Strona 1 z 1

Sterownik M542 i silnik 4.2A

: 16 mar 2014, 20:59
autor: wojtek30
Posiadam silniki 4.2Nm 4.2A i będę chciał niedługo zmienić im sterowanie. Do tej pory chodzą na 2A.
Zainteresowałem się sterownikami M542, które teoretycznie są 4.2 amperowe. Jest to jednak prąd szczytowy, prąd RMS mają tylko 3A. Czy to dobre rozwiązanie dla moich silników, żeby maksymalnie wykorzystać ich możliwości?

Widzę, że jest też jakaś wersja M542 z prądem 4.5A, może taki sterownik kupić?

: 18 mar 2014, 23:11
autor: wojtek30
Już sobie znalazłem informację.

Sterownik M542 będzie za słaby do moich silników.
Aby dobrać odpowiedni sterownik do silnika, należy przemnożyć wartość prądu na uzwojeniu silnika przez 1,4 i dobrać sterownik o takim prądzie szczytowym.
Czyli w moim przypadku jest to 4,2A * 1,4 = 5,88A. Muszę więc szukać sterownika około 5,8A, aby zapewnić wartość skuteczną na poziomie ~4,2A dla silnika.

: 18 mar 2014, 23:23
autor: MlKl
MDC 860

: 19 mar 2014, 10:04
autor: pltmaxnc
Aby dobrać odpowiedni sterownik do silnika, należy przemnożyć wartość prądu na uzwojeniu silnika przez 1,4 i dobrać sterownik o takim prądzie szczytowym.
To będzie słuszne jeżeli jesteś pewien że fabryka podała wartość RMS prądu silnika ale producenci silników podają wartość szczytową prądu, czyli 4,2 A sterownika odpowiada 4,2 A silnika i sterownik M542 bedzie odpowiedni.
Silnik przy większym sterowniku (prądzie) będzie się przegrzewał i może ulec uszkodzeniu.

: 19 mar 2014, 10:07
autor: MlKl
Istotniejsze od amperów jest napięcie - M54x pracują na 50 V, MDC860 na 80 V.

Natężenie prądu reguluje się na sterowniku zworkami - u mnie bez problemu MDC860 pracują z silnikami 3,1 Nm.

: 19 mar 2014, 10:38
autor: 251mz
Prąd odpowiada za moment obrotowy.
Jeśli do silnika będzie dostarczany odpowiedni prąd to otrzymamy odpowiedni moment TRZYMAJĄCY !

Tak ,że napięcie może być nawet 24V - minimalne jakie przyjmie sterownik.

Natomiast jeśli chcemy uzyskać moment obrotowy przy większych obrotach to musimy zasilać sterownik wyższym napięciem.
Dlatego ,że podczas szybszego wirowania wirnika sterownik ma mniej czasu na zasilenie cewek stojana.
Aby zdążył zasilić cewki odpowiednim prądem potrzebne jest odpowiednio wysokie napięcie...
I tak im wyższym napięciem forsujemy cewki tym szybciej prąd urośnie do pożądanej wartości i jednocześnie szybciej będziemy mogli kręcić silnikiem...

Jeśli napięcie nie będzie odpowiednio wysokie to moment obrotowy zacznie spadać wraz ze wzrostem prędkości...

Dlatego są też drivery wysokonapięciowe na napięcie około 200V...
Wtedy można zaszaleć z prędkością.

: 20 mar 2014, 08:30
autor: wojtek30
pltmaxnc pisze: To będzie słuszne jeżeli jesteś pewien że fabryka podała wartość RMS prądu silnika ale producenci silników podają wartość szczytową prądu...
O ile w przypadku sterownika jest to dla mnie oczywiste, że producent podaje prąd szczytowy, to w przypadku silnika nie przyszło mi to nawet do głowy. Jakoś z założenia przyjąłem, że jest to prąd znamionowy fazy.

Czy podawanie prądu szczytowego ma jakiś sens użytkowy w przypadku silnika? pomijając oczywiście zyski producenta.