Strona 1 z 1

L298 - Current sensing ?

: 17 lut 2005, 21:12
autor: ludas
Witam kolegów!
Jestem w fazie projektowania sterownika silników bipolarnych, chcę wykorzystać L298 i AVR2313. Niestety nigdzie nie mogę znaleźć układy, w którym L298 byłby sterowany przez µC (wszędzie raczej L297). Zastanawiają mnie wyjścia CURRENT SENSING, jeśli dobrze rozumiem mają one za zadanie kontrolowanie prąówy na wyjściach (Uwy=Uwe/Rsens). Pytanie brzmi: czy mogę zewrzeć wyjście current sensing do masy przez któryś z portów µC, bo ze schematu katalogowego wynika, że przez to wyjście płynie cały prąd do gnd? Jaką moc powinne mieć rezystory, który jest w danych katalogowych oznaczone przez Rsa/Rsb? A może jest to tylko wyjście sterujące (mały prąd)?

pzdr

: 18 lut 2005, 23:49
autor: chaos
przez to wyprowadzenie rzeczywiście płynie cały prąd i zwarcie do masy przez uC spowoduje jego uszkodzenie.
Z drugiej strony co chcesz uzyskać zwierająć te wyprowadzenia do maszy za pomocą procka?

: 19 lut 2005, 08:51
autor: ottop
Wyjście to faktycznie służy do kontroli prądu uzwojeń silnika. Wykorzystanie tego wyjścia ma sens w przypadku budowy sterownika czoperowego. W przypadku prostego sterownika w którym napięcie zasilania jest równe napięciu silników wyjścia te można połączyć z masą.
Co do mocy rezystorów, można ją obliczyć z zależności P=I^2*R, P- moc, I- prąd uzwojeń, R- rezystancja rezystora. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie rezystorów bezindukcyjnych, np. zamiast jednego drutowego o mocy np. 2W zastosować 4 rezystory węglowe o mocy 0.5W połączone równolegle.

: 19 lut 2005, 10:11
autor: ludas
Hmm, teraz zwątpiłem- sterowanie czoperowe polega na tym, że w pierwszej fazie kroku uzwojenie silnik jest zasilane wyższym napięciem, aby przyspieszyć narastanie prądu, a następnie spada do poziomu znamionowego? Chciałbym to wykorzystać w swoim sterowniku (w celu zwiększenia osiąganych prędkości). Moje założenie jest takie:
1.W pierwszej fazie kroku - rezystor R_sense jest zwarty do masy (jeśli nie bezpośrednio przez µC to przez jakiś tranzystor sterowany µC) i uzwojenie jest zasilane pełnym napięciem.
2.Następnie tranzystor przechodzi w stan blokowania, i cały prąd płynie przez rezystor R_sense do masy, co za tym idzie napięcie na uzwojeniach jest mniejsze o spadek napięcia na tym rezystorze.

Nie plotę bzdur ?

: 19 lut 2005, 11:41
autor: ottop
Sterowanie czoperowe nie do końca wygląda tak. Raczej można go porównać ze sterowaniem PWM. W pierszej części okresu uzwojenie silnika jest zasilane wyższym napięciem do momentu w którym wartość prądu w uzwojeniu osiągnie ustaloną wartość (mierzoną właśnie za pomocą Rsens) następnie zasilanie uzwojenia jest całkowicie odłączane.
Rozwiązanie oparte na dodatkowo wł/wył rezystorze jest raczej nie konieczne, rezystor taki może być na stałe podłączony, tranzystor niewiele zmieni, rozwiązanie takie jest normalnym sposobem sterowania silnika umożliwiającym przyśpieszenie jego pracy ale rzadko stosowanym z powodu niepotrzebnie dużych strat mocy na tym rezystorze.

: 19 lut 2005, 15:35
autor: ludas
Dziękuję za wszystkie wypowiedzi.
Kierując się sugestiami ottop'a doszedłem do wniosku, że zrobię prosty sterownik, bez czoperowania i innych zbędnych dodatków.
Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz, dlaczego na forum najbardziej polecane sa sterowniki oparte na L297+L298, skoro L297 kosztuje w granicach 30PLN, a prosty µC o znacznie większych możliwościach można spokojnie dostać za 10PLN. Czy chodzi o to, że kontroler trzeba programować, czy są może jakieś inne przyczyny?

: 19 lut 2005, 15:41
autor: chaos
Może właśnie dla tego że uC trzeba zaprogramować. Nie każdy ma dostęp do programatora a jeszcze mniej ludzi umie programować. Sterownik na L297/L298 zrobi praktycznie każdy kto trzymał w ręku lutownice.