M4ly pisze:szeregowo będzie on posiadał większy moment i będzie pobierał mniej prądu a prędkosc obrotowa spadnie ?
to troszeczkę nie tak...
moment postojowy (trzymania - holding torque) danego silnika zależy od ilości zwojów fazy... i od prądu
często mówi się o tzw. ampero-zwoju (lub zwojo-amperu)
aby moment trzymania miał stałą wartość - ampero-zwój również ma pozostać stały
stąd =>
jeśli silnik ma np. 100 zwojów i przy prądzie 2A osiąga moment trzymania 2Nm
to jeśli puścimy 4A przez 50 zwojów tego silnika - to moment trzymania również będzie 2Nm
---
jeśli mamy silnik 8-przewodowy możemy łączyć uzwojenia równolegle... szeregowo (lub unipolarnie)
np. silnik z mojej oferty:
http://www.allegro.pl/item283022708_sil ... _nowy.html
osiąga moment 12.5Nm już przy 3.9A - ale w połączeniu szeregowym
jednak ten sam moment uzyskujemy przy połączeniu równoległy i prądzie 7.8A...
to po co stosować większy prąd?... i płacić duuużo więcej za sterownik na większy prąd!
chodzi o szybkość "ładowania prądem" indukcyjności faz silnika
szybciej daje się ładować mniejszą indukcyjność - za szybkość trzeba zapłacić
--
wracając do pierwszego pytania
dany silnik należy wykorzystywać w sposób zbliżony do założeń producenta - wtedy będzie działał dłużej...
znając parametry silnika unipolarnego:
prąd 1,4
ok 0,7 Nm
i patrząc na tabelkę którą przedstawiłem wcześniej
1) połączenie szeregowe
I = 0.71 * 1.4 = 0.994A... można trochę więcej... lub mniej
silnik będzie miał moment (0.7Nm * 1.42) i będzie dość wolny
wolny - czyli charakterystyka moment / prędkość będzie szybko opadać w dół
2) połączenie na półcewki - zasilamy tylko półcewki (podłączamy z danej fazy tylko środek i jeden z końców... drugi zostaje luzem - zaizolowany!)
I= 1.4A
silnik będzie miał moment znamionowy 0.7Nm
3) otwieramy silnik (
na własne ryzyko!!!) i łączymy uzwojenia równolegle...
I = 2 * 0.994A = ok. 2A
silnik pracuje najszybciej (bardziej płaska charakterystyka)... jednak trzeba się napracować...i niestety można coś popsuć... również sam silnik rozmagnesować itp...
kiedyś się tak bawiłem... i zrobiłem nawet fotki - silnik jeszcze działa

wiecj na moim malutkim forum...
inna skuteczna (ale kosztowna

) metoda przyśpieszenia silnika... czyli skrócenia czasu ładowania indukcyjności faz to - zastosowanie wyższego napięcia zasilania sterownika
M4ly pisze: stosując przekładnie 1:2 osiągne wieksza dsokładnosc i czy wtedy sensowne będzie robienie sterownika na 1/8 kroku ?
typowy silnik krokowy ma 200 kroków na obrót.. z dokładnością ustalenia pozycji ok. 5%
stosowanie przekładni redukującej obroty - poprawia rozdzielczość... i dokładność...
mikrokrok poprawia rozdzielczość... ale nie dokładność... zawsze poprawia kulturę pracy i zmniejsza podatność na rezonanse -> dlatego warto stosować mikrokrok