Strona 1 z 2

jakie tranzystory nadaja sie do UHU

: 09 mar 2007, 18:19
autor: rockykon
Witam, na jakie parametry należy zwrócić uwagę jeśli chciałabym dobrać jakieś inne ( mocniejsze) tranzystory??

Znalazłem cos takiego http://allegro.pl/item173041683_75645p_ ... irchi.html
i dla mnie było by to idealne, mam silniki które w impulsie biorą 60 kilka amperów i 30 V
ale może jest cos co je dyskwalifikuje są jakieś lepsze ?

ps. jak należy dostroić układ ograniczenia prądowego ? zakładam ze jest to uzależnione od posiadanych tranzystorów, czy dobrze zestrojony układ zabezpieczy mnie w 100% przed spaleniem tranzystorów ?

: 09 mar 2007, 22:09
autor: Leoo
Witam.
Orginalne tranzystory wymagały ładunku bramki na poziomie 250nC, przy pojemności wejściowej 4nF.
Sprawdź w danych katalogowych, czy HUF75645P ma podobne parametry.
Pamiętaj by napięcie zasilające nie przekraczało 60, 70V.
Jeśli chodzi o Rds(ON) to HUF75645P są o niebo lepsze od orginałów - będzie mniej ciepła na radiatorze.

: 09 mar 2007, 22:54
autor: rockykon
znalazlem takie dane

Input Capacitance - - 3790 - pF

Total Gate Charge - 198 - 238 nC

czy to o te parametry chodziło ? jesli tak to by było chyba podobnie,
co do napięcia zasialania to silnik jest na 30 V wiec wiecej niz 50 nie przewiduje .. a cena chyba jest atrakcyjna

: 09 mar 2007, 23:15
autor: Leoo
Prawda, że proste?

Będą doskonałe, wzrośnie sprawność napędu.

Ogranicznik prądu ustawił bym na 40A (napięcie na C8 = 0,8V), układ pozwala na 58A max. Można to zwiększyć ale nie wiadomo czy wytrzyma płytka i oporniki bocznika.

Potestuj na mniejszym prądzie, jak będzie za mało to zwiększ.

: 10 mar 2007, 00:49
autor: rockykon
a mogłbyś podpowiedzieć jak liczyć jakie jest ograniczenie prądowe w zalezności od ilości tych rezystorów 0.1 ohma ?

: 10 mar 2007, 10:25
autor: Leoo
Oporność kontrolująca prąd mostka (silnika) to R27, R28, R5, R19, R20. Jak widać, jest to pięć oporników 0,1Ω połączonych równolegle, których oporność zastępcza wynosi 0,02Ω. Przykładowo dla uzyskania ograniczenia dla wartości prądu 10A, spadek napięcia na boczniku (opornikach) wyniesie U=I*R => U=10A*0,02Ω => U=0,2V. Wystarczy takie napięcie wyregulować potencjometrem R12, mierząc na C8 lub R16. Zmieniając wartości napięcia lub rezystancji bocznika możemy regulować ogranicznik. Należy pamiętać by nie przekroczyć sumarycznej mocy traconej w opornikach bocznika.

: 10 mar 2007, 10:51
autor: pukury
witam !! albo jeszcze śpię albo co ? - coś mi się tu nie zgadza . ile wynosi oporność dwóch oporów 0.1 oma połączonych równolegle - zawsze myślałem że 0.05 oma . a przy pięciu 0.02 oma - chyba że jeszcze śpię . pozdrawiam !!

: 10 mar 2007, 11:34
autor: Leoo
Słusznie. Widać nie za bardzo się obudziłem.
Oporność zastępcza to 20mΩ (0,02Ω). Za chwilę poprawię moje posty.

: 10 mar 2007, 11:48
autor: pukury
witam !! swoją drogą z tą opornością to trochę fikcja . przy opornościach ( ułamki oma ) trzeba by brać pod uwagę opornośc doprowadzeń , oporność ścieżek , oporność połączenia lutowanego . co do mocy oporów to by się specjalnie nie przejmował , jaki straszny prąd musiałby płynąć żeby na oporności 0.02 oma wytracić 25W ? . trochę to dużo . pozdrawiam !!

: 10 mar 2007, 15:24
autor: Leoo
Niezależnie od oporności w obwodzie zasilanym (kable, złącza, silnik itd.) jeśli na boczniku pojawi się napięcie 1V to mamy do czynienia z prądem 50A. Przy takim prądzie moc strat w boczniku wyniesie 50W. Niewykluczone, że w długich przewodach zasilających silnik spadek napięcia będzie jeszcze większy ale nie zmienia to faktu przepływu prądu 50A.