Strona 1 z 1

zabezpieczenie przed kolizją

: 22 paź 2015, 11:14
autor: maaak
Witam,

Ciągle przygotowuję się do ewentualnej przeróbki tokarki na CNC.

Nurtuje mnie jedno pytanie na które nie mogę odszukać odpowiedzi.

Czy są jakieś zabezpieczenia które w przypadku awarii jednego sterownika silnika krokowego w trzyosiowej maszynie zatrzymają proces.

Bo rozumiem że komputer (mach 3) wysyła step dir do sterownika ale nie wie czy silnik wykonał przesunięcie.W przypadku awarii jednej osi i działania pozostałych może dojść do nieszczęścia.

Z góry dziękuję za odpowiedz.

: 22 paź 2015, 11:48
autor: zibi
Sprzężenie zwrotne przez n-kodery / liniały pomiarowe.

: 22 paź 2015, 12:01
autor: triera
Jak wszystko jest poprawnie wykonane
(+ odrobina szczęścia na wydarzenia losowe)
to przez ponad 10 lat eksploatacji
nie nastąpi awaria sterownika.

Wyjazd poza pole robocze zwykle ograniczają limity/krańcówki...

Przed "nieszczęściami" chronią:
rozsądek i wiedza operatora, odpowiednie osłony,
i strefa bezpieczeństwa wokół maszyny.

: 23 paź 2015, 10:42
autor: maaak
Czyli podsumowując:

1/Podzespoły elektroniczne nie psują się przez 10 lat od daty założenia

2/ Szkody wyrządzone zanim maszyna dojedzie do limitów należy pominąć

3/Dobra osłona sprawi że ewentualny błąd maszyny będzie niewidoczny

i ostatnie
4/ wiedza i rozsądek operatora blokuje ewentualne awarie maszyny

Dziękuje za pomoc .Mogę się brać za moją przeróbkę.

Pozdrawiam.

: 23 paź 2015, 15:12
autor: triera
1. Jak ma się tę odrobinę szczęścia i na siłę nie montuje najtańszego badziewia

2. Przy sterowaniu bez sprzężenia zwrotnego niestety tak

3. Ale operator nie poniesie uszczerbku na ciele i rozumie ;)
Błąd nie musi być widzialny - może być tak słyszalny, że aż osłonę wygnie.
(widziałem taki filmik na Youtube - i była to "poważna" tokarka CNC)

4. Wiedza i rozsądek może nie blokują awarii ale też nie powinny się do nich przyczyniać

Aby uniknąć choćby części problemów, napędy z silnikami krokowymi,
pracujące w pętli otwartej, oblicza się z zapasem ok. 2x

oraz koniecznie czerwony grzybek e-stopu w zasięgu ręki
i nie pozostawiamy urządzenia w ruchu bez nadzoru
(bo takie mądre i samo pracuje)

(sterowanie mam tak skonfigurowane, że wciśnięcie jakiegokolwiek klawisza
na klawiaturze PC sterującego: zatrzymuje obróbkę, wycofuje narzędzie,
zatrzymanie wrzeciona - program czeka na reakcję operatora)

: 24 paź 2015, 21:20
autor: Tomasz_K
Są takie zabezpieczenia. Jak napisał przedmówca jest to sprzężenie zwrotne.
Tylko czy są zabezpieczenia sprawdzające poprawność działania sprzężenia zwrotnego.

Pozdrawiam
Tomasz

: 25 paź 2015, 13:40
autor: maaak
Czy układ z programem mach3 z silnikami krokowymi może pracować z sprzężeniem zwrotnym.?

: 25 paź 2015, 14:16
autor: triera
Z tego co wiem to nie, można podpiąć sygnał alarmu
ze sterownika silnika krokowego hybrydowego (czy serwonapędu)
pod pin e-stop/limit (jak komu wygodnie)
i wtedy MACH zareaguje na sygnał utraty pozycji z napędu.

Re: zabezpieczenie przed kolizją

: 25 paź 2015, 15:29
autor: Hrumque
maaak pisze: Czy są jakieś zabezpieczenia które w przypadku awarii jednego sterownika silnika krokowego w trzyosiowej maszynie zatrzymają proces.

Bo rozumiem że komputer (mach 3) wysyła step dir do sterownika ale nie wie czy silnik wykonał przesunięcie.W przypadku awarii jednej osi i działania pozostałych może dojść do nieszczęścia.
Są sterowniki z wyprowadzonym sygnałem "alarm" - podpinasz go wtedy do np. E-stop i gdy sterownik padnie/wykryje zwarcie/przegrzanie itp - to ci zatrzyma całą obróbkę.

Jeśli nie możesz takiego znaleźć, a chcesz niezbyt drogo i samodzielnie zrobić - to sterowniki klasy M542 mają ledy "power" oraz "alarm" - wystarczy wylutowac czerwonego leda "alarm" i wstawić w to miejsce transoptor ;)