Strona 1 z 3

L297 + L6203 Słaby silnik POMOCY!!!!

: 11 gru 2011, 20:07
autor: Lisek1
Witam wszystkich forumowiczów:)
Proszę o pomoc w diagnozie usterki w serwisowanym przez mnie urządzeniu. Spróbuje krok po kroku przedstawić co się dzieje i co juz wykonałem w celu znalezienia problemu. W razie jakichś nieścisłości prosze o wyrozumiałość:)

Urządzenie służy do pomiaru poziomu metności w cieczy. Sonda zawieszona jest na przewodzie, którego długość kontrolowana jest za pomocą hybrydowego silnika krokowego.

Ozanczenia silnika:
bautz hx200 2220 260a89
prąd 3,6A

Sterowaniem silnika zajmuje się układ L297 wraz z dwoma L6203. Usterka objawia się tym, że przy małym obciążeniu na przewodzie (przytrzymanie ręką) silnik przestaje pracować i powstaje głośne buczenie (brak momentu obrotowego).

1. Rezystancje uzwojeń silnika są równe i wynoszą 1,8 ?
2. Silnik jest sprawny, testowałem na innym urządzeniu.
3. Wymieniłem: L297, L6203 (oba) Wszystkie elementy elektroniczne w układzie zasialania i sterowania silnika (Rsense, Cboot, itp)
4. Sprawdziłem :
- L297:
--Vs: 5V
--Vref : dla mojego silnika przy wartościach rezystancji Rsens wynosi około 1,7V
--Gnd - stałe dla całego układu sterowania
--Sync - odłączony
--Enable - sygnał wysoki ciągły 5V
--Control- -||-||-||-
--Osc - około 10kHz
--Clock - przebieg o czestotliwości 2,9KHz
--ABCD: Prawidłowe dla pracy w trybpe HalfStep ( zdjęcie - "prążek"?)
--Inh1,2: Prawidłowe dla półkroku.
--CW/CCW: stały poziom podczas pracy w jedną bądź drugą stronę
--Half/Full: Stałe 5V
--Reset: 5V

- L6203:
--Sense - rezystor 1,2?
--Enable ->INH
--Vs- 34V
--Boot1,2- C 15nF
--Vref - ok 14V
5. Przewody są ciągłe, rezystancja pomijalna

Jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to dlaczego na przebiegu sterowania z L297 widać chwilowy stan wysoki w miejscu, w którym go nie powinnno być (nie jestem ekspertem)? Czy jest to normalne ? Proszę o pomoc, posiadam oscyloskop i jestem w stanie zamieścić dokładny schemat jeśli będzie potrzeba.

Pozdrawiam

Obrazek
Obrazek

Legenda:
D0 - A
D1 - B
D2 - INH1
D3 - C
D4 - D
D5 - INH2
D5 - CLK
CH1 - Out1 l6203
CH2 - Out2 L6203

: 11 gru 2011, 21:21
autor: Marek333
Może się mylę, ale wydaje mi się że to jest normalne zjawisko. Silnik krokowy rusza i zatrzymuje się wykorzystując tzw. rampę , czyli innymi słowy robi to w sposób płynny.
Jeżeli zatrzymasz rozpędzony silnik , a układ sterujący "nic o tym nie wie" silnik z powrotem nie ruszy wydając przy tym odgłos buczenia , czy też piszczenia.

: 11 gru 2011, 21:33
autor: Lisek1
Zgadzam się tylko, że przykład z recznym zatrzymaniem silnika jest stosowany jedynie w celech diagnostycznych. Powodem dla którego serwisuje to urządzenie jestt fakt, że silnik zatrzymuje się podczas normalnej pracy tj. nie jest w stanie zwinąć przewodu z sądą przy maksylanym rozwinięciu. Silnik nie posidada odpowiedniego momentu obrotowego. Co moge jeszcze sprawdzić ?

: 11 gru 2011, 21:40
autor: tuxcnc
Jeżeli dajesz 3 kHz na pełnym kroku, to nie ma prawa działać.
Nawet jeśli silnik rozkręca się do takich obrotów, to moment ma bliski zera.

.

: 11 gru 2011, 21:49
autor: Lisek1
L297 pracuje w półktroku, czestotliwosć zgara jest ta sama dla innych (sprawnych) urządzeń, Czy zaszumiony zegar może mieć wpływ na prace? Na zdjęciach CLK badanego urzadzenia i sprawnego. Pozdrawiam

Obrazek

Obrazek

: 11 gru 2011, 21:57
autor: tuxcnc
Ty się chyba nudzisz ?
Wstaw M542 za 250 zł i niech ta maszyna zacznie działać.

.

: 11 gru 2011, 22:02
autor: Lisek1
Jakakolwiek modyfikacja niezgodna z oryginałem nie wchodzi w grę. Przeprojektowanie urzadzenia aby mogło pracować z innym sterowaniem silnika wymagałoby wiecej czasu niż jego naprawa.... chociaż już tracę nadzieje, że to będzie działać. Jakieś pomysły??

: 11 gru 2011, 22:13
autor: tuxcnc
Lisek1 pisze:Przeprojektowanie urzadzenia aby mogło pracować z innym sterowaniem silnika wymagałoby wiecej czasu niż jego naprawa....
Trzeba wylutować L297, i do pinów DIR, STEP i ENABLE przylutować kabelki.
To jest całe przeprojektowanie.
No ale jeśli nie można, to życzę wytrwałości w szukaniu igły w stogu siana.
Przyczyną może być dowolny element, zimny lut, pęknięta ścieżka i inne usterki, których można szukać miesiąc.

.

: 11 gru 2011, 22:26
autor: Lisek1
Czy przebieg jest poprawny?? Dlaczego widoczny jest dodatkowy "prążek"?? Wg pracy półkrkowej nie powinno być tam zmiany zstanu. Obrazek

: 11 gru 2011, 22:59
autor: Leoo
Proszę oscyloskopem sprawdzić napięcia na opornikach Rsense i porównać z napięciem Vref oraz sprawdzić, czy napięcia te odpowiadają amplitudzie prądu silnika. Dla półkroku 2,9kHz zmusza silnik do obrotów z prędkością 7,25 obr/s (435 obr/min), co jest wartością do przyjęcia nawet dla startu z miejsca, o ile sterownik jest sprawny.

[ Dodano: 2011-12-11, 23:05 ]
Lisek1 pisze:--Vref - ok 14V
Tu jest źle.
Rsense może mieć przerwę.