Strona 1 z 2

Czestotliwosc krokow - problem

: 02 paź 2010, 11:56
autor: wavecom
Opis ukladu:
Sterownik: SSK-B01
Uklad mostka: L298
Silnik krokowy typ: 17PM-K304-03V
Napiecie zasilania mostka: 22V

Ustawienia:
Prąd fazy: 230mA
Czestotliwosc krokow: 180Hz

Zachowanie:
Przy tej czestotliwosci, silnik przestaje wykonywac obrot w jedna strone a jednyie wykonuje oscylacje prawo-lewo.
Przy zmianie czestotliwosci o 10Hz w jedna lub druga strone silnik wraca do normalnej pracy.
Przy zmianie pradu fazy czestotliwosc srodkowa tego dziwnego "rezonansu" przesuwa sie w jedna lub druga strone.


Czy ktos z Szanownych uczestnikow Forum ma moze pomys jakie zjawisko stoi za tym problemem, oraz jak ewentualnie go wyeliminowac.
Stan oczekiwany to by silnik w swoim zakresie czestotliwosci pracy wykonywal obrot w zadanym kierunku.

: 02 paź 2010, 12:31
autor: pukury
witam.
spróbuj trochę obciążyć silnik jakąś masą .
nawet złap lekko palcami .
w sumie silniki krokowe " nie lubią " pracować na luzie - bez żadnego obciążenia .
pozdrawiam .

: 02 paź 2010, 12:33
autor: wavecom
Oczywiscie probowalem. Silnik tak jakby nie mial momentu obrotowego, jedynie wpada w oscylacje.
Jeszcze chcialem dodac iz testowalem kilka roznych silnikow tego samego typu na dwoch sterownikach, efekt jest identyczny.

: 02 paź 2010, 12:57
autor: pukury
witam.
akurat mam na stole taki malutki silniczek i sprawdziłem .
jest to silnik unipolarny - podłączony do serownika unipolarnego .
występuje podobne zjawisko - ale po lekkim złapaniu palcami ustaje .
czy Twój silnik jest uni czy bi polarny ?
pozdrawiam .

: 02 paź 2010, 13:36
autor: wavecom
Jest to silnik bipolarny i sterowanie jest bipolarne.

Jak rozumiem jesli przykladasz moment hamujacy silnik zaczyna sie obracac? A czy przy tym nie gubi taktow ?

: 02 paź 2010, 13:40
autor: pukury
witam.
nie - nie - jak już wpadnie w rezonans to po zabawie .
łapię lekko palcami zanim go wystartuję - wtedy jest ok .
podobnie jest ze zmianą kierunku obrotów .
pozdrawiam .

: 02 paź 2010, 13:47
autor: wavecom
Wlasnie sprawdzalem,

Mojemu nie pomaga wczesnijsze przylozenie momentu hamujacego.

: 02 paź 2010, 13:51
autor: pukury
witam.
to silniki ( zdaj się ) z drukarek a tam pracują pewnie w zakresie " bezpiecznym " .
co będziesz napędzał takim maleństwem ?
może jakiś większy będzie lepszy .
pozdrawiam .

: 02 paź 2010, 14:13
autor: wavecom
To sa silniki ktore uzywam do celow testowych. W finalnym rozwiazania beda inne.

Przez testy na takich chce wyeliminowac potencjalne problemy mogace sie poijawiac w koncowym rozwiazaniu. A wyniki maja poslozyc do dopowiedniego doboru silnikow. W tym przypadku chcialbym wykluczyc problem sterownika lub wspolpracy sterownika z silnikiem..

: 02 paź 2010, 14:20
autor: pukury
witam.
to może jednak unipolarne - jak się okazuje mogą się lepiej sprawdzić .
sterowanie może być prostsze .
skoro to " badania podstawowe " to wszystko jest możliwe :lol:
pozdrawiam .