakie max napięcie stosowaliście do zasilania silników ?
Ja nie przekraczałem 80V powyżej palił się rezystor od gasika. A co do gasików to proponuje jednak transile nie są drogie a bardzo skuteczne. Pozdrawiam
: 19 gru 2007, 21:32
autor: Leoo
O ile podniesienie napięcia zasilania dla IR2184 jest łatwe proste i przyjemne, o tyle podnoszenie napięcia silników jest znacznie trudniejsze, o czym przekonał się kolega Olo_3. Czytam od czasu do czasu o problemach z układami IR21XX. Jednym działają, innym nie. Zanim zaczniemy zwiększać napięcie silnika, trzeba koniecznie zaopatrzyć się w oscyloskop. Szczotkowe silniki DC generują przepięcia (iskrzenie komutatora) w czasie normalnej pracy, które przy dynamicznej jeździe mocno przybierają na sile. Tranzystory mostka MOSFET są bardzo wrażliwe na przekroczenie napięcie D-S i można je spalić jedną, niezgaszoną szpilką z komutatora. Nie bez znaczenia jest pojemność przejściowa tranzystora, która przy wysokich napięciach D-S może powodować przenikanie całkiem sporych ładunków z szyny zasilania, przez złącze G-D do wyjścia IR2184, a to już tylko krok do powstania oscylacji. Teoretycznie transil włączony równolegle do bramki i źródła (G-S) powinien wychwycić zakłócenie ale jeśli jego zbocze będzie zbyt strome (szpilka), to zwyczajnie nie zdąży.
Kolejna kwestia przy pdnoszeniu napięcia, to hamowanie silnika. Powszechnie wiadomo, że w takich okolicznościach powstaje SEM samoindukcji (zwana swojsko BEMF), czego efektem jest chwilowy wzrost napięcia, na który może nałożyć się przepięcie z komutatora i katastrofa gotowa.
Jeśli ktoś będzie eksperymentował to zdecydowanie polecam czynić to małymi krokami. Osobiście nie mogę podzielić się doświadczeniami, gdyż mój procesor UHU jeszcze jest w drodze.
: 19 gru 2007, 21:35
autor: rockykon
A co do gasików to proponuje jednak transile nie są drogie a bardzo skuteczne.
transile zamiast gasikia czy równolegle ? bo te transile duże tez chyba nie są, wiec czy nie można go mimo to wlutować?
: 19 gru 2007, 21:43
autor: Leoo
Nie rezygnuj z gasika, wręcz zaistaluj drugi w pobliżu szczotkotrzymaczy. Transil silnika musi być dwukierunkowy, o napięciu wyższym o kilka (kilkanaście) woltów od napięcia zasilania ale nie większym od napięcia przebicia tranzystorów.