Sterownik L297/298 problem z regulacją prądu

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Autor tematu
wlw_wl
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 13
Posty: 15
Rejestracja: 18 lut 2010, 00:33
Lokalizacja: Poznań

Sterownik L297/298 problem z regulacją prądu

#1

Post napisał: wlw_wl » 18 lut 2010, 00:54

Witam,

zmontowałem sterownik silników krokowych z zestawów Nowy Elektronik 454-K (na 3 osie).
Nie mogę ustawić odpowiednich prądów uzwojeń silników.
Podłączam do sterowników silniki unipolarne pomijając odczepy, bipolarne normalnie.
Całość zasilam z zasilacza ATX.
Zgodnie z instrukcją należy najpierw driver zasilić napięciem niższym od znamionowego (daję +5V), wyregulować prąd uzwojeń, następnie zasilić napięciem docelowym i skorygować ustawienie prądu (przy zdjętych zworkach).
Przeglądałem już forum i czytałem z 30 tematów podobnych ale rozwiązania nie znalazłem.

W czym problem:
podłączam silnik Japan Servo KH42JM2B087 (unipolarny 6.7V, 1.2A) na 5V, maksymalny prąd jaki udaje się ustawić to 0.25A. Po podłączeniu na 12V maksymalny prąd możliwy do ustawienia to 0.75A. Dziwne przy tym jest, że regulacja prądu odbywa się na bardzo krótkim odcinku z całego zakresu ruchu potencjometru, dokładnie to na samym jego skraju - mimo, że zastosowano potencjometr precyzyjny wieloobrotowy. Poza tym obszarem można sobie kręcić i kręcić aż się rękę ukręci a amperomierz pokazuje co pokazywał. Prądy mierzone na trzech amperomierzach, w tym elektroniczny multimetr, analogowy miernik z marketu i ruski amperomierz wskazówkowy do 10A, wszystkie pokazują mniej więcej to samo (wpięte w szeregu z jedną z cewek silnika). Silników takich podłączałem 6, więc to nie kwestia, że silnik uszkodzony.

W zakresie potencjometru gdzie regulacja występuje, napięcie na nogach 13 i 14 sterownika zmienia się i wynosi ok. połowę wartości prądu w uzwojeniu silnika (tzn. gdy napięcie wynosi 0.3V to prąd w uzwojeniu wynosi 0.6A). Jednak pomimo dalszego kręcenia potencjometrem (zasilanie na nodze 15 nadal się zmienia), napięcie na nóżkach 13 i 14 dochodzi do 0.37V i nie chce iść dalej.

Wszystko wygląda tak samo na 3 posiadanych przeze mnie sterownikach. Na silniku 24V 0.7A również da się ustawić nie więcej niż ~0.7A przy zasilaniu 12V.
Próbowałem również zasilać driver z oddzielnego zasilacza żeby wyeliminować problem zasilacza ale nic to nie zmienia.

Link do dokumentacji zestawu ze schematami

Wszystkie trzy sterowniki podłączone przez płytę główną do komputera działają poprawnie, sterowanie z Mach2 również działa jak należy. Tylko prądu nie da się ustawić.

Rezystancja silników wynosi 12 Ohm - za mała/za duża?
Sterowniki mają dawać 2A a tu ledwo 1/3 tego, nie mówiąc o tym, że za mało dla silników.
Zasilacz na linii +12V ma wydajność prądową 19A.

Proszę o porady bo nie wiem czy ja coś zaczarowałem czy w ogóle o co chodzi...



Tagi:


KOBZI
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 13
Rejestracja: 06 sty 2010, 17:02
Lokalizacja: Kraków

#2

Post napisał: KOBZI » 18 lut 2010, 10:59

witaj
ja już prawie skończyłem składać sterownik (ten sam co Ty)
będę uruchamiał niebawem i napiszę czy miałem jakieś problemy
ew możemy coś pokombinować

pozdrawiam


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#3

Post napisał: Leoo » 18 lut 2010, 13:27

Napięcie zasilania silników jest za niskie. Potrzeba przynajmniej 24V.
Dodatkowo radzę wszystkie sterowniki ustawić w tryb pracy master, tak aby nie były połączone wejścia SYNC (zwory SYNC otwarte).


Autor tematu
wlw_wl
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 13
Posty: 15
Rejestracja: 18 lut 2010, 00:33
Lokalizacja: Poznań

#4

Post napisał: wlw_wl » 18 lut 2010, 14:48

Dziękuję za odpowiedź,

postępowałem zgodnie z instrukcją podczas rozruchu, tj. obie zworki zdjęte. Kombinowałem tylko ze zworką CTRL ale nic to nie dało.

Szkoda, że nigdzie w dokumentacji nie napisali o minimalnym napięciu.
Zaopatrzę się w lepszy zasilacz z wyższym napięciem i dam znać czy pomogło.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika

benon
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 1
Posty: 83
Rejestracja: 11 gru 2009, 08:28
Lokalizacja: Brzeziny

#5

Post napisał: benon » 18 lut 2010, 17:12

Zasilacz koniecznie niestabilizowany.


Autor tematu
wlw_wl
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 13
Posty: 15
Rejestracja: 18 lut 2010, 00:33
Lokalizacja: Poznań

#6

Post napisał: wlw_wl » 18 lut 2010, 17:16

To, że nie wymaga się zasilacza stabilizowanego, to czytałem, ale dlaczego koniecznie niestabilizowany?

Awatar użytkownika

namemartin
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 732
Rejestracja: 01 mar 2008, 18:08
Lokalizacja: Warszawa

#7

Post napisał: namemartin » 19 lut 2010, 12:49

wlw_wl pisze:To, że nie wymaga się zasilacza stabilizowanego, to czytałem, ale dlaczego koniecznie niestabilizowany?
Jest to związane z powrotem części napięcia z silnika do układu. Zasilacz stabilizowany nie pozwoli na zwrócenie napięcia co zwiększa ryzyko uszkodzenia układu. Ile energii oddaje silnik? Wszystko zależy od silnika i jego budowy oraz napięcia zasilającego. Nawet jeśli jest to kilka voltów to zastosowanie zasilacza stabilizowanego zwiększa zagrożenie uszkodzenia układu.
W dzień obchodź się z żoną jak z przyjacielem, w nocy jak z przyjaciółką.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#8

Post napisał: Leoo » 19 lut 2010, 23:35

namemartin pisze:Nawet jeśli jest to kilka voltów to zastosowanie zasilacza stabilizowanego zwiększa zagrożenie uszkodzenia układu.
Nie widzę przeszkód w stosowaniu zasilaczy stabilizowanych. Niezależnie, czy mówimy o zasilaczu szeregowym, czy impulsowym, elementem pochłaniającym SEM silnika jest pojemność filtrująca na wyjściu zasilacza.


Autor tematu
wlw_wl
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 13
Posty: 15
Rejestracja: 18 lut 2010, 00:33
Lokalizacja: Poznań

#9

Post napisał: wlw_wl » 22 lut 2010, 18:59

Zrobiłem zasilacz na trafo 24V 18,5A z kondkami 4x4700uF/50V i teraz prądu nie brakuje :)

Jednak problem jest kolejny:
Silniki mam 6.7V 1.2A, dostają 35V z zasilacza i na prądzie znamionowym strasznie się grzeją! Wyłączyłem im zasilanie jak temperatura mierzona na obudowie osiągnęła 100*C i zaczęły mocno śmierdzieć... Niby daje się 20x napięcie znamionowe, tutaj jest 5x, ale czy to nie przesada? Nie wiem czy się nie popalą itp. w końcu jak ktoś tu pisał stokilkadziesiąt stopni to granica gdzie wirnik traci magnetyzm i po silniku... Będą żyć czy nie będą, oto jest pytanie?


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#10

Post napisał: Leoo » 22 lut 2010, 21:31

W jaki sposób kolega sprawdza wartość prądu fazowego?
Jeśli amperomierzem, to silnik może być ugotowany.
Jedyna słuszną metodą jest pomiar napięcia odniesienia tj. pin 15 L297. Dla 1,2A trzeba ustawić 0,85V. Dla półkroku trzeba tą nastawę zmniejszyć o 20%.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”