Dwa silniki podpięte szereg. pod sterownik SSK-B03 - problem

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#11

Post napisał: Leoo » 06 maja 2012, 12:20

michasp pisze:Sprawdziłem okablowanie. Jedynie co mi się nie podoba, to, że przy wpięciu cewek A+ A- B+ B- producent jakby zamieszał w kablach idących z silników. Tzn. w przypadku B+ i B- idą na sterownik równolegle: zielony i brązowy (z obu silników), a w przypadku A +i A- z jednego silnika idzie żółty na A+ a biały na A-, a z drugiego biały na A+ i żółty na A-. Napiszcie koledzy , czy ma to jakieś znaczenie ?
Najwyraźniej jeden z silników musi obracać się w przeciwną stronę. Przez zamianę biegunów jednej fazy można to osiągnąć bez szkody dla sterownika. SSK-B03 posiada zabezpieczenia termiczne, prądowe i napięciowe, jeśli obydwa silniki Y pracują poprawnie przyczyną dymienia jest sam sterownik. Proszę powołać się na opinie z forum, może dostawca zgodzi się wysłać nowy sterownik, zamiast odysyłać całą maszynę?

[ Dodano: 2012-05-06, 12:38 ]
pukury pisze: ... o tym nie pisałem bo to jakieś szaleństwo ( podpinanie silników szeregowo do jednego steru ) .
Można połączyć dwa silniki krokowe do jednego sterownika. Trzeba to jednak zrobić w pewien szczególny sposób. Wały silników muszą być połączone bezpośrednio sprzęgłem np. mieszkowym, które jest skrętnie sztywne. Sam moment dokręcania sprzęgła musi odbywać się pod włączonym sterownikiem z ustawionym podziałem kroku 1:1. Tylko tak można zapewnić współbieżność magnetyczną, podwojenie momentu trzymającego i poprawny mikrokrok.
Jeśli silniki pracują zupełnie oddzielnie a sterownik używa mikrokroku, to jedynie kwestią czasu pozostaje utrata współbieżności maszyny.



Tagi:


pukury
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7590
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

#12

Post napisał: pukury » 06 maja 2012, 13:35

witam.
z tym łączeniem mechanicznym to wiem - robiłem próby .
w tym wypadku jednak jest inaczej .
po prostu producent " zaoszczędził " na sterowniku i takie są efekty .
tak czy siak - dymu być " nie powinno " .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares


poorchava
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 327
Rejestracja: 10 sty 2012, 15:32
Lokalizacja: Festung Breslau

#13

Post napisał: poorchava » 07 maja 2012, 11:40

kolega tuxcnc ma rację: podpinanie 2 silników pod jeden driver jest niedopuszczalne.

Sterownik może być jeden, ale tylko logika. Na każdy silnik musi przypadać osobna końcówka mocy. Teoretycznie można połączyć analogiczne uzwojenia silników szeregowo, i wtedy regulacja prądu ma sens, ale z kolei napięcie z grubsza o połowę mniejsze i parametry pracy silników gorsze.

Podpięcie 2 silników równolegle pod jeden driver powoduje, że regulacja prądu traci sens z powodu nierównomiernego rozpływu prądów między 2 równoległe cewki (ich rezystancja/impedancja nie jest doskonale równa). Dodatkowo taki układ jest niesamowicie podatny na różnego rodzaju rezonanse/oscylacje itp.

Jeżeli ze sterownika poszedł dym, to coś się zdecydowanie za bardzo grzeje. Są elementy, którym krzywda się nie dzieje od wyższej temperatury (diody, rezystory mocy, mostki prostownicze). Ale komponenty takie jak układy scalone czy tranzystory już są BARDZO podatne na temperaturę, nawet jeżeli temperatura nie spowoduje bezpośrednio uszkodzenia, to znacząco zmienia parametry elektryczne niektórych elementów (np. źródeł napięcia odniesienia czy oscylatorów). Poza tym nawet płytki PCB są dość podatne na temperaturę. Następuje zeszklenie/delaminacja PCB i taka płytka nadaje się jedynie do wywalenia.

Ja bym bezzwłocznie zgłaszał reklamację. No chyba, że kolega zakupił sprzęt od wschodnich przyjaciół, to wtedy jest problem i korzystniejsze może okazać się przerobienie sterowania. Tylko, że taka przeróbka żeby była zrobiona kompetentnie, to jest minimum z 1.5-2kzł za elementy i ze drugie tyle dla specjalisty, który to zrobi (zakładając, że drivery będa gotowe). Jeżeli silniki sa na jakiś większy prąd (typu 7A czy coś, to można spokojnie pomnożyć tą kwotę przez 5 :P)


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#14

Post napisał: Leoo » 07 maja 2012, 15:50

poorchava pisze:kolega tuxcnc ma rację: podpinanie 2 silników pod jeden driver jest niedopuszczalne.
poorchava pisze:Ja bym bezzwłocznie zgłaszał reklamację.
W takim układzie to raczej tylko zwrot maszyny? :roll:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”