Strona 1 z 2
zasilanie + sterowniki + silniki
: 28 wrz 2006, 22:41
autor: mały
Witam
Jestem nowy i szukam pomocy fachowców.
Zbudowałem mechanikę i nieudolnie elektronikę mojej frezarki CNC.
Konfiguracja maszyny:
płyta główna z wyjściem LPT
3 x sterowniki na IMT-901
3 x silniki krokowe FL57STH76-2804A
3,2 V ; 2,8 A ; 1,13 ohm ; 3,6 mH ; 1,89 Nm
(4 kabelki czarny zielony czerwony niebieski)
Zasilanie 12 V (zasilacz z kompa 300 W)
Wyniknęło kilka problemów, główny to brak mocy na silnikach.
Mam kilka pytań:
1. Wyprowadzenia silników czarny A zielony A- czerwony B niebieski B- ?
Co się stanie jak zamienię A z A- lub B z B- ?
2. Zasilanie 12 V, czy powinno być wyższe (25 V ze 10 A) i jak się to ma do 3.2 V silnika?
3. Jak regulować prądem sterownika (zmiana rezystorów piny 21 i 18 IMT-901 , aktualnie 1 ohm/3W) ?
4. Jaka jest max prędkość silników - obroty/sekundę przy sterowaniu 1/8 kroku (silnik 200 kroków)?
Czekam na pomoc piszcie e-maile (mogę po 20 dzwonić po całym kraju za fri)
: 28 wrz 2006, 23:07
autor: webserver
mały pisze:Zasilanie 12 V (zasilacz z kompa 300 W)
za male napiecie na zasialanie IMT-901 minimum to 24V max co mozna wyciagnac z komputerowego po przerobieniu to 18V no i potrzebujesz z 10A
: 29 wrz 2006, 00:17
autor: markcomp77
mały pisze:2. Zasilanie 12 V, czy powinno być wyższe (25 V ze 10 A) i jak się to ma do 3.2 V silnika?
sterownik jest czoperem... więc wyższe napięcie nie jest problemem
czoper ciągle włącza i wyłącza napięcie na cewce... tak aby prąd osiągał właściwą wartość
a do poprawnej pracy tego sterownika... jak napisał Przedmówca, potrzeba nieco więcej niż 12V
mały pisze:1. Wyprowadzenia silników czarny A zielony A- czerwony B niebieski B- ?
Co się stanie jak zamienię A z A- lub B z B- ?
jedna cewka to NIEBIESKIE-CZERWONE... pozostałe to druga cewka
zamiana cewek A z B powoduje zmianę kierunku obrotów silnika... czyli nie ma znaczenia - bo w samym programie sterującym można to zmodyfikować
mały pisze:3. Jak regulować prądem sterownika (zmiana rezystorów piny 21 i 18 IMT-901 , aktualnie 1 ohm/3W) ?
układ imt901 ma jakoś tak dziwnie zrobione, że regulacja prawie nie jest możliwa
jak widać na schemacie - możliwa jest jedynie redukcja prądu... przez zmianę poziomu na REF IN
a wartość prądu ustalają rezystory Rnfx
mały pisze:4. Jaka jest max prędkość silników - obroty/sekundę przy sterowaniu 1/8 kroku (silnik 200 kroków)?
max prędkość silnika zależy od wielu czynników... jak również od definicji pojęcia max prędkość
prędkość maksymalna zależy od napięcia zasilania stopnia mocy sterownika...
drobniejszy krok zmniejsza maksymalną prędkość
w praktyce - zazwyczaj można liczyć na rozsądny moment siły silnika jeszcze przy 3obr/sek... a 10obr/sek przy kroku=1/8 (przy 1/1 można osiągnąć nawet 20obr/sek) to max - ale bez praktycznego znaczenia, bo silnik mam znikomy moment siły
: 29 wrz 2006, 00:21
autor: triera
IMT901:
0,82om = 1A
0,82om + 1,5om = 1,5A
0,82om + 1,0om = 1,7A
0,82om + 0,82om = 2A
rezystory RSENS łączone równolegle,
odpowiedniej mocy i nie drutowe,
przy wyższych prądach konieczne wydajne chłodzenie
: 29 wrz 2006, 10:48
autor: mały
Dzięki serdaczne
Pytania 2 3 4 szystko jasne (pełen profesjonalizm w zwięzłym jasnym wyjaśnieniu)
Odnośnie wyprowadzeń silników chodziło mi o odwrócenie kierunków uzwojeń, tzn
podłączenie do sterownika np. niebieski A czerwony A- ,co się stanie jak podłączę niebieski A- czerwony A, (to samo z drugim uzwojeńiem i mam kilkanaście możliwości na błąd (lub nie, jeśli kolejność podłączenia w obrębie jednego uzwojenia nie jest istotne).
: 29 wrz 2006, 10:55
autor: markcomp77
mały pisze:Odnośnie wyprowadzeń silników chodziło mi o odwrócenie kierunków uzwojeń, tzn
podłączenie do sterownika np. niebieski A czerwony A- ,co się stanie jak podłączę niebieski A- czerwony A, (to samo z drugim uzwojeńiem i mam kilkanaście możliwości na błąd (lub nie, jeśli kolejność podłączenia w obrębie jednego uzwojenia nie jest istotne).
taki błąd... zmieni jedynie kierunek obrotów silnika - nic się nie stanie...
jedyne co budzi pewne wątpliwości to skłonność układu ta8435 w typowych aplikacjach do częstych awarii z silnikami o dużej indukcyjności
zastanawiałem się nad tym... i możliwe, że zastosowanie diodek relaksacyjnych na większy prąd i napięcie coś pomoże - bo skutek takiej awarii to padnięty ta8435 + diody..
czy Ktoś może wyjaśnił TO zjawisko z ta8435 ?
: 29 wrz 2006, 14:49
autor: mały
Mój układ takowe psiada.
Dzięki
: 29 wrz 2006, 20:08
autor: triera
ważne aby diody były możliwie szybkie np. BYV27 - BYV28,
w zależności od pobieranego prądu
: 29 wrz 2006, 21:27
autor: migral
Witam
Ja taką awarie odczułem osobiście
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0f4 ... df177.html
Mam diody byv 27 sterownik ze stronki kolegi Otoopa troszkę działał ale się rozsypał .
Oczywiście radiator był wielki i spoko wystarczał do chłodzenia zasilacz trafo 24 v chronione po wyprostowaniu 34-35v
Nie jestem w stanie zlokalizować powodu owej usterki nie jestem elektronikiem ale może ktoś miał podobne problemy i wie jak z nich wybrnąć mam dwa sterowniki i troszkę szkoda ryzykować ponownej zasmażki
Rezystorki R 1 -- 0.47Ω , R 2 -- 0.47Ω
Silniki Sanyio denki 1.82 A 2.46V
Płyta główna takoż według schematu kolegi Otoopa
: 30 wrz 2006, 21:26
autor: markcomp77
migral pisze:Ja taką awarie odczułem osobiście
http://www.fotosik.pl/pok...cb52fdf177.html
Mam diody byv 27 sterownik ze stronki kolegi Otoopa troszkę działał ale się rozsypał .
Oczywiście radiator był wielki i spoko wystarczał do chłodzenia zasilacz trafo 24 v chronione po wyprostowaniu 34-35v
Nie jestem w stanie zlokalizować powodu owej usterki nie jestem elektronikiem ale może ktoś miał podobne problemy i wie jak z nich wybrnąć mam dwa sterowniki i troszkę szkoda ryzykować ponownej zasmażki
Rezystorki R 1 -- 0.47Ω , R 2 -- 0.47Ω
Silniki Sanyio denki 1.82 A 2.46V
Płyta główna takoż według schematu kolegi Otoopa
możliwe, że skłonność do awarii ta8435(imt901) jest związana z dużą indukcyjnością silnika... czyli diody tłumiące przepięcia mają kluczowe znaczenie
odnoszę wrażenie... po pewnych testach z byv27, że na nasz "szacowny" rynek trafiło trochę
ŚMIECI - a nie szybkich diod relaksacyjnch BYV27
bo co jeszcze można zmienić w sterowniku imt901 aby osłabić skutki dużych zwrotów silnika o dużej indukcyjności?
można zmienić częstotliwość oscylacji - zmniejszyć... ?
co jeszcze można zmienić?