Silnik 3A pobiera tylko 1A (L297+L298)

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Autor tematu
Karol966
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 18 sty 2011, 11:31
Lokalizacja: Poznań/ Inowrocław
Kontakt:

Silnik 3A pobiera tylko 1A (L297+L298)

#1

Post napisał: Karol966 » 30 sie 2013, 14:07

Witam

Kupiłem na allegro jakiś silnik 3A link , model 23HS8430. Zasilam go z napięcia 24V (zasilacz ma 350W więc mocy mu nie brakuje). Sterownik to chyba standardowa aplikacja L297+L298, prąd regulowałem na 2 różne sposoby (zegar clk na 1Hz i wtedy mierzyłem prąd pobierany z zasilacza, lub zegar na docelową prędkość a wtedy silnik pobierał z zasilacza zaledwie 0.8A). Ustawiałem również prąd wg dokumentacji L298 (dobierając napięcie na wejściu do regulacji prądu).
Czy tak mały prąd mam rozumieć tym, że mam za niskie napięcie zasilające? Układ składa się z dwóch silników + dwóch sterowników i czasami jakoś udawało się uzyskać wyższy prąd.

Pozdrawiam
Karol



Tagi:

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#2

Post napisał: noel20 » 30 sie 2013, 14:23

Karol966 pisze:Czy tak mały prąd mam rozumieć tym, że mam za niskie napięcie zasilające?
Mało prawdopodobne. Silnik krokowy w miarę wzrostu prędkości pobiera coraz mniej prądu. Uogólniając.
Ustaw sterownik w pełny krok, wepnij amperomierz w jeden z obwodów silnika, włącz sterownik, włącz enable, żeby silnik trzymał (nie ruszaj silnikiem) i ustaw prąd na 1,5A. Silnik ma dwie cewki dlatego połowę. No chyba, że silnik ma 8 przewodów i połączyłeś równolegle, wtedy 0,75A musisz ustawić, mierząc jeden z czterech obwodów.


krzysiekgrab
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 741
Rejestracja: 16 lip 2008, 15:07
Lokalizacja: Polska, Augustow

#3

Post napisał: krzysiekgrab » 30 sie 2013, 15:35

pobieranym prądem z zasilacza bym się nie sugerował( kwestia pomiaru - najlepiej spadek napięcia na rezystorze wtrąconym w uzwojenie obserwować na osyloskopie). druga sprawa to sterownik. nie rozumiem dlaczego kolega ustawił połowę prądu jak on ma 3A/fazę. silnik potrzebuje dużego prądu, na sterowniku musimy ustawić 3A*1.4=4.2A ( z tego co znalazłem to silnika ma 4 wyprowadzenia), a sterownik na l298 daje tylko nieco ponad 2A!

sugeruję ustawić prąd i zmierzyć moment trzymający silnika ( ramię i waga wędkarska - 10cm*1kg~1Nm) - wówczas będziemy wiedzieli czy wszystko jest ok. obniżając prąd obniżymy moment silnika - jest tu zależność liniowa.
„Jeżeli nie znasz portu do którego płyniesz,
to żadne wiatry nie będą Ci sprzyjać”

Programowanie sterowników PLC Fatek, HMI Weintek, sterowniki maszyn CNC, Mach3;


Autor tematu
Karol966
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 18 sty 2011, 11:31
Lokalizacja: Poznań/ Inowrocław
Kontakt:

#4

Post napisał: Karol966 » 30 sie 2013, 15:52

Co do prądu z zasilacza to się domyślałem, że nim się sugerować nie mogę. Także pomiar wykonam jeszcze raz wg schematu:
- amperomierz podłączę pod jedną z cewek silnika (silnik 4 przewodowy)
- włączę enable i nie będę generował kroku - silnik będzie trzymał momentem
- zmierzę/ ustawię/ skoryguję pobór prądu.

Teraz pytanie skąd zależność 3A(prąd cewki silnika) * 1,4(pewnie pierwiastek z 2 w przybliżeniu) = 4,2A? Tzn każdy silnik krokowy bipolarny steruję się prądem o 1,4* większym niż znamionowy?
pp

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#5

Post napisał: ursus_arctos » 30 sie 2013, 16:02

Silnik na postoju bierze moc P=I^2*R (nie wykonuje pracy, wszystko idzie na ciepło). Jeżeli zasilane są obydwie fazy, to P=2*I^2*R (I to prąd fazy).
Prąd pobierany z zasilacza będzie P/(q*U), gdzie U to napięcie a q to sprawność sterownika.
Wniosek: prąd trzeba mierzyć przy silniku - tak i tylko tak można zmierzyć cokolwiek.

Awatar użytkownika

noel20
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 5
Posty: 1395
Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
Lokalizacja: Białystok

#6

Post napisał: noel20 » 30 sie 2013, 18:46

*1,4 w tym sterowniku chyba nie ma racji bytu, bo sterownik nie ma mikrokroku. Cewki zawsze dostają prąd maksymalny. A czasem prąd podany na na przykład obudowie silnika nie jest już całkowitym prądem dla silnika? Kupiłem silnik z odzysku japan serwo i na nim jest napisane 3,1A. Podłączyłem obie cewki równolegle do zasilacza laboratoryjnego i przy 3,5A dla obu cewek silnik już się gotował. Nie wyobrażam sobie, żeby wytrzymał 3,1A/fazę. Moment trzymający też nie jest wartością liniową prądu. Do pewnej wartości pewnie tak, ale później moment już nie wzrasta (pewnie powyżej prądu podanego przez producenta).


krzysiekgrab
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 741
Rejestracja: 16 lip 2008, 15:07
Lokalizacja: Polska, Augustow

#7

Post napisał: krzysiekgrab » 30 sie 2013, 19:48

zestaw 297/298 pozwala pracować w półkroku. przy silnikach z którymi się spotkałem prąd był podawany na fazę, czyli chyba nazywa się to unipolarny( dla 6 i 8 przewodowych fazę rozumiem jako poł cewka). robiłem kiedyś taki eksperyment, ustawiałem różne prądy( wartości pik, sterownik m542, podział 1/8) i mierzyłem moment ( w przytoczony wyżej sposób). i zależności typu *1.4 dla silników 4wyprowadzeniowych, *0.7 dla połączenia szeregowego ( lub pełnej cewki przy 6), oraz *1.4 dla połączenia równoległego (półcewka) są poprawne . wynika to stąd, że ustawiamy prąd w piku, a prąd ciągły ( średni) jest mniejszy. mierzony moment potwierdzał te obliczenia. dla popularnego silnika 1006A prąd fazy wynosi 1A.przy pełnej cewce trzeba dać 1A*0.7. a moment silnika wynosił wówczas równo 0.9Nm deklarowane przez producenta. obniżałem prąd do 0.5A i moment spadł proporcjonalnie ( wcześniej chodziło mi o to, że moment jest proporcjonalny do prądu- na pewno w zakresie prądów które powinniśmy nastawiać). a, gdy w końcu dałem pełne 1A, wówczas silnik miał 1.1Nm :), ale bardziej się grzał - w porównaniu do 0.7A przy tym samym czasie pomiarów.

Podobnie robiłem z silnikiem 4 przewodowym 2804A. i wyszło na to samo - trzeba dać *1.4. dla silnika 4008A, trzeba dać 2.8A przy połączeniu szeregowym i 5.6A przy równoległym. silnik ma wówczas swój moment, a temperatura pracy jest zbliżona ( przy równoległym połączeniu grzeje się nieco bardziej, ale wszystko jest w granicach normy - coś za coś - większa prędkość pracy za większy prąd).

przy sterowniku l297 mamy mniejszy podział, więc mamy inny kształt prądu-jego wartość średnia w porównaniu do m542 będzie inna, ale Stosujemy silniki 1006A z sterownikami Bo1 (l297/298) w półkroku, silnik połączony szeregowo, ustawiony prąd 0.7A - silniki się nie grzeją i mają znamionowy moment- więc jest chyba ok.

Przy zasilaniu bezpośrednio z zasilacza, powyższe na pewno nie ma racji bytu, ponieważ przez cewkę płynie inny prąd ciągły! wtym przypadku używamy wartość prądu unipolarnego podanego na silniku.
„Jeżeli nie znasz portu do którego płyniesz,
to żadne wiatry nie będą Ci sprzyjać”

Programowanie sterowników PLC Fatek, HMI Weintek, sterowniki maszyn CNC, Mach3;

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 8104
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#8

Post napisał: tuxcnc » 30 sie 2013, 21:27

A czy przypadkiem ktoś nie wstawił innych oporników pomiarowych niż zalecane ?

L297 nie mierzy prądu, tylko napięcie na oporniku pomiarowym.
Inny opornik da takie samo napięcie przy innym prądzie.

A tak ogólnie L297/298 to zabytkowe układy o strasznie kiepskich parametrach jak na dzisiejszy poziom elektroniki.
Jak sterownik działa, to można go użyć do mniej odpowiedzialnych zadań, ale naprawiać niedziałającego nie ma sensu, szkoda na to czasu i pieniędzy.

.


krzysiekgrab
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 3
Posty: 741
Rejestracja: 16 lip 2008, 15:07
Lokalizacja: Polska, Augustow

#9

Post napisał: krzysiekgrab » 31 sie 2013, 06:16

czy zły opornik, tego to już nie wiem, ale zakładam że konfiguracja sterownika jest prawidłowa. w większości sterowników silników krokowych widać rezystory pomiarowe :). kwestia pobieranego prądu z zasilacza- tym bym się nie sugerował, jak już coś to mierzyć prąd w cewce silnika. Jeżeli ktoś się boi, że wartość prądu jest zbyt duża, to trzeba po prostu kontrolować temperaturę silnika- nie powinna ona przekroczyć 70-80 stopni.
„Jeżeli nie znasz portu do którego płyniesz,
to żadne wiatry nie będą Ci sprzyjać”

Programowanie sterowników PLC Fatek, HMI Weintek, sterowniki maszyn CNC, Mach3;


Autor tematu
Karol966
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 4
Posty: 6
Rejestracja: 18 sty 2011, 11:31
Lokalizacja: Poznań/ Inowrocław
Kontakt:

#10

Post napisał: Karol966 » 31 sie 2013, 10:42

Rezystory pomiarowe są ok, nie pamiętam jaka wartość ale chyba 0.5Ohma (równolegle połączone dwa rezystory 1Ohm).
Sterowniki fakt, są już archaiczne ale nie było czasy na próby z uruchomieniem nowszych układów. Prąd ciągły L298 to zdaje się 2A a w impulsie 3. lub 2,5A (80% on, 20% off). Chciałbym chociaż właśnie te 2A uzyskać przy tej prędkości. Prędkość dodam wyciskam jak największą. Zależy mi na wykonaniu 180' obrotu w ciągu 0,5 - 1s.
pp

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”