Posiadam silniki 4.2Nm 4.2A i będę chciał niedługo zmienić im sterowanie. Do tej pory chodzą na 2A.
Zainteresowałem się sterownikami M542, które teoretycznie są 4.2 amperowe. Jest to jednak prąd szczytowy, prąd RMS mają tylko 3A. Czy to dobre rozwiązanie dla moich silników, żeby maksymalnie wykorzystać ich możliwości?
Widzę, że jest też jakaś wersja M542 z prądem 4.5A, może taki sterownik kupić?
Sterownik M542 i silnik 4.2A
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 384
- Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
- Lokalizacja: Trójmiasto
Już sobie znalazłem informację.
Sterownik M542 będzie za słaby do moich silników.
Aby dobrać odpowiedni sterownik do silnika, należy przemnożyć wartość prądu na uzwojeniu silnika przez 1,4 i dobrać sterownik o takim prądzie szczytowym.
Czyli w moim przypadku jest to 4,2A * 1,4 = 5,88A. Muszę więc szukać sterownika około 5,8A, aby zapewnić wartość skuteczną na poziomie ~4,2A dla silnika.
Sterownik M542 będzie za słaby do moich silników.
Aby dobrać odpowiedni sterownik do silnika, należy przemnożyć wartość prądu na uzwojeniu silnika przez 1,4 i dobrać sterownik o takim prądzie szczytowym.
Czyli w moim przypadku jest to 4,2A * 1,4 = 5,88A. Muszę więc szukać sterownika około 5,8A, aby zapewnić wartość skuteczną na poziomie ~4,2A dla silnika.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1342
- Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
- Lokalizacja: warszawa
To będzie słuszne jeżeli jesteś pewien że fabryka podała wartość RMS prądu silnika ale producenci silników podają wartość szczytową prądu, czyli 4,2 A sterownika odpowiada 4,2 A silnika i sterownik M542 bedzie odpowiedni.Aby dobrać odpowiedni sterownik do silnika, należy przemnożyć wartość prądu na uzwojeniu silnika przez 1,4 i dobrać sterownik o takim prądzie szczytowym.
Silnik przy większym sterowniku (prądzie) będzie się przegrzewał i może ulec uszkodzeniu.
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 4478
- Rejestracja: 27 sie 2004, 21:59
- Lokalizacja: Polska
Prąd odpowiada za moment obrotowy.
Jeśli do silnika będzie dostarczany odpowiedni prąd to otrzymamy odpowiedni moment TRZYMAJĄCY !
Tak ,że napięcie może być nawet 24V - minimalne jakie przyjmie sterownik.
Natomiast jeśli chcemy uzyskać moment obrotowy przy większych obrotach to musimy zasilać sterownik wyższym napięciem.
Dlatego ,że podczas szybszego wirowania wirnika sterownik ma mniej czasu na zasilenie cewek stojana.
Aby zdążył zasilić cewki odpowiednim prądem potrzebne jest odpowiednio wysokie napięcie...
I tak im wyższym napięciem forsujemy cewki tym szybciej prąd urośnie do pożądanej wartości i jednocześnie szybciej będziemy mogli kręcić silnikiem...
Jeśli napięcie nie będzie odpowiednio wysokie to moment obrotowy zacznie spadać wraz ze wzrostem prędkości...
Dlatego są też drivery wysokonapięciowe na napięcie około 200V...
Wtedy można zaszaleć z prędkością.
Jeśli do silnika będzie dostarczany odpowiedni prąd to otrzymamy odpowiedni moment TRZYMAJĄCY !
Tak ,że napięcie może być nawet 24V - minimalne jakie przyjmie sterownik.
Natomiast jeśli chcemy uzyskać moment obrotowy przy większych obrotach to musimy zasilać sterownik wyższym napięciem.
Dlatego ,że podczas szybszego wirowania wirnika sterownik ma mniej czasu na zasilenie cewek stojana.
Aby zdążył zasilić cewki odpowiednim prądem potrzebne jest odpowiednio wysokie napięcie...
I tak im wyższym napięciem forsujemy cewki tym szybciej prąd urośnie do pożądanej wartości i jednocześnie szybciej będziemy mogli kręcić silnikiem...
Jeśli napięcie nie będzie odpowiednio wysokie to moment obrotowy zacznie spadać wraz ze wzrostem prędkości...
Dlatego są też drivery wysokonapięciowe na napięcie około 200V...
Wtedy można zaszaleć z prędkością.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 384
- Rejestracja: 17 sie 2012, 14:23
- Lokalizacja: Trójmiasto
O ile w przypadku sterownika jest to dla mnie oczywiste, że producent podaje prąd szczytowy, to w przypadku silnika nie przyszło mi to nawet do głowy. Jakoś z założenia przyjąłem, że jest to prąd znamionowy fazy.pltmaxnc pisze: To będzie słuszne jeżeli jesteś pewien że fabryka podała wartość RMS prądu silnika ale producenci silników podają wartość szczytową prądu...
Czy podawanie prądu szczytowego ma jakiś sens użytkowy w przypadku silnika? pomijając oczywiście zyski producenta.