Strona 1 z 4
czy gotowy zasilacz przemysłowo-impulsowy bedzie dobry
: 10 wrz 2012, 22:40
autor: lasekm
Witam,
Chciałbym skompletowac elektronike do maszynki, którą zaczalem budować.
Posiadam sterowniki 2M542. Do tego chciałbym dokupić silniki krokowe 23HS2430 2,8Nm 3A oraz gotowy zasilacz przemysłowo – impulsowy 350W 36V 9,7A takiego jak z tej
aukcji
Co sadzicie o takiej konfiguracji. czy taki gotowy zasilacz dobrze sie sprawuje?
Pozdr,
Marcin
: 11 wrz 2012, 01:56
autor: Wojekkk
Kolego co to jest zasilacz "przemysłowo - impulsowy"?
Przemyslowy zasilacz impulsowy rozumiem ale to?
A wracajac do zasilacza mysle ze na 3 silniki po 3 A to bedzie troche za maly zapas mocy. Ja bym dal tak ok 12-15A
: 11 wrz 2012, 09:57
autor: ElSor
Wojekkk pisze:A wracajac do zasilacza mysle ze na 3 silniki po 3 A to bedzie troche za maly zapas mocy. Ja bym dal tak ok 12-15A
Nikt Ci nie zabroni dac takiego zapasu ale po co. Na stronie sponsora jest podany sposob doboru (wyliczenia) zasilacza i wynika z niegoo ze 9A zupelnie wystarczy.
prąd wyjściowy jest sumą prądów jakie pobierają sterowniki silników, lecz w praktyce prąd ten osiąga 70% swojej wartości, więc dobierając prąd transformatora który ma zasilić 3 sterowniki np. 4 Amperowe liczymy następująco: 3x4 A=12 A, 12 Ax70%= 8,4 A - najlepiej dodać z 0,5 Ampera nadwyżki.
Ja tez bede uzywal zasilaczy impulsowych. Jedyna modifikacja jaka dam bedzie pakiet kondensatorow filtrujacych na wyjciu (u mnie ponad 25mF), bo zasilacze te nie lubia pracowac bez obciazenia a taka sytuacja moze wystapic w momencie, gdy silniki beda hamowaly. Wstepnie testowalem to na 1 silniku i nic zlego sie nie dzieje.
: 11 wrz 2012, 11:44
autor: lasekm
ElSor pisze:
Ja tez bede uzywal zasilaczy impulsowych. Jedyna modifikacja jaka dam bedzie pakiet kondensatorow filtrujacych na wyjciu (u mnie ponad 25mF), bo zasilacze te nie lubia pracowac bez obciazenia a taka sytuacja moze wystapic w momencie, gdy silniki beda hamowaly. Wstepnie testowalem to na 1 silniku i nic zlego sie nie dzieje.
Czyli raczej dobrze sie sprawują takie zasilacze? A jakie sa objawy, gdy zasilacz bedzie pracował bez obciązenia ze az trzeba zobić taką modyfikację?
: 11 wrz 2012, 17:11
autor: acetylenek
Ja ostatnio z tego źródła (link z pierwszego postu) kupowałem zasilacz do stolika krzyżowego 48v 500W sam sprzedawca informuje że nie powinien on pracować na 100% obciążenia bo mocno traci na trwałości. Podaje że najlepiej do 60% pracy ciągłej i powinien 5 lat popracować.
Według mojego stanu wiedzy zasilacz nie powinien być na styk.
Takie zasilacze się sprawują dobrze (jeśli chodzi o zasilacze impulsowe a nie transformator prostownik kondensator) tak samo pewnie jak te komputerowe bo idea jest ta sama i nawet układy sterujące przetwornicą są takie same. Tyle że są jeszcze lepsze i gorsze firmy które to robią.
: 11 wrz 2012, 19:26
autor: ElSor
lasekm pisze:A jakie sa objawy, gdy zasilacz bedzie pracował bez obciązenia ze az trzeba zobić taką modyfikację?
Widocznych objawow nie ma poza zmniejszona zywotnoscia. Zwiazane jest to z budowa i dzialaniem samych przetwornic. Tak jak juz bylo wczesniej wspomniane zasilacze te najlepiej pracuja przy ok 60% obciazeniu ale nic nie stoi na przeszkodzie by pracowaly w zakresie 40-80% byle nie obciazone na full/przeciazone i nieobciazone.
: 11 wrz 2012, 20:47
autor: Wojekkk
ElSor pisze:Wojekkk pisze:A wracajac do zasilacza mysle ze na 3 silniki po 3 A to bedzie troche za maly zapas mocy. Ja bym dal tak ok 12-15A
Nikt Ci nie zabroni dac takiego zapasu ale po co.
Proponuje ja kolega jezdzi do pracy samochodem i spala na tym dystansie 3l paliwa wlewac 3,2l codzinnie, poco wiecej moze wycieknac albo ktos spusci...
Zasilacze impulsowe to nie jest transformator. Trafo mozna chwilowo nawet 200% przeciazyc i nic mu sie nie stanie. Impulsowka zalezy jak skonstruowana moze przy niesprzyjajacych warunkach odciac napiecie. Poza tym roznica w cenie miedzy 9A a dajmy na to 15A nie jest zbyt duza a ja kolega bedzie chial kiedys np dac wieksze silniki to nie bedzie musial nic zmieniac.
: 11 wrz 2012, 21:55
autor: ElSor
Wojekkk pisze:Proponuje ja kolega jezdzi do pracy samochodem i spala na tym dystansie 3l paliwa wlewac 3,2l codzinnie, poco wiecej moze wycieknac albo ktos spusci...
Niestety slyszalem o takich przypadkach na parkingu przy moim miejscu pracy... ale nie o tym mowa.
Wojekkk pisze:Zasilacze impulsowe to nie jest transformator. Trafo mozna chwilowo nawet 200% przeciazyc i nic mu sie nie stanie. Impulsowka zalezy jak skonstruowana moze przy niesprzyjajacych warunkach odciac napiecie. Poza tym roznica w cenie miedzy 9A a dajmy na to 15A nie jest zbyt duza a ja kolega bedzie chial kiedys np dac wieksze silniki to nie bedzie musial nic zmieniac.
Majac sterowniki na 4,2A ustawione na maxa wyciaga z nich skutecznie 2,98A x 3 silniki - 9A (zakladajac ze wszystkie jednoczesnie daja max prad). Jak juz wczesniej pisalem (cytat) max prad w praktyce pobierany przez 3 silniki to 70% - wypada to akurat w dobrym zakresie pracy zasilacza impulsowego 350W. Na krotkie piki poboru i zwrotu pradu pomoga kondensatory ktore zaleca sie stosowac na wyjsciu.
Inna rzecz ze frezarka 3 osiowa podczas pracy moze takze na raz krecic tylko 1 silnikiem (zalezy to oczywiscie od programu) i wtedy obciazenie zasilacza to 3A czyli 30% z 9A.
Kolejna rzecz to pytanie czy indukcyjnosc silnikow przy wiekszych predkosciach pozwoli na przeplyw pradu 3A przy napieciu 36V - wydaje mi sie ze nie - predzej bym szukal zasilacza na wyzsze napiecie niz prad. Tutaj idealnym bylby 45V 450W (10A) (mozna by takiego na 48V kupic i nieco skrecic napiecie).
: 11 wrz 2012, 23:01
autor: lasekm
Dzieki za podpowiedzi. Tez mi sie wydaje ze raczej wszystkie silniki na raz nie beda pracowaly na 100% i taki zasilacz 10A powinien wystarczyc do takich sterowników.
: 12 wrz 2012, 02:13
autor: acetylenek
Z tym prądem i indukcyjnością to chyba nie do końca tak.
Rozważam czysto akademicko bo różne są konstrukcje sterowników do silników krokowych sam nie mam doświadczenia z użytkowania bo dla mnie krokówki to tylko do drukarki się nadają.
Może być sterownik napięciowy czyli daje napięcie na wyjściu w związku z tym im większe obroty tym mniejszy prąd ze względu na indukcyjność. Inna wersja to sterownik prądowy z zasilaniem większym napięciem niż napięcie znamionowe silnika daje to prąd o stałej wartości dla spoczynku i dla jakiegoś zakresu prędkości obrotowej dzięki szybszemu narastaniu prądu na indukcyjności uzwojeń silnika co też umożliwia uzyskanie wyższych obrotów. Można wreszcie ograniczać prąd dla małych prędkości czy w stanie spoczynku aby się silniki nadmiernie nie grzały.
Prąd w spoczynku i w trakcie pracy zależy więc od konstrukcji sterownika i może być tak że w czasie gdy żaden silnik się nie kręci prąd akurat będzie maksymalny !!!
Ciekawe założenie że nie wystąpi sytuacja kiedy to się włączą 3 silniki na raz!!!
Chyba że to ma być model suwnicy?