Strona 1 z 1

Częstotliwość Czopowania

: 21 sty 2006, 00:38
autor: markcomp77
Witam!

jaką wartośc powinna mieć częstotliwość czopowania w sterowniku silnika krokowego?
DLACZEGO wyższa lub niższa częstotliwość jest lepsza?

spotyka się 20KHz..czasami więcej

: 21 sty 2006, 09:39
autor: ludas
Hmmm...
Czy oby na pewno? Wydaje mi się, że częstotliwość czopowania nie jest z góry ustalona
zależy przecież w dużym stopniu od indukcyjności uzwojeń i napięcie zasilającego.
Ten sam silnik zasilany wyższym napięciem będzie miał większą częstotliwość czopowania,
bo prąd szybciej wzrośnie do wartości znamionowej...

: 21 sty 2006, 10:39
autor: markcomp77
ludas pisze:Czy oby na pewno? Wydaje mi się, że częstotliwość czopowania nie jest z góry ustalona zależy przecież w dużym stopniu od indukcyjności uzwojeń i napięcie zasilającego. Ten sam silnik zasilany wyższym napięciem będzie miał większą częstotliwość czopowania, bo prąd szybciej wzrośnie do wartości znamionowej...
oj... chyba nie

częstotliwość czopowania w większości ostatnio (20 lat temu też) produkowanych regulatorów impulsowych bazuje na stałej częstotliwości - ponieważ stosowana jest regulacja PWM... regulacja występuje przez zmianę współczynnika wypełnienia impulsów... kiedyś próbowano stosować zmianę częstotliwości podczas regulacji mocy, ale ja wielu takich przypadków nie znam ;)

PWM (czyli stała częstotliwość... a zmieniający się współczynnik wypełnienia) jest w czoperach l297, a3977, tmc239...

: 21 sty 2006, 11:18
autor: szalonyelektron
Dokładnie tak
Pracując w wolnym czasie nad moim sterownikiem (PWM Chopper 1/64) przestudiowałem mase stronek lektur not katalogowych itp. Z tego co zaobserwowałem i niedługo zaczne testować w sterownikach PWM chopper nie ma swojego generatora tylko korzysta z tego samego sygnału co nasz układ pwm. A dokładniej gdy mamy przebieg ustalony na 50% wypełnienia gdzie przy takich warunkach pracy prąd przez cewkę popłynie powiedzmy o połowę za duży to nasz chopper po przekroczeniu wartości progowej "skróci" wypełnienie imulsu o dane 50%. Czas potrzebny do ponownego wyłączenia choppera zalerzy od bezwładności układu i jest przeważnie realizowany jako stała czasowa na elementach RC. Jak starczy mi czasu morze przygotuje jakiś dokładniejszy schemat mojego sterownika z małym opisem

: 21 sty 2006, 12:41
autor: ludas
To ciekawe co mówicie, wcześniej nie zdawałem sobie z tego sprawy, byłem przekonany,
że to właśnie częstotliwość się zmienia :roll: ...

: 21 sty 2006, 13:18
autor: ottop
No to na początek przypomnijmy sobie z czego składa się typowy układ czopera. Zajrzyjmy do noty L297, w skład czopera wchodzą: przerzutnik RS, 2 komparatory oraz oscylator. Teraz jak to działa. Oscylator podaje impuls na wejście S (ustawiające) przerzutnika, na wyjściu Q ustala się stan wysoki, zostają włączone tranzystory sterujące uzwojeniem silnika. W uzwojeniu silnika zaczyna wzrastać prąd. Wartość prądu wzrasta do momentu w którym napięcie wejścia odwracającego komparatora osiągnie wartość równą napięciu ustawionemu na wejściu nieodwracającym komparatora. Następuje zmiana stanu wyjścia komparatora na niski więc na wejściu R (kasujące) również pojawia się stan niski. Ponieważ wejście R jest negowane przerzutnik zostanie skasowany, czyli na wyjściu Q ustali się stan niski. W efekcie czego zostaną wyłączone tranzystory sterujące uzwojeniem. Następuje rozładowanie prądu uzwojenia poprzez diody, lub odpowiednie włączenie tranzystorów mostka (zależnie o d sterownika) i uzwojenie silnika pozostaje bez zasilania do momentu pojawienia się kolejnego impulsu z oscylatora. Po czym proces rozpoczyna się od nowa.
No i teraz jaka byłaby optymalna częstotliwość czoperowania, z zasady działania czopera wynika, że taka aby w uzwojeniu praktycznie cały czas płyną prąd. Można dokonać skomplikowanych obliczeń i wyznaczyć dokładnie czasy poszczególnych faz, no ale wystarczy podczas eksploatacji dokonać zmiany jakiegoś parametru (np. napięcia zasilania) no i zmowy musimy liczyć wszystko od początku.
Teraz zastanówmy się co się stanie jeżeli podniesiemy częstotliwość czoperowania np. dwukrotnie w stosunku do obliczonej? Podczas wzrostu prądu w uzwojeniu pojawi się dodatkowy impuls z oscylatora ustawiający przerzutnik, który i tak ma stan wysoki na wyjściu więc nic się nie zmieni. Ale za to po wyłączeniu zasilania uzwojenia mamy szansę, że zostanie ono wcześniej włączone.
Częstotliwość 20kHz często stosowana jest z bardzo prozaicznego powodu. Unikamy przy tej częstotliwości dokuczliwego "pisku" silnika (jest on dla nas już niesłyszalny).