Strona 1 z 1
PROBLEM sterownik ssk-bo2
: 31 paź 2009, 15:44
autor: konlab
Witam
Mam problem z sterownikiem SSK-BO2 mianowicie wszystko chodzilo 2 dni a dzisiaj po włączeniu poszedl ogień z układu L298 nic nie zrobiłem a on sie poprostu spalił...
Co może byc tego przyczyną? bezposrednie właczenie zasilania silników i sterowników?
: 31 paź 2009, 18:21
autor: KAJOS
Samo nic nigdy sie nie robi

A miałeś podłączone zasilanie logiki ?? może przerwa jakaś ,zimny lut ....
: 31 paź 2009, 20:13
autor: diodas1
Co rozumiesz przez "bezpośrednie włączenie zasilania silników i sterowników"? Może włączyłeś najpierw zasilanie silników a potem logiki? To wystarczy do zrobienia zadymy bo zanim zadziała układ regulacji prądu silnika, zdąży przez jego cewkę popłynąć prąd wynikający z prawa Ohma który często jest wielokrotnie wyższy niż dopuszczalny dla układu.
: 31 paź 2009, 21:00
autor: konlab
Podłaczam razem zasilanie logiki i silnikow w tym samym czasie czy to zle?
: 31 paź 2009, 21:05
autor: KAJOS
W tym samym czasie to nic nie powinno sie stac ,ale zawsze najpierw logika ....
[ Dodano: 2009-10-31, 21:06 ]
Tak dla pewności

: 31 paź 2009, 21:41
autor: Leoo
Wystarczy słaby styk między zaciskami VCC lub GND między sterownikiem a płytą główną i tak będzie.
Nie trzeba stosować żadnych opóźniaczy czy innych wynalazków na przekaźnikach, gdyż kiedy zawiodą spowodują uszkodzenie wszystkich sterowników a może i zasilacza. Należy jedynie pamiętać, by wyłączać zasilanie sterowania kiedy silniki trzymają. Jeśli ktoś nie pamięta można jeden styk wyłącznika sieciowego zaadoptować do wymuszania sygnału ENABLE sterowników w chili wyłączania.
Ostatnia kwestia: nie wolno pobielać lutem zarobionych końcówek przewodów wkręcanych w złącza śrubowe np. ARK. Najlepiej odizolowaną linkę wsunąć w odpowiednią tulejkę, która zapobiega "rozsypywaniu" się żył.
: 01 lis 2009, 08:43
autor: konlab
Dzieki wielkie za cenne informacje... Teraz jeszcze powstaje kolejne pytanie... czy mógł uledz uszkodzeniu L297? drugi L298? diody na wyjściu? chce naprawić ten sterownik, wystarczy wymiana spalonego L298?
: 01 lis 2009, 10:18
autor: Leoo
Diody sprawdzisz multimetrem, trochę gorzej z L297. Po wymontowaniu L298, podłącz sterownik bez podawania napięcia silników i bez silnika. Uruchom kod-G, który poda na naprawiany sterownik sygnały, których zmiany trzeba sprawdzić na wyjściach A, B, C, D L297 za pomocą sondy TTL. Jeśli nie masz sondy, zmiany można dostrzec na zakresie woltomierza ale przebieg sterujący musi być powolny. Wartość napięć powinna wahać się między 0,5V a 4,5V (różnice mogą być większe). Jeśli jest prawidłowo, to wlutuj L298 i sprawdź ponownie. Teraz możesz podać napięcie silników ale przez żarówkę 24V/10W, żeby sprawdzić czy nie mamy zwarć. Oczywiście żarówka nie może świecić.
Kiedy wszystko będzie prawidłowo możesz usunąć żarówkę i podłączyć silnik.
Powodzenia.
: 01 lis 2009, 14:47
autor: konlab
Jeszcze raz dziekuje
