Strona 1 z 2

Jak podrecic silniki aby byly szybsze

: 19 sie 2004, 18:44
autor: hall
Mam prosbe , poskladalem sobie domowe cnc i bryka nawet niezle (program KCam4) silniki: 5V 0.5A na cewke 1,8 Deg/Step , ja dalem 12V sterownik na L297\L298 czyli standart , ale nie moge wyciagnac zbyt wielkich predkosci max to w ustawieniach 15MP bo potem gubi kroki. Czy jak dam wiekszy prad to cos pomoze? , jak sobie z tym poradzic?

dzieki i pozdrawiam Rafal
GG: 1944139

: 20 sie 2004, 07:07
autor: rchobby
Witam

Jak mawiali starożytni z pustego i Solomon nie naleje. Wygląda że silniki nie są zbyt mocne, pewnie max. ok. 0.2-0.3Nm (mój 200 kroków 5V/1A ma 30ozin) i raczej nie ma co liczyć na duże osiągi. Nie wiem co oznacza 15MP? Ale do tematu.

Zwiekszyć szybkość można dwoma znanymi mi sposobami:

1. Zwiekszyć napięcie do 30-35V, na początek może x2 czyli 24V a prąd chyba maksymalnie do 1A inaczej będą się mocno grzały po zatrzymaniu. Możesz zamocować na silniki wiatraczki lub radiator i jeszcze zwiekszyć prąd.

2. Zastosować układ sterowania z mikrokrokiem
- dla silnika bipolarnego np. scalak A3977 firmy allegro 35V/2A, trudno go dostać
w Polsce w ilościach detalicznych 8-15$/szt, hurtowo ~190szt po 3-4$/szt
- dla silnika unipolarnego np. opisywany na forum układ na PIC'u.

Na moim silniku (sruba M12/1.75mm oś Z) w standardowym układzie L297/8 przy zasilaniu 15-20V/1.5A miałem robocze (bez utraty kroków) ok. 200mm/min. Na sterowniku PIC z krokiem 1/6 (1200) zasilanie 10V/1.5A możliwa była praca przy 300mm/min. Po kilku godzinach pracy jest gorący ok. 45-50 stopni czyli w normie. Bardzo podobnie zachowują się pozostałe.

: 21 sie 2004, 00:31
autor: damik
rchobby pisze:maksymalnie do 1A inaczej będą się mocno grzały po zatrzymaniu. Możesz zamocować na silniki wiatraczki lub radiator i jeszcze zwiekszyć prąd.
Co do chłodzenia silników krokowych to skuteczniej można by je chłodzić i przy okazji smarując np w oleju.

Widziłem kiedyś takie ustrojstwo typu wanienka/puszka z siemeringiem na wale silnika zalana olejem (np transformatorowym) , do wanienki były podłączone przewody gdzie następowała wymiana oleju i przepompowanie do chłodnicy i zbiorniczka wyrównawczego potem spowrotem do silnika.
Lub prościej wanienka z radiatorem wspartym wentylatorkiem bez cyrkulacji oleju.
Trochę to może komplikuje mechanikę ale pozwala uzyskać lepsze odbieranie ciepła z uzwojeń silnika...

Podaję ten pomysł raczej jako ciekawostkę , bo nie jestem pewien czy robota warta jest zachodu ...
Jestem ciekaw co o tym myślicie ?

Podkrecanie silnika

: 20 wrz 2004, 16:54
autor: Mariusz H.
Głównym powodem ograniczenia prędkości w tamtym przypadku to program sterujący. K-cam ma 1 podstawową wadę !! nie potrafi utrzymać stałej częstotliwości obrotów silnika i przy większych prędkościach wachania są na tyle duże że silniki bez problemu gubią kroki. Radze zmienić program sterujący na albo Turbo-cnc, albo Mach2Mill. Po za tym jeśli nie ma za dużych oporów ruchu to można zastosować koła zamachowe!! podstawowym plusem jest stabilniejsza praca silnika i większa niezawodność (trudniej gubi kroki)

: 20 wrz 2004, 21:27
autor: pit202
a ja sie chyba nie zgodze , kolo zamachowe zwiększa moment. bezwladnosci !!
a przeciez chodzi o to zeby bylo jak najmniejsze, frezarka to nie wrzeciono, ze
kreci sie ciagle w jedną stronę, co chwile robi jakies zawroty i zmienia kierunek/predkosc.

dlatego dazy sie do zmniejszenia tego momentu , sa specjalne silniki
ac/dc ( nie pamietam ) ktore maja bardzo małą masę rotora i wkręcają
sie do 50.000 obr/min w bardzo krótkim czasie.

: 20 wrz 2004, 22:28
autor: pltmaxnc
Mariusz H. napisał cytuję........Po za tym jeśli nie ma za dużych oporów ruchu to można zastosować koła zamachowe!! podstawowym plusem jest stabilniejsza praca silnika i większa niezawodność (trudniej gubi kroki)...............................i to jest prawda.
Koła zamachowe lub jak kto woli tłumiki drgań rzeczywiście pozwalają na uzyskanie płynniejszej pracy silnika i większej prędkości obrotowej. Powodem tego jest zwiększenie mometu bezwładności wirnika a tym samym częstotliwości rezonansu własnego silnika.
W praktyce widziałem dwa rodzaje tłumików :------ pierwszy to krążek z gumy z obręczą metalową założony na oś silnika .
--------drugi występuje w ofercie firmy WOBIT i znowu cytat:.............tłumik magnetyczny jest jedną prostych i tanich metod pomagających tłumić rezonanse silników krokowych. Wprowadzając dodatkowo masę bezwładnościową zamocowaną magnetycznie względem osi silnika. Tłumi rezonanse w niskich i średnich częstotliwościach a dla wysokich obrotów podnosi stabilną granicę rozpędzania silnika krokowego. Tłumik magnetyczny stosuje się głównie dla małych i średnich silników, (seria 40 i seria 56) gdy silnik ma dodatkowo wyprowadzoną oś z tyłu...............( rysunek jest na stronie www.silniki.pl)
pozdrawiam pltmaxnc

Koła zamachowe

: 24 wrz 2004, 10:01
autor: Mariusz H.
W ramach sprostowania !!
Silnik bez koła zamachowego z prostym sterowaniem półkrokowym jest w stanie rozkręcić się do prędkości około 300obr/min (kwestja sterownika i oporów ruchu)
Ten sam silnik z kołem zamachowym, i odpowiednio dobranym przyspieszeniem programowym można rozpędzić do 1400obr/min - to są dane autentyczne uzyskane na mojej małej prototypowej frezareczce.
Silniki były małej mocy (ok.15W), o małej dynamice (12V , 0,6A) sterowanie pełnokrokowe, zasilanie napięciem 24V.
Co do mechaniki to była zastosowana śruba Metryczna M6 o skoku 1mm i prowadnice toczne.
Jeśli chodzi o oprogramowanie to na K-camie prędkość maksymalna to 400mm/min
W przypadku Turbo-CNC i Mach Mill 1400 mm/min w obu przypadkach mogły to być tylko ruchy ustawcze.

Co do Silników o małej bezwładności są to specjalne silniki (najczęściej serwo układy) Ze sprzęrzeniem zwrotnym, czasem nawet podwójnym, w którym "nie występuje" rezonans związany z masą wirnika. Ale należy podkreślić że nie są to silniki krokowe które mają zupełnie inny charakter pracy !!!!!

: 14 paź 2004, 16:11
autor: Sirius
Witam.
Mam taki mały problem... co prawda chwilowo nie frezarkowy ale jest :)
Steruje sobie silniczek z mikrokontrolera. Najprostszy sposob pelnokrokowo, zwyczajnie silnik jest podłączony do jego czterech wyjść i przez końcówke na Tipach kolejno podawane sygnaly na silniczek. Poczatkowo prędkość impulsów była wyjątkowo mała tj jakiś 2Hz ...
zasilanie silnika 12V prąd około 1A i bylo wszystko w porzadku. Problem pojawił się jak zwiekszylem czestotliwość sygnałów na tyle, że silnik wykonuje obrot w jakies 7s... Czyli generalnie nie jest to jakaś zawrotna prędkość :) Przy zwiększonej częstotliwości silnik czasem zawiast sie obracać to tylko drga.. chwile sie obraca... podryguje.. i tak calkiem nie regularnie.. Zauważylem że przy tym ma koszmarnie mały moment obrotowy. Problem jest identyczny na kazdym jednym silniku.

Moje pytanie brzmi ...: czy da sie cos z tym zrobić ? Czy może to być spowodowane zbyt małym napięciem ?

Pozdrawiam.
Kuba.

: 14 paź 2004, 16:40
autor: 251mz
mi sie wydaje ze w programie mikrokontrolera zapomniales uwzglednic rozpedzanie sie silnika i hamowanie.

: 14 paź 2004, 16:53
autor: Sirius
Poprzednim razem też nie uwzględniłem i nic się takiego nie działo.