Strona 1 z 2
Sekwencje sterujące silników krokowych
: 31 lip 2015, 12:17
autor: MModzel
Witam,
Od razu zaznaczam, że przekopałem troche internetu i nie znalazłem
Szukam opisu sekwencji sterowania silnika krokowego.
Znalazłem full-step (dwa warianty) i znalazłem half-step.
Szukam sterowania 1/8 i 1/16
Buduje prosty driver w oparciu o arduino nano i darlington array i chciałem w programie uwzględnić możliwość takiego sterowania.
Pozdrawiam

: 31 lip 2015, 13:08
autor: triera
jak mikrokrok to sterownik przestaje być prosty
a gotowe sterowniki na A4988 (~1A)
dostępne od dwudziestu paru złotych...
: 31 lip 2015, 13:23
autor: MModzel
Wiem, że na tym układzie można już tanio kupić. Mam taki, mam też na tb6560. Niestety oba są przeznaczone do 4 przewodów a większość silników mam na 5 albo 6. Jest jeszcze jedna kwestia, darlingtong array'ów mam bardzo dużo(sprawny wylut). Więc sterownik na 4A będzie mnie kosztował koło 10zł razem z płytką.
Co się komplikuje przy mikrokrokach? Wydawało mi się, że zmieniamy tylko w programie sterującym sekwencję. Jest to bardziej skomplikowane?
: 31 lip 2015, 13:54
autor: ursus_arctos
Silnikiem krokowym steruje się prądowo. Aby pokonać jego indukcyjność oraz napięcie wsteczne indukowane na skutek ruchu wirnika, należy taki silnik zasilać napięciem wielokrotnie (20?) razy wyższym, niż "znamionowe". Zadaniem sterownika jest tak przełączać napięcie, aby w silniku płynął prąd możliwie bliski zadanemu. Sterowanie mikrokrokowe oznacza, że sterownik musi umieć wytworzyć kilka poziomów prądu. W praktyce oznacza to, że (do podziału rzędu, powiedzmy, 1/8) trzeba stosować jakieś dzielniki do napięcia odniesienia, przy gęstszych podziałach używany jest DAC (przetwornik cyfrowo-analogowy).
Scalony sterownik pokroju A39xx/A49xx ma to wszystko (i więcej!) wbudowane, najczęściej od razu z sekcją mocy na tranzystorach NMOS, które dla tak małych prądów (kilka A) są o niebo wydajniejsze, niż jakikolwiek tranzystor bipolarny.
: 31 lip 2015, 15:05
autor: MModzel
Ahaaa, teraz już rozumiem więcej, dziękuję Ci za bardzo dobrą odpowiedź, faktycznie komplikuje to driver bardzo mocno. Będzie mi musiało wystarczyć pół-kroku.
Mam jeszcze jedno pytanie, czy połączenie równolegle tranzystorów da zwiększoną wytrzymałość prądową, wydaje mi się, że tak, ale wolę się upewnić
Pozdrawiam
: 31 lip 2015, 15:24
autor: ursus_arctos
Tranzystorów bipolarnych (w tym Darlington i IGBT) zasadniczo nie łączy się równolegle, za wyjątkiem specyficznych (dość rzadkich i raczej droższych) modeli, które zostały skonstruowane do łączenia równoległego. Zwykły tranzystor bipolarny ma ujemny współczynnik termiczny - im gorętszy, tym mniejszy spadek napięcia na nim. Oznacza to, że praktycznie cały prąd popłynie przez jeden tranzystor - aż do stanu, w którym składowa omowa oporu będzie dominująca (ale to się nie stanie przy prądach rzędu 1A).
Co do 1/2 kroku - sterowanie na pół kroku też nie jest takie znowu proste, i tak trzeba badać prąd (czyt.: w najprostszym wypadku musi być jakiś komparator z histerezą). Nie wyjdzie ani taniej, ani lepiej, ani prościej niż ze scalonym sterownikiem. Jak chcesz tanio - mały sterownik A49xx; jak chcesz prosto i bezproblemowo - większy sterownik na tymże. Jak chcesz wypas - sterownik z dyskretnymi tranzystorami lub ew. zabawa w 2x sterownik silnika DC + 2-kanałowy DAC + mikrokontroler.
: 31 lip 2015, 15:30
autor: MModzel
tylko wszystko co znalazłem do A4988 to podłączenie silników z 4 przewodami :/ chyba, że jest jakiś sposób którego nie rozumiem
: 31 lip 2015, 16:13
autor: ursus_arctos
Tak, silnik z 6 przewodami można podłączyć do sterownika 4-przewodowego. Odczepy środkowe cewek można pozostawić niepodłączone.
: 31 lip 2015, 16:50
autor: MModzel
jak rozumiem 5 pzewodów nie podłączę bo mam w silniku połączone cewki środkami tak? Jest sens rozkręcić silnik? czytałem o tym, że potem są słabsze
: 03 sie 2015, 09:55
autor: ursus_arctos
Tak, właśnie dlatego 5-przewodowy się nie nadaje. Można próbować dorobić dodatkowe wyprowadzenie (zrobić z niego 6-przewodowy) albo po prostu rozciąć i usunąć środkowy odczep. Do takiej przeróbki nie musisz wyciągać wirnika, więc silnik nie powinien ucierpieć - dla pewności załóż coś na wał od przodu, żeby wirnik pozostał centryczny po zdjęciu tyłu obudowy.