Strona 1 z 2

Prosty sterownik do testowania silniczkow krokowych

: 17 lis 2014, 09:31
autor: saku
Witam,
Drodzy forumowicze mam prosbe. Pozwolilem sobie zamiescic temat tutaj bo macie stycznosc z silnikami krokowymi caly czas.
Czy moge liczyc na podpowiedz jak najprosciej sprawdzic zwykly silnik krokowy z czterema przewodami?
Wiem ze podlaczenie pod 12lub5v nic nie da i trzeba do tego sterownik.
Obrazek Obrazek Obrazek
Galeria Allegro

Pozdrawiam

: 17 lis 2014, 10:06
autor: sajgon
saku pisze:jak najprosciej sprawdzic zwykly silnik krokowy z czterema przewodami?
Omomierzem / miernikiem uniwersalnym .

To że ma 4-y wyprowadzenia nie świadczy że jest to "zwykły" silnik krokowy. Bardziej obstawiam że w tym reflektorze jest serwo.

: 17 lis 2014, 10:19
autor: saku
serwo?
no ale potencjometr jest oddzielnie pod soczewka.

: 17 lis 2014, 10:47
autor: ursus_arctos
Potencjometr zapewnia sprzężenie zwrotne, ale nadal nie wiadomo, jaki jest mechanizm wykonawczy. Sprawdź połączenia miernikiem i wrzuć tu tabelkę, gdzie będzie opór między każdą możliwą parą wyprowadzeń. Może się z tego coś wyciśnie.

: 18 lis 2014, 09:57
autor: saku
Pany,
sprawdzilem ci i jak i
miedzy 1 i 3 jest 9.2
miedzy 2 i 4 jest 8.1
miedzy 2i 3 NIC
jaki wniosek?

: 18 lis 2014, 11:17
autor: sajgon
saku pisze:jaki wniosek?
Że źle sprawdziłeś

1-2 - ?
1-3 - 9.2
1-4 - ?

2-3 - nic
2-4 - 8.1

3-4 - ?

: 18 lis 2014, 18:25
autor: saku
1-2 - nic
1-3 - 9.2
1-4 - nic

2-3 - 1.6
2-4 - 8.1

3-4 - nic

: 19 lis 2014, 00:12
autor: ursus_arctos
Raz piszesz: 2-3 : nic, drugi raz 2-3: 1.6. To jak w końcu?
W ogóle, to jakoś dziwnie to wyszło - jeżeli jest połączenie 1-3, 2-3 i 2-4, to inne połączenia też powinny istnieć - jeżeli ich nie widać, to znaczy, że albo a) coś źle mierzysz albo b) są diody. Aby wyeliminować lub potwierdzić tę ostatnią opcję zbadaj opór każdej pary w obie strony.

: 21 lis 2014, 18:05
autor: saku
Dzis ponownie sprawdzalem no i tak mi wychodzi. Jedyne co sie zmienilo to para 2-3 wychodzi Nic.
Specjalnie do tego zrobilem sobie szpilki do multimetru.

: 21 lis 2014, 23:19
autor: ursus_arctos
No dobra. Czyli 1-3 i 2-4 jest 8-9Ω, reszta - niepołączona. Wygląda to zatem na silnik krokowy 2-fazowy bipolarny; uzwojenia faz to 1-3 i 2-4. Z racji sporego oporu, silnik powinien "na oko" pracować z prądem 0.5-1 A. Podepnij uzwojenie pod jakieś 5V i zobacz, co się stanie - silnik powinien się "zablokować". Jeżeli będzie siedział dość sztywno i "przeskakiwał" przy przyłożeniu większego momentu - to znaczy, że jest to silnik krokowy. Jeżeli silnik ustawi się w ustalonej pozycji, ale będzie wykazywał 2 lub 4 stabilne położenia na obrót - to jest to 2-fazowy silnik BLDC. Jeżeli silnik zacznie się kręcić - jest to jakiś silnik DC. Jeżeli nic się nie stanie - to jest to jakiś inny silnik (ew. spróbuj podłączyć oba uzwojenia - jeżeli ruszy, to jest to silnik równoległy prądu stałego).