Strona 1 z 1
Częstotliwość Czopowania
: 21 sty 2006, 00:38
autor: markcomp77
Witam!
jaką wartośc powinna mieć częstotliwość czopowania w sterowniku silnika krokowego?
DLACZEGO wyższa lub niższa częstotliwość jest lepsza?
spotyka się 20KHz..czasami więcej
: 21 sty 2006, 09:39
autor: ludas
Hmmm...
Czy oby na pewno? Wydaje mi się, że częstotliwość czopowania nie jest z góry ustalona
zależy przecież w dużym stopniu od indukcyjności uzwojeń i napięcie zasilającego.
Ten sam silnik zasilany wyższym napięciem będzie miał większą częstotliwość czopowania,
bo prąd szybciej wzrośnie do wartości znamionowej...
: 21 sty 2006, 10:39
autor: markcomp77
ludas pisze:Czy oby na pewno? Wydaje mi się, że częstotliwość czopowania nie jest z góry ustalona zależy przecież w dużym stopniu od indukcyjności uzwojeń i napięcie zasilającego. Ten sam silnik zasilany wyższym napięciem będzie miał większą częstotliwość czopowania, bo prąd szybciej wzrośnie do wartości znamionowej...
oj... chyba nie
częstotliwość czopowania w większości ostatnio (20 lat temu też) produkowanych regulatorów impulsowych bazuje na stałej częstotliwości - ponieważ stosowana jest regulacja PWM... regulacja występuje przez zmianę współczynnika wypełnienia impulsów... kiedyś próbowano stosować zmianę częstotliwości podczas regulacji mocy, ale ja wielu takich przypadków nie znam
PWM (czyli stała częstotliwość... a zmieniający się współczynnik wypełnienia) jest w czoperach l297, a3977, tmc239...
: 21 sty 2006, 11:18
autor: szalonyelektron
Dokładnie tak
Pracując w wolnym czasie nad moim sterownikiem (PWM Chopper 1/64) przestudiowałem mase stronek lektur not katalogowych itp. Z tego co zaobserwowałem i niedługo zaczne testować w sterownikach PWM chopper nie ma swojego generatora tylko korzysta z tego samego sygnału co nasz układ pwm. A dokładniej gdy mamy przebieg ustalony na 50% wypełnienia gdzie przy takich warunkach pracy prąd przez cewkę popłynie powiedzmy o połowę za duży to nasz chopper po przekroczeniu wartości progowej "skróci" wypełnienie imulsu o dane 50%. Czas potrzebny do ponownego wyłączenia choppera zalerzy od bezwładności układu i jest przeważnie realizowany jako stała czasowa na elementach RC. Jak starczy mi czasu morze przygotuje jakiś dokładniejszy schemat mojego sterownika z małym opisem
: 21 sty 2006, 12:41
autor: ludas
To ciekawe co mówicie, wcześniej nie zdawałem sobie z tego sprawy, byłem przekonany,
że to właśnie częstotliwość się zmienia

...
: 21 sty 2006, 13:18
autor: ottop
No to na początek przypomnijmy sobie z czego składa się typowy układ czopera. Zajrzyjmy do noty L297, w skład czopera wchodzą: przerzutnik RS, 2 komparatory oraz oscylator. Teraz jak to działa. Oscylator podaje impuls na wejście S (ustawiające) przerzutnika, na wyjściu Q ustala się stan wysoki, zostają włączone tranzystory sterujące uzwojeniem silnika. W uzwojeniu silnika zaczyna wzrastać prąd. Wartość prądu wzrasta do momentu w którym napięcie wejścia odwracającego komparatora osiągnie wartość równą napięciu ustawionemu na wejściu nieodwracającym komparatora. Następuje zmiana stanu wyjścia komparatora na niski więc na wejściu R (kasujące) również pojawia się stan niski. Ponieważ wejście R jest negowane przerzutnik zostanie skasowany, czyli na wyjściu Q ustali się stan niski. W efekcie czego zostaną wyłączone tranzystory sterujące uzwojeniem. Następuje rozładowanie prądu uzwojenia poprzez diody, lub odpowiednie włączenie tranzystorów mostka (zależnie o d sterownika) i uzwojenie silnika pozostaje bez zasilania do momentu pojawienia się kolejnego impulsu z oscylatora. Po czym proces rozpoczyna się od nowa.
No i teraz jaka byłaby optymalna częstotliwość czoperowania, z zasady działania czopera wynika, że taka aby w uzwojeniu praktycznie cały czas płyną prąd. Można dokonać skomplikowanych obliczeń i wyznaczyć dokładnie czasy poszczególnych faz, no ale wystarczy podczas eksploatacji dokonać zmiany jakiegoś parametru (np. napięcia zasilania) no i zmowy musimy liczyć wszystko od początku.
Teraz zastanówmy się co się stanie jeżeli podniesiemy częstotliwość czoperowania np. dwukrotnie w stosunku do obliczonej? Podczas wzrostu prądu w uzwojeniu pojawi się dodatkowy impuls z oscylatora ustawiający przerzutnik, który i tak ma stan wysoki na wyjściu więc nic się nie zmieni. Ale za to po wyłączeniu zasilania uzwojenia mamy szansę, że zostanie ono wcześniej włączone.
Częstotliwość 20kHz często stosowana jest z bardzo prozaicznego powodu. Unikamy przy tej częstotliwości dokuczliwego "pisku" silnika (jest on dla nas już niesłyszalny).