Strona 1 z 2
Pomoc w doborze zasilacza
: 13 sie 2010, 13:05
autor: mike660
Witam
Czy mógłbym prosić o pomoc w doborze zasilacza i transformatora do frezarki ?
Na stronie akcesoria.cnc.info.pl jest opis jak dobrać transformator ale nie do końca to rozumiem.
Posiadam płytę główną SSK-MB oraz 3 sterowniki silników krokowych do 6A.
Napięcie zasilania silnika max 45 V
Silniki : 57H76-3008B, 4.2 A
Byłbym wdzięczny za pomoc
: 13 sie 2010, 15:48
autor: ezbig
Czego konkretnie nie rozumiesz? W przykładzie na stronie jest podany przykład właśnie w sam raz dla ciebie.
: 13 sie 2010, 17:24
autor: benon
Napięcie zasilania silników niewiele ma wspólnego z napięciem zasilacza. Tak dobierz zasilacz aby napięcie było możliwie najbliżej max. sterowników i prądu wg wzoru ze strony sponsora (może być więcej ale nie mniej). Na początku też miałem takie rozterki. Napięcie a w szczególności prąd silników ustawiasz czoperem prądowym sterownika.
: 14 sie 2010, 08:50
autor: mateuszkx80
Benon dlaczego taki opis??
: 14 sie 2010, 11:13
autor: mike660
Dzięki za odpowiedź. Mam jeszcze pytanie na co ma wpływ napięcie którym zasilam silniki ?
: 14 sie 2010, 11:40
autor: benon
Nie tyle napięcie co prąd. Prąd jest odpowiedzialny za "moment trzymający" silnika (podawany w Nm). Przy pełnym prądzie podawanym do silnika wytwarzane jest sporo ciepła, natomiast zmniejszając ten prąd traci się na Nm i na max prędkości ale za to znacznie zmniejsza się "grzanie" silników. Reasumując nawet przy małym prądzie silniki ruszą ale nie koniecznie da się uzyskać zadowalającą wydajność. Napięcie z "grubsza" będzie wynikało z prawa Ohma.
: 14 sie 2010, 16:54
autor: ezbig
mike660 pisze:Dzięki za odpowiedź. Mam jeszcze pytanie na co ma wpływ napięcie którym zasilam silniki ?
Napięcie (w przypadku sterownika z "czoperem") ma wpływ na ich maksymalną prędkość obrotową i zachowanie największego możliwego momentu obrotowego przy dużych prędkościach. Przy b. małych prędkościach możesz silniki zasilić ich napięciem znamionowym (typ. 1,2 - 3,8V), ale przy dużych obrotach, kiedy impulsy zasilające fazy są bardzo krótkie, prąd nie zdążyłby urosnąć (w trakcie trwania impulsu) do wartości 4A (jak u ciebie). Jak dasz napięcie 20x większe to prąd też wzrośnie 20x, ale zanim to nastąpi "czoper" odcina go na poziomie 4A i podłącza jak spadnie poniżej 4A.
Tak nie elektronicznie, to układ jest podobny do turbiny (ala młyńskie koło) zbudowanej z dziurawych wiader, którą napędzasz wężem ogrodowym. Cienki wąż (małe napięcie), przy małych obrotach będzie się wyrabiał z napełnianiem wiader i koło będzie się kręcić z pełnym momentem. Zamieniamy wąż na rurę 20x grubszą (duże napięcie), a żeby wiader nie pourywało montujemy zawór, który pilnuje żeby do wiadra nie poleciało więcej niż 10 litrów, a jak się uleje trochę to doleje do 10. Wydajność nam wzrośnie, a wiadra nie będą przeciążone.
Tylko to tu na forum było wałkowane już wiele razy.
: 15 sie 2010, 03:29
autor: beowolf
Właśnie Benon - skąd taki opis?
: 15 sie 2010, 13:01
autor: blue_17
benon pisze:Napięcie z "grubsza" będzie wynikało z prawa Ohma.
Jak z "grubsza" to ja jestem kucharzem

Przecież w cewkach silnika podczas pracy indukuje się napięcie przeciwne do napięcia zasilania, w rezultacie mamy mniejsze napięcie a zasilania.
: 16 sie 2010, 07:38
autor: benon
Dlatego napisałem "z grubsza" bo przecież nie będę tłumaczył jaki wpływ ma indukcyjność na reaktancję i co to jest impedancja w przypadku silników krokowych (to nir Elektroda). To nie jest przedmiotem tematu a forum to nie sala wykładowa tylko miejsce gdzie również pomaga się mniej doświadczonym!
Blue_17 szkoda, że dopisałeś się do listy tych którzy w tak "elokwentny" sposób udowadniają całemu światu jacy to oni są wyedukowani. Nie tylko Alfy i Omegi są na forum i nie należy zrażać nowicjuszy (i bynajmniej nie mam siebie na myśli). Więc powściągaj swe zapędy i pisz tylko wtedy kiedy masz coś rzeczowego do wniesienia do tematu. Wystarczy brać przyklad z bardziej doświadczonych forumowiczów i poczytać posty np. Bartuss-a, Punkrego czy Gmaro