Strona 1 z 1

Proszę o wytłumaczenie pewnej zasady ???

: 26 sty 2010, 02:27
autor: lukasz83s
Witam a mianowicie mam taki problem ze zrozumieniem pewnej zasady zastosowanej w tym artykule:
"Należy tu skorzystać z zależności
Vref=I*R1. Przez rezystor pomiarowy R1 o znanej wartości (0.5 ohm)
przepływa prąd uzwojenia silnika. Na podstawie powyższej zależności
należy wyliczyć jakie napięcie odpowiada dla prądu, który nas
interesuje, a następnie za pomocą potencjometru ustawiamy
odpowiednią wartość napięcia Vref (pin 15 U1, lub środkowa nóżka
potencjometru)."
chyba jak na moją głowę tak po chłopsku rozumując to powinno być tak:
prąd uzwojenia silnika I=1,5A*R1=0.5ohm co daje Vref=0,75V
czy dobrze podążam Question , jeśli się mylę to proszę o pomoc:|

A teraz drugie pytanie jak to podłączyć do sterownika silnika krokowego SSK-B01Obrazek
Z góry dziękuje

: 26 sty 2010, 03:53
autor: diodas1
Ogólnie dobrze kombinujesz, chociaż na skróty. Znając prąd znamionowy silnika i wartość oporności rezystorów obliczysz spadek napięcia na tych rezystorach przy takim właśnie prądzie (a nie napięcie Vref). Ty kręcąc potencjometrem na płytce sterownika ustawiasz napięcie Vref o dokładnie takiej właśnie wartości. W kostce L297 zawarte są dwa komparatory porównujące napięcie Vref ze spadkami napięć na rezystorach (SENSE1 SENSE2) i zależnie od chwilowego wyniku porównania włączają lub wyłączają prąd w danym wybranym akurat uzwojeniu. To włączanie i wyłączanie odbywa się wiele razy w trakcie wykonywania jednego kroku i w ten sposób średni prąd w uzwojeniu jest równy zadanemu, mimo że z prawa Ohma (biorąc do obliczeń rezystancję uzwojenia silnika+rezystancję oporników pomiarowych oraz wartość napięcia zasilania sterownika) wynika często że powinien on być wielokrotnie wyższy. Dokładniej możesz o tym procesie regulacji sterownika do wymagań silnika przeczytać w instrukcji obsługi http://www.akcesoria.cnc.info.pl/pliki/ ... SK-B01.pdf Przeczytaj cały tekst kilka razy aż wszystko stanie się jasne, zanim włączysz cokolwiek do prądu bo ten sterownik już u wielu użytkowników wyzionął ducha z powodu niecierpliwości odbierającej zdrowy rozsądek. Obejrzyj też schemat tego sterownika wnikliwiej a dojrzysz elementy o których mowa.
W każdym razie regulując napięcie Vref możesz zależnie od potrzeb regulować wynikowy prąd płynący przez silnik, na przykład ustalić mniejszy niż znamionowy żeby zmniejszyć jego nagrzewanie. Oczywiście silnik będzie chłodniejszy kosztem mniejszego osiąganego momentu obrotowego.

: 26 sty 2010, 12:57
autor: grg12
lukasz83s pisze: chyba jak na moja glowe tak po chlopsku rozumujac to powinno byc tak:
prad uzwojenia silnika I=1,5A*R1=0.5ohm co daje Vref=0,75V
czy dobrze podazam Question , jesli sie myle to prosze o pomoc:|
Prawie dobrze. Sterownik zalacza napiecie na uzwojenie silnika, czeka az prad wzrosnie do ustwionej wartosci i odlacza napiecie, caly cykl powtarza sie co okres zegara sterownika. Zaleznie od inducyjnosci uzwojenia, aktualnej szybkosci obrotowej silnika, czestotliwosci zegara i jeszcze paru innych parametrow moze to oznaczac rozne rzeczy :)
Przyklad ekstreamlny - zamiast silnika dajemy kawalek drutu (indukcyjnosc pomijalnie mala), po zalaczeniu napiecia prad niemal natychmiast osiaga wartos max. wiec sterownik odlacza napiecie - prad rownie szybko spada do zera, kilkadziesiot uS (wiecznosc) pozniej cykl sie powtarza. Mimo duzej wartosci max pradu, prad sredni jest malutki. Sytuacja typowa - po zalaczeniu napiecie prad powoli rosnie, po kilku-kilknastu us (powiedzmy - 10% do 90% cyklu zegara) osiaga wartosc max, sterownik odlacza napiecie, prad powoli maleje. Teoretycznie indukcyjnosc uzwojen wystarczy aby wyliczyc "wlasciwe" napiecie referencyjne - tyle ze latwiej i bezpieczniej jest zaczac od minimalnego Uref (maly prad max) i "podkrecac" do porzadanej wartosci pradu.
Pozdrawiam
Grzesiek

: 26 sty 2010, 19:33
autor: Leoo
lukasz83s pisze:chyba jak na moją głowę tak po chłopsku rozumując to powinno być tak:
prąd uzwojenia silnika I=1,5A*R1=0.5ohm co daje Vref=0,75V
czy dobrze podążam Question , jeśli się mylę to proszę o pomoc
Obliczenia są prawidłowe dla amplitudy prądu. Żeby silnik otrzymał średnio 1,5A trzeba ustawić 1,41x większą wartość, czyli 2,1A co odpowiada Vref=1,0V.

Nie należy mierzyć prądu po stronie zasilacza, gdyż w zależonści od parametrów U/I silnika będzie to wartość zaniżona.
Dla przykładu: jeśli zatrzymany silnik ma 1,5A/4V a sterownik zasilany jest napięciem 24V, to uwzględniając sprawność przetwarzania energii np. 70%, pobór prądu wyniesie około 0,43A (na fazę).

: 26 sty 2010, 22:31
autor: lukasz83s
dziękuje bardzo za wszystkie wyjaśnienia !!
temat zamykam