Strona 1 z 1

zasilanie rzecz dosc istotna...

: 22 sie 2004, 14:38
autor: chomikaaa
witam

po zbudowaniu ukladu na pic 3 driwery uzywam do zasilania narazie zasilacza at 200W niestety nie znam jego wydajnosci pradowej i nie wiem czy jest to rozwiazanie optymalne

nie testowalem jeszcze 3 driwerow na raz ale przy pojedynczym uruchomieniu jednego ukladu zauwazam po ustawieniu na 200 krokow lub wiecej efekt jakby gubienia kroku przy rozpedzaniu i chamowaniu silnika dzieje sie to tylko w przypadku w sumie identycznych chwil pracy w zwiazku z tym mam pyt
1czy ktos spotkal sie z podobnym zjawiskiem silniki pracuja bez obcizenia czy to moze byc przyczyna
2czy moze jest to wina zasilacza komp
3jaki wplyw moze miec zasilacz przy pracy 3 ukladow czy zaistnieje podobne zjwisko
4ew jaki zasilacz zastosowac (moze jakies namiary na konkretne rozw)

silniki to minebea:
23lm-c377-03 3.8V 1.15A 1.8stopnia
23lm-c377-02 3.8V 1.15A 1.8stopnia
23lm-k307-18 3V 1.7A 1.8stopnia
23lm-k307-p1 2.85V 1,5A 1.8stopnia
sa to silniki z kserokopiarek


czesci mechanicznej jeszcze nie posiadam narazie kombinuje jak wydac jak najmniej :d
zastanawiem sie tez nad optymalnym rozwiazaniem mechaniki

zasilanie

: 22 sie 2004, 23:51
autor: pltmaxnc
Powodem utraty kroków przez silnik pracujący bez obciążenia jest bardzo niska bezwładność układu.Częstotliwość pracy silnika staje się bliska bądż równa jego częstotliwości rezonansowej. Z Twojego opisu wynika że nie ma mechaniki więc myślę że silnik nie jest umocowany co jeszcze pogarsza warunki jego pracy. Do prób powinno się silnik przykręcić do elementu o masie kilkakrotnie większej od masy silnika i obciążyć wirnik , najlepiej krążkiem ponieważ ma większy moment bezwładności.
Zasilacze do silników krokowych powinny być możliwie najprostsze, bez stabilizacji z dużym kondensatorem aby mogła być odebrana energia hamowania silnika. Moc Twojego zasilacza 200W powinna wystarczyć do pokrycia zapotrzebowania 3 silników które posiadasz jednocześnie. Zyczę owocnych prób pozdrawiam pltmaxnc

: 25 sie 2004, 17:19
autor: ottop
Zasilacz AT 200W daje (wg spec. na obudowie) około 8A dla 12V. Dla 3 silników 1.15A wystarczy, natomiast przy silnikach 1.5-1.7A może pojawić się już problem (zależy od sposobu sterowania). Problemem mogą być natomiast związane z pojemności kondensatorów w zasilaczu – napięcia wyjściowe filtrowane są pojemnościami rzędu 1000uF. Nie wiem dokładnie jak to wygląda w przypadku zasilacza impulsowego, natomiast w przypadku transformatorowego byłoby to jednak trochę mało.

Do testu silnika 200kr, 4A 2.8V (ok. 3Nm) używałem transformatora 24V 400W , standardowy mostek prostowniczy oraz kondensatory 2x4700uF - zasilacz bez obciążenia daje ok. 35V, wydajność 16A. Przy takim zasilaniu (sterownik półkrokowy) silnik udało się rozpędzić do 2000RMP! Koszt takiego zasilacza około 100zł.

Zasilacz

: 10 mar 2005, 21:52
autor: scalak
Problem polega nie na zbyt małej pojemności filtru wyjściowego zasilacza bo te 1000uF zupełnie wystarczy bo zasilacz pracuje na czestotliwości kilkadziesiąt kHz, nie mozna tego porównywać z filtrem przy czestotliwości 50Hz gdzie pojemność 1000uF przypada na każdy amper obciążenia.
Problem moim zdaniem tkwi w tym że typowy zasilacz XT stabilizuje napięcie wyjsciowe tak aby utrzymać napięcie wyjściowe 5V na poziomie +/-5 procent. W twoim przypadku nalażało
Może by tak obciążyc napiecie 5 V np 1A i zobaczyć jak zasilacz zareaguje.

Pozdro